چرا دچار بی اشتهایی عصبی می شویم؟
چرا دچار بی اشتهایی عصبی می شویم؟

بی اشتهایی عصبی یکی از اختلال‌های گوارشی – روانی است که فرد همواره با تصور داشتن اضافه وزن از خوردن غذا امتناع می‌کند و تداوم این شرایط می‌تواند خطراتی جدی برای سلامتی داشته باشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد؛ تغییرات فیزیولوژیک و رفتاری در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی ممکن است با باکتری های روده و متابولیت های آن ها مرتبط باشد و برخی از این ارتباط ها را می توان در مدل های آزمایش شده روی موش ها نشان داد.

 میکروبیوتای روده انرژی را از غذا استخراج و متابولیت های زیست فعال تولید می کند. این متابولیت ها موادی هستند که بر فرآیند های فیزیولوژیکی از جمله عملکرد مغز، رفتار و تنظیم اشتها تأثیر می گذارند. مطالعات پیشین دانشمندان نشان داد که افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی، در مقایسه با افرادی که وزن سالم و متعادل دارند، میکروبیوتای روده متفاوتی دارند و تحقیقات انجام شده روی موش ها، تغییرات در میکروبیوتای روده را با کاهش مصرف غذا مرتبط دانسته است.
به همین دلیل تیمی از پژوهشگران به سرپرستی دکتر اولوف پدرسن، میکروبیوتای روده ۷۷ زن مبتلا به بی اشتهایی عصبی را مورد بررسی دقیق قرار دادند و ۷۰ زن با وزن و شرایط عادی را به عنوان گروه کنترل بررسی کردند.
محققان طی این مطالعات دریافتند: بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی دارای میکروبیوتای روده با ظرفیت بیشتری برای تخریب پیام ‌رسان ‌های شیمیایی هستند که بر عملکرد مغز و خلق و خوی تأثیر می گذارد و در مقایسه با گروه کنترل غلظت‌ های بالاتری از متابولیت‌ های خونی ایجاد می کنند.که باعث سیری می ‌شوند. علاوه بر این، بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی ، ترکیب ویروس روده تغییر یافته و یک تعامل مخرب و مختل کننده بین ویروس ها و باکتری های روده داشتند.
 در ادامه این مطالعات، نمونه‌ های مدفوع بیماران مبتلا به بی ‌اشتهایی عصبی، به موش‌ های فاقد میکروبیوتای روده پیوند زده شده و به این موش ‌ها رژیم غذایی با کالری محدود داده شد تا کاهش مصرف غذا در این جانوران تقلید شود که معمولاً در موارد بی‌اشتهایی عصبی انسانی مشاهده می‌ شود. نویسندگان دریافتند: تغییر در میکروبیوتای روده، افزایش وزن را کم کرده، بیان ژن‌ های دخیل در کنترل اشتها و مصرف انرژی را تغییر می ‌دهد.
علایم و نشانه های بیماری را بشناسید
نشانه ها و علایم فیزیکی این بیماری مربوط به گرسنگی است و از دیگر علایم بی اشتهایی عصبی، مسائل احساسی و رفتاری از جمله درک غیر واقعی از وزن بدن، ترس بسیار شدید از افزایش وزن و چاقی است.
– علایم فیزیکی بی اشتهایی عصبی:
کاهش وزن بسیار زیاد یا اضافه نکردن وزن
ظاهر بسیار لاغر
سلول های خونی غیر طبیعی
خستگی
بی خوابی 
گیجی و غشکبودی انگشت ها
مو های نازک و شکننده و ریزش مو
موهای کرک مانند و نازک سطح بدن را می پوشاند
اختلال یا قطع قاعدگی
یبوست و درد شکم
پوست خشک و زرد رنگ
عدم تحمل سرما
ریتم قلبی نامنظم
فشار خون پایین
کم خونی
کم آب شدن بدن
ورم دست ها و پا ها
پوسیدگی دندان ها،
بستن پینه روی بند انگشتان به علت القای استفراغ 
– علایم رفتاری بی اشتهایی عصبی
ایجاد محدودیت بسیار شدید در میزان مصرف مواد غذایی با رژیم یا روزه گرفتن
ورزش های سنگین و شدید
استفراغ های عمدی از طریق مصرف ملین ها، داروهای ادرار آور و محصولات گیاهی
یافته های این تیم پژوهشی نشان می دهد: میکروبیوتای روده ممکن است تا حدی در ایجاد بی اشتهایی عصبی نقش داشته باشد. شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Microbiology منتشر شده است.