مشکلات گوارشی بعد از عمل کیسه صفرا
مشکلات گوارشی بعد از عمل کیسه صفرا

بسیاری از افراد پس از جراحی کیسه صفرا مشکلاتی را تجربه نمیکنند، اما برای همه صدق نمیکند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، مشکلات گوارشی یا سایر عوارض ممکن است درست پس از جراحی شروع شود و گاهی اوقات ممکن است مشکلات حتی سال‌ها بعد رخ دهد. به طور معمول علائم می‌تواند شامل حالت تهوع، درد شکم بعد از غذا خوردن و اسهال باشد.تقریباً ۲۵ ٪ از افرادی که کیسه صفرا خود را برداشته‌اند، مشکلات مکرر اسهال را تجربه می‌کنند. این مشکل از این واقعیت ناشی می‌شود که بدون کیسه صفرا، هیچ چیزی برای تنظیم مقدار صفراوی که به روده کوچک می‌رود، وجود ندارد. مقدار بالاتر صفرا در نتیجه می‌تواند مدفوع آبکی و مکرر ایجاد کند.
بیشتر بخوانید: چگونه از بروز سنگ صفرا جلوگیری کنیم؟
خوشبختانه برای اکثر این افراد این مشکل به آرامی در طول زمان حل می‌شود.اگر به دنبال برداشتن کیسه صفرا، درد مداوم بالای شکم را تجربه می‌کنید، ممکن است بخواهید با پزشک در مورد مشکل احتمالی اسفنکتر صحبت کنید. درد در نواحی مرکزی و سمت راست بالای شکم مشخص می‌شود که حداقل ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و به پشت یا شانه تابش می‌کند. درد معمولاً مدت کوتاهی پس از خوردن غذا رخ می‌دهد. برخی افراد حالت تهوع و استفراغ را گزارش می‌کنند. تصور می‌شود که علائم درد نتیجه تجمع بیش از حد آب میوه در مجاری باشد.اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر گزارش می‌دهند که پس از برداشتن کیسه صفرا شروع شده است، تحقیقات بالینی زیادی در مورد این موضوع وجود ندارد.افرادی که کیسه صفرا خود را برداشته‌اند ممکن است در معرض خطر BAM باشند، وضعیتی که در آن اختلال در نحوه پردازش اسید‌های صفراوی در بدن وجود دارد.اگر مشکلات مداوم با درد شکم یا اسهال را تجربه می‌کنید، باید با پزشک خود برای تشخیص دقیق کار کنید.

دامنه احتمالات برای مشکلات مداوم شما نسبتاً متنوع است:• سنگ‌های مجرای صفراوی مشترک• پانکراتیت مزمن• سوء‌هاضمه• سندرم روده تحریک‌پذیر• سرطان پانکراس• مشکل اسفنکتربه یاد داشته باشید که همیشه هنگام صحبت با پزشک جدید، جراحی خود را ذکر کنید، حتی اگر کیسه صفرا شما سال‌ها پیش برداشته شده باشد. اگر تب، لرز یا علائم کم‌آبی را تجربه می‌کنید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.بدون شرکت کیسه صفرا در فرآیند هضم، ممکن است لازم باشد عادات غذایی خود را تغییر دهید. ممکن است بخواهید تا زمانی که علائم اسهال کاهش یابد، یک رژیم غذایی ملایم داشته باشید. وظیفه کیسه صفرا این است که به شما در هضم غذای چرب کمک کند، بنابراین این غذا‌ها می‌توانند برای شما مشکل‌ساز شوند.وارد کردن تدریجی غذا‌های احتمالی “مشکلاتی” به رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا بدون ایجاد ناراحتی زیاد، یاد بگیرید که چه چیزی شما را آزار می‌دهد.منبع: سلامت