آیا شیر سویا می‌تواند جایگزین شیر شود؟
آیا شیر سویا می‌تواند جایگزین شیر شود؟

مواد مغذی که از جایگزین‌های شیر گیاهی دریافت می‌کنید، می‌تواند به منبع گیاهی، روش‌های فرآوری و مواد افزوده شده به آن بستگی داشته باشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، طی سال‌های اخیر و با رواج فرهنگ گیاهخواری، بسیاری از افراد در گوشه و کنار جهان مصرف مواد غذایی حیوانی را متوقف کرده و انواع شیر‌های گیاهی مانند شیر سویا روانه بازار‌ها شده است. در این میان باید توجه داشت که وقتی صحبت از مواد مغذی به میان می‌آید ، همه شیر‌ها به یک اندازه مغذی نیستند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده، توصیه می‌کند، قبل از مصرف هر نوع شیر چه گیاهی باشد یا لبنی، خواندن برچسب مواد موجود در آن می‌تواند به شما نشان دهد که چه چیزی از این ماده غذایی دریافت می‌کنید.
در این بیانیه عنوان شده است که محتوای مواد غذایی می‌تواند بین محصولات مختلف گیاهی متفاوت باشد و باید توجه داشت که بسیاری از آن‌ها به اندازه شیر لبنیات کلسیم، ویتامین D یا سایر مواد مغذی ندارند.
شیر‌های گیاهی از جمله شیر سویا فاقد مواد مغذی کافی مانند شیر واقعی بوده و به گفته متخصصان، تنها نوشیدنی گیاهی که حاوی مقدار کافی مواد مغذی مشابه شیر است که می‌تواند در در رژیم غذایی افراد به ویژه کودکان گنجانده شود، شیر سویای غنی شده است.
سوزان مین، مدیر مرکز ایمنی مواد غذایی و تغذیه کاربردی در این باره می‌گوید: مواد مغذی که از جایگزین‌های شیر گیاهی دریافت می‌کنید، می‌تواند به منبع گیاهی، روش‌های فرآوری و مواد افزوده شده به آن بستگی داشته باشد. این محصولات معمولا حاوی شکر و قند افزوده بوده و حتما باید بررسی کنید محتوای پروتئین آن چقدر است؟
در این میان مطالعه برچسب ارزش غذایی موجود روی بسته بندی می‌تواند به شما در مقایسه محتوای مواد مغذی شیر‌های گیاهی جایگزین شیر کمک کند.
به طور کلی شیر‌های گیاهی را می‌توان از غلاتی مانند سویا، جو دوسر، کینوا و برنج تهیه کرد. حبوبات، از جمله نخود و سویا؛ بادام، بادام هندی، نارگیل، فندق، ماکادمیا، بادام زمینی، پسته و گردو و دانه‌هایی از جمله کتان، شاهدانه و کنجد نیز قابلیت تولید شیر گیاهی دارند.
سازمان غذا و داروی ایالات متحده خاطرنشان کرد: این محصولات ممکن است جایگزین قابل دسترسی برای افرادی باشد که به شیر لبنی حساسیت داشته یا به دلایل رژیمی یا ترجیحات شخصی می‌خواهند از مصرف محصولات لبنی خودداری کنند.
کارشناسان هشدار می‌دهند؛ برخی از محصولات گیاهی کالری بیشتری نسبت به شیر واقعی کم چرب دارند، بنابراین اگر کاهش کالری انگیزه شما برای انتخاب شیر‌های گیاهی جایگزین است، حتما برچسب ارزش غذایی آن‌ها را بررسی کنید. 
نباید فراموش کرد:لبنیات، برخی از مواد مغذی کلیدی را برای بدن فراهم می‌کنند که برخی از آن‌ها در رژیم غذایی عادی به میزان لازم وجود ندارد. مواد مغذی موجود در شیر شامل پروتئین، کلسیم، ویتامین A، ویتامین D، منیزیم، فسفر، پتاسیم، ریبوفلاوین، ویتامین B۱۲، روی، کولین و سلنیوم است.
متخصصین تغذیه پیشنهاد می‌کنند: شیر و شیر‌های گیاهی جایگزینی را انتخاب کنید که دارای پروتئین، ویتامین D، کلسیم و پتاسیم بیشتری هستند.
این مواد مغذی می‌توانند به ساخت استخوان‌ها و دندان ها، ماهیچه ها، غضروف، پوست، خون، آنزیم‌ها و هورمون‌ها کمک کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به افراد کمک کنند تا فشار خون خود را تنظیم کنند. در خاتمه گفتنی است برخی از مواد موجود در لبنیات برای عملکرد مناسب عضلات، کلیه و قلب مورد نیاز است.
منبع: consumer.healthday