ماه رجب در احادیث
ماه رجب در احادیث

هفتمین ماه از سال هجری قمری رجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به بوته فراموشی سپرد، زیرا در میان ماه‌های دوازده ‏گانه از حرمت و قداست خاصی ‏برخوردار می ‏باشد.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، چهار ماه در قرآن کریم با تعبیر «حرم‏» یعنی برخوردار از حرمت ‏یاد شده است که یکی از آنها  رجب نام دارد و در آن قتال و کشتار حرام می ‏باشد.
ماه رجب، از ماه‏های بزرگی است که طلوع سه امام معصوم، امام علی علیه ‏السلام، امام محمد باقر علیه ‏السلام و امام جواد علیه ‏السلام را در آن شاهدیم و شروع بزرگ‌ترین جنبش تاریخ بشری، یعنی برانگیخته شدن پیام آور مهر و محبت، محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏ آله برای هدایت و سعادت انسان‏ها، نیز در ماه رجب اتفاق افتاده است. بنابراین احادیثی از ائمه اطهار (ع) درباره فضیلت ماه رجب دراین مطلب بیان می کنیم. 
فضیلت ماه رجبپیامبر درباره فضیلت ماه رجب فرموده: خداوند متعال، در آسمان هفتم، فرشته اى گماشته است که به آن، «داعى» مى گویند و، چون ماه رجب فرارسد، آن فرشته، هر شبِ آن ماه را تا صبح، ندا مى دهد: «خوشا بر ذاکران، خوشا بر طاعت کنندگان!».خداوند متعال نیز مى فرماید: «من، همنشین کسى هستم که با من، همنشین باشد و مطیع کسى هستم که اطاعتم کند و آمرزنده کسى هستم که از من، آمرزش بخواهد. ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من. هر که مرا در این ماه بخوانَد، پاسخش مى گویم و هر که از من چیزى بخواهد، عطایش مى کنم و هر که از من هدایت جوید، راه نمایش باشم. این ماه را رشته اى بین خودم و بندگانم قرار داده ام. هر کس به این رشته (ریسمان) چنگ زند، به من مى رسد».
احادیث دیگر درباره ماه پر برکت رجب: 
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: ماه رجب، ماه برگزیده خدا از میان ماه هاست و آن، ماه خداست. هر کس ماه رجب را بزرگ بدارد، فرمان خدا را بزرگ داشته است و هر که فرمان خدا را بزرگ بدارد، خدا او را وارد بهشت هاى پُرنعمت مى کند و رضایت بزرگ ترِ خویش را براى او واجب مى سازد.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند متعال، از میان ماه ها، چهار ماه را برگزید: رجب، شوّال، ذى قعده و ذى حجّه.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: رجب، ماه خدا، را «أصَبّ (پر ریزش تر)» نامیده اند؛ چرا که در این ماه، بر امّتم [از سوى پروردگار]، رحمت فراوان، فرو مى ریزد.
پیامبر صلی الله علیه و آله : در بهشت قصرى است که جز روزه داران ماه رجب وارد آن نمى شوند. 
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: رجب، ماه اَصَمّ (۱) و درخشان خداست؛ ماهى که خداوند، آن را براى خود، واجب ساخته است.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: رجب را «ماه ریزانِ خدا» نامیده اند؛ چون در این ماه، رحمت بر امّت من، به شدّت فرو مى بارد. به آن ماه اَصَم نیز گفته مى شود؛ زیرا در این ماه، که از ماه هاى حرام است، از جنگ با مشرکان، نهى شده است. 

امام على علیه السلام: رمضان، ماه خداست؛ شعبان، ماه پیامبر خداست و رجب، ماه من است. 
امام کاظم علیه السلام: رجب، ماه بزرگى است. خداوند در این ماه، حسنات را مى افزاید و گناهان را مى زداید. و در جایی دیگر می فرماید: رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مى ‏نوشاند.
بحار الأنوار:، چون ماه رجب فرا مى رسید، رسول خدا صلى الله علیه و آله مسلمانان را دور خود جمع مى کرد و براى ایشان خطبه مى خواند..؛ و مى فرمود: اى مسلمانان! ماه بزرگ و مبارکى بر شما سایه افکنده است، این ماه، ماه فرو ریزنده است. خداوند در این ماه رحمت خود را بر بندگانش فرو مى ریزد، مگر آن که بنده اى مشرک باشد یا پدید آورنده بدعتى در اسلام.
 
منابع: حدیث شیعه/ hadithlib/ بیتوته/