قلب زنان و مردان واکنش های متفاوتی به هورمون استرس نشان می دهند
قلب زنان و مردان واکنش های متفاوتی به هورمون استرس نشان می دهند

یافته های این مطالعه که روی موش ها انجام شد، می تواند به درک اختلالات قلبی انسان مانند آریتمی و نارسایی قلبی و همچنین توضیح بهتر تفاوت واکنش های جنسیت های مختلف به داروها کمک کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، محققان دانشگاه کالیفرنیا، در مطالعه اخیر خود نشان داه اند: قلب زنان و مردان، پاسخ های متفاوتی را در واکنش به هورمون استرس نورآدرنالین تولید می کنند.  

بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. در این مطالعه، دانشمندان علاقه مند به بررسی عواملی بودند که ممکن است در ایجاد آریتمی نقش داشته باشند. آریتمی، نوعی اختلال قلبی است که در آن تکانه های الکتریکی که مسئول تنظیم و کنترل ضربان قلب هستند، به درستی عمل نمی کنند.

تیم تحقیقاتی، شیوه جدیدی از سیستم تصویربرداری فلورسانس را به کار گرفتند که به آنها اجازه می داد با استفاده از نور، واکنش قلب موش به هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی را مشاهده کنند. موش ها در معرض نورآدرنالین، که به نام نوراپی نفرین نیز شناخته می شود، قرار گرفتند. نورآدرنالین، هورمون و انتقال دهنده عصبی است که با پاسخ “جنگ یا گریز” بدن مرتبط است.
محققان دریافتند:در ابتدا، قلب موش های نر و ماده پس از قرار گرفتن در معرض نورآدرنالین به طور یکسان پاسخ می دهد. با این حال، برخی از نواحی قلب موش های ماده سریعتر از قلب موش های نر به حالت عادی باز می گردند و این موضوع، باعث ایجاد تفاوت در فعالیت الکتریکی قلب می شود.
پژوهشگران گفته اند: تفاوت ‌های مشاهده شده در فعالیت الکتریکی قلب موش های ماده، رپلاریزاسیون نامیده می ‌شود که به نحوه تنظیم مجدد قلب در بین هر ضربان، اشاره دارد. رپلاریزاسیون، ارتباط نزدیکی با برخی از انواع آریتمی دارد.
محققان اظهار داشته اند، قطعا مطالعات بیشتری برای درک دلیل این تفاوت در نحوه پاسخ دهی مردان و زنان به هورمون استرس، مورد نیاز است و ما امیدواریم یافته های ما، پایه هایی برای تحقیقات آینده باشند.
یافته های تحقیقاتی در مجله Science Advances منتشر شده اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی