در مدارس از رنگ قرمز بیشتر استفاده کنید !
در مدارس از رنگ قرمز بیشتر استفاده کنید !

پژوهشگران کشور در یک پژوهش جالب ، تاثیر رنگ های قرمز و آبی را بر وضعیت یادگیری دانش آموزان ابتدایی بررسی کرده و توصیه هایی را در این خصوص بر اساس نتایج پژوهش خود، ارائه داده اند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، با رشد و توسعه روز افزون دانش و تکنولوژی در جهان امروز، نظام آموزشی نیز دستخوش تحولات مختلفی شده است. به طور ویژه در چند سال اخیر با ورود رایانه و بـه دنبـال آن، چندرسانه ای ها به صحنه آموزشـی، راه و روش آموزش و یـادگیری دگرگـون شده است. همچنین همان طور که فرهنگ و تمدن، توسعه یافته، محیط زندگی انسان نیز پیشرفت کرده است و بیش از هر زمان دیگری، رنگ، نقش مهمی در ارتباطات بازی می کند.در مطالعات انجام شده در مورد تأثیر محرک های رنگی بر عملکرد مغز انسان، نشان داده شده است که رنگ ها می توانند کیفیت زندگی ما را ارتقاء بخشند. بنابر نظر متخصصان، فعالیت الکتریکی نورون ها در سطح جمجمه، سبب شکل دهی فعالیت الکتریکی مغز بـا عنوان امواج مغزی می شود. امواج مغزی انواع و کارکردهای متفاوتی دارند. این امواج شامل آلفا، بتا، تتا، دلتا و گاما هستند که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است.
از دیدگاه فیزیولوژیکی، فعالیت های مغـز بـا تغییر رنگ ها، تغییر پیدا می کنند. رنگ می تواند یک انگیزه اجتناب در مقابل گرایش را فعال کند و متعاقباً می تواند عملکرد های مربوط به وظایف شناختی که با محوریت جزئیات گرایی ایجاد می شوند، را تقویت کند. بنابراین رنگ نتایج متفاوتی از تغییر فعالیت های مغز بـه مـا ارائه مـی دهد کـه فرکانس آن ها در حالت های مختلف، متفاوت است.این موضوع با توجه به اهمیتی که دارد، نظر گروهی از محققان کشورمان را برای انجام یک مطالعه جلب کرده است. این محققان از دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و دانشگاه هنر اسلامی این شهر، سعی کرده اند به مقایسه تاثیرات رنگ قرمز و آبی در ایجاد فرکانس‌های مغزی دانش‌آموزان ابتدایی و اثرات آموزشی آن ها بپردازند.این مطالعه روی ۳۰ نفر از دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی ناحیه ۴ تبریز انجام شده است. طی پژوهش مورد اشاره، به هر کدام از دانش آموزان، به مدت ۱۵ دقیقه، رنگ قرمز و آبی ظاهر شده در مانیتور کامپیوتر نشان داده شد و همزمان از این افراد در باندهای فرکانسی دلتا، تتا، آلفا و بتا، ثبت امواج مغزی به کمک دستگاه الکتروانسفالوگرافی به عمل آمد. سپس داده‌های استخراج شده با روش های آماری، تجزیه و تحلیل شدند.نتایج این بررسی ها نشان داد:محرک رنگ قرمز، باعث افزایش فرکانس مغزی بتا و محرک رنگ آبی باعث افزایش فرکانس مغزی آلفا می‌شود و با توجه به این یافته‌ها، می توان نتیجه گرفت که استفاده از رنگ قرمز در محیط آموزشی مدارس می‌تواند تأثیر مفیدی بر توجه و مراحل یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد.در این خصوص، تینا تکبیری اسکویی، محقق روانشناسی بالینی دانشکده علوم انسانی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و همکارش می گویند: نتایج پژوهش ها نشان داد: مشاهده رنگ قرمز توسط دانش آموزان، موجـب افـزایش فعالیت موج بتا در مغز آنها می شود و میزان تحلیل منطقی و حالت برانگیختگی و توجه را در آن ها افزایش می دهد و به نظر می رسد در تصمیم گیری افـراد نقش بسزایی داشته باشد، چرا که بیشتر در حین توجه افزایش پیدا می کند.آنها می افزایند: همچنین رنگ قرمز موجب افزایش ضربان قلب و گردش خون و مایع مغزی نخـاع و اعصاب شده و میزان انرژی بدن را بالا می برد. این رنگ بـه طور نمادین با زندگی، شـور، شـوق و عشـق در ارتبـاط بـوده و موجب جلب توجه افراد می شود. بر اساس این تحقیق، رنگ آبی در افراد موجب افزایش فرکانس مغزی آلفا کـه مربوط به آرامش است می شود و از طرفی فرکانس فوق به طور معمول با خلاقیت و هوش در ارتباط است و باعث آرامش می گردد.به گفته تکبیری اسکویی و همکارش، رنگ آبی نیز، رابطه مثبتی با عملکرد شناختی، حافظه و بـه یادسپاری دارد، بنابراین رنگ مناسبی برای مطالعه و کار است. لباس آبی نیز ماننـد سبز آرامش بخش است و پوشیدن آن، فرد را رویایی کرده و اعتماد به نفس را بالا می برد. این یافته های جالب که دانش ما را نسبت به تاثیر رنگ ها بر توان یادگیری دانش آموزان بیشتر می کنند، در فصلنامه عصب روان‌شناسی متعلق به دانشگاه پیام نور منتشر شده اند.