کشف مقبره‌های ایرانی در مصر!
کشف مقبره‌های ایرانی در مصر!

در طول تاریخ بشریت، مهمترین آثار معماری، مربوط به تدفین مردگان است. آرامگاه‌ها و گورستان‌های تاریخی در یادآوری و شناخت تاریخ و تمدن کمک به سزایی به ملت‌ها کرده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، گروهی از باستان‌شناسان اسپانیایی و مصری در جریان کاوش‌هایشان در منطقۀ البهنسا در ایالت منیای مصر موفق به کشف ۲۲ مقبره متعلق به دوره‌های ایرانی، رومی و قبطی شده‌اند. در این بین سه مجموعۀ تدفینی مربوط به دورۀ رومی، سه مقبره متعلق به دورۀ ایرانی و ۱۶ مقبرۀ فردی هم به دورۀ قبطی تعلق دارند.
بیشتر بدانید؛  راز عبارت فارسی روی مقبرۀ ۵ هزار ساله
بیشتر اجساد یافت شده در این مقبره‌ها با کفن‌های تزیین‌شده پوشانده شده بودند. یکی از جالب‌ترین یافته‌ها در این میان دو کوزۀ پیشکشی حاوی دو وزغ است! دفن حیوانات به عنوان بخشی از مراسم تدفین، یکی از سنت‌های رایج در مصر باستان بوده است.

«دورۀ ایرانی» در تاریخ مصر اشاره به دوره‌ای ۲۰۰ ساله است که در طی آن امپراطوری هخامنشی بر کشور مصر تسلط پیدا می‌کند و مصر یکی از ایالت‌های امپراطوری هخامنشی به شمار می‌آمد. این دوره از سال ۵۲۵ قبل از میلاد و با تصرف مصر توسط کمبوجیه آغاز می‌شود.
بیشتر ببینید؛  سنجاق سینه‌ای با قدمت ۸۰۰ ساله
 «دورۀ رومی» به قرون سوم و چهارم میلادی مربوط است و «دورۀ قبطی» نیز اشاره به دوران تسلط روم شرقی و رواج مسیحیت در مصر دارد که بین قرون چهارم تا هفتم میلادی (قبل از تصرف مصر به دست مسلمانان) را شامل می‌شود.

تعدادی از مقبره‌های کشف شده، با سنگ آهک ساخته شده‌اند و بعضی از آن‌ها فاقد سرپوش هستند که نشان می‌دهد احتمالا در دورۀ باستان مورد سرقت قرار گرفته‌اند. مصطفی وزیری دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر گفت: «این فصل از کاوش‌ها [در البهنسا]بسیار هیجان‌انگیز بوده است و تعداد زیادی کشفیات بی‌سابقه در طی آن انجام شده که به ارائۀ فرضیات علمی تازه دامن زده است».

منبع:آفتاب/ برترینها/ فرادید/ Reisen Iran/ خبرفارسی