با چند نکته بسیار ساده دندان‌های سالم داشته باشید + فیلم
با چند نکته بسیار ساده دندان‌های سالم داشته باشید + فیلم

برای آن که از دندان‌های سفید و زیبا برخوردار شوید با رعایت نکاتی ساده از زندگی بیشتر لذت ببرید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ،با رعایت ۱۰ نکته کلیدی مراقبت از دندان علاوه بر دندانهای زیبا از بیماری های دهان و دندانی و عفونت لثه ای در امان باشید.
۱) قبل از خواب حتما مسواک بزنید
یکی از مهم ترین نکات مراقبت از دندان ها استفاده از مسواک است. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان توصیه می شود حتما دوبار در طول شبانه روز که یکی از این دفعات حتما قبل از خواب شبانه باشد مسواک بزنید. چرا که ماندن ذرات ریز غذا ها و باکتری های در دهان هنگام خواب باعث پوسیدگی دندان ها می شود. مسواک زدن حتما دو دقیقه با دقت انجام شود و توجه داشته باشید هنگام مسواک زدن از قسمت های داخلی دندان ها در دهان قافل نشوید.
توصیه مهم
دکتر های دندان پزشکی توصیه می کنند که به طور نرمال هر سه ماه یک بار مسواک هایتان را تعویض نمایید. چنانچه احساس می کنید مسواک تان کارایی قبلی را ندارد پس از بررسی برس های آن در اسرع وقت برای تعویض مسواکتان اقدام کنید.
۲) خمیر دندان فلوراید دار استفاده کنید
برای محافظت از دندان ها حتما از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید زیرا فلوراید موجود در خمیر دندان باعث حفاظت از مینای دندان شده و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. اغلب مردم برای حفظ ظاهر و زیبایی دندان ها از خمیر دندان های سفید کننده بی کیفیت بدون فلوراید استفاده می کنند که این امر موجب پوسیدگی دندان ها به مرور زمان می شود.
۳) بهداشت زبان و لثه رعایت شود
در مراقبت از دندان ها اهمیت بهداشت زبان به اندازه بهداشت دندان ها اهمیت بسیاری دارد. همانگونه که باکتری های بر روی دندان می نشینند به همان اندازه یا بیشتر نیز به دلیل وجود پرزهای ریز بر روی زبان می نشینند. این باکتری های علاوه بر انتقال به دندان ها و آسیب به آن ها باعث ایجاد بوی بد در دهان نیز می شوند. به همین دلیل رعایت بهداشت و اجرای آن برای زبای از اهیمت ویژه ای برخوردار است.
برای نظافت زبان می توانید از برس های مخصوصی که برای این منظور طراحی شده اند استفاده کنید یا به وسیله مسواک به آرامی سطح زبان را پاک کنید.
۴) استفاده از نخ دندان
از دیگر نکات مهم برای مراقبت از دندان استفاده از نخ دندان می باشد. زیرا استفاده از نخ دندان به اندازه ی مسواک زدن برای بهداشت دندان ها اهمیت بالایی دارد. بعضی از نوحی دندان از جمله فواصل میان دندان ها با مسواک زدن تمیز نمی شود لذا برای تمیز کردن آن ها و از بین بردن ریز غذا ها باید از نخ دندان استفاده شود.
موقع نخ دندان صبور باشید
توجه داشته باشید استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن دندان را با دقت و به آرامی انجام دهید. همچنین در هنگام نزدیک شدن آن به لثه به آرامی هر چه بیشتر نخ را حرکت دهید تا موجب آسیب به لثه و خونریزی آن نشود. برای این منظور سعی کنید به صورت اریبی از بالا به پایین و بر عکس انجام دهید و از کشیدن نخ دندان میان دندان های آسیاب نیز غافل نشوید.
۵) استفاده از دهان شویه
اغلب مردم بر این باورند که استفاده از دهان شویه ضرورتی ندارد و تنها به همان مسواک زدن و استفاده از نخ دندان اکتفا می کنند. اما باید خاطر نشان کرد که دهان شویه اسید موجود در دهان را کاهش داده و از پوسیدگی دندان ها توسط این اسید ها جلوگیری می کند.
برای این منظور می توانید از دهان شویه های فلوراید دار استفاده کنید و به مدت ۲ دقیقه در دهان حرکت داده تا همه ی نقاط دهان و دندان را تمیز کند. در صورتی که دسترسی به دهان شویه های فلورایدار ندارید می توانید از محلول آب و نمک استفاده کنید.
۶) نوشیدن فراوان آب
همانطور که می دانید مصرف آب ارتباط مستقیمی با سلامتی بدن دارد به همنی خاطر به یکی از نکته های مهم مراقبت از دندان ها مبدل شده است. زیرا مصرف آب زیاد در طول روز می تواند مواد چسبنده در دهان و دندان ها را پاک کند. این عمل در آخر موجب کاهش فرسودگی دندان ها و افزایش طول عمر آن ها می شود. لذا برای بهره مندی از دندان هایی سالم و زیبا میزان مصرف آب را در طول روز افزایش دهید.
۷) افزایش مصرف میوه و سبزیجات
بیشتر بخوانید :مضررات تخمه شکستن برای دندان
از دیگر راه های مراقبت از دندان مصرف میوه و سبزیجات می باشد. زیرا مصرف میوه و سبزیجات تازه به دلیل وجود فیبر زیاد باعث سالم ماندن دندان ها و افزایش طول عمر آن ها میگردد.
۸) کاهش مصرف غذاهای قندی
مراقبت از دندان به کاهش مصرف مواد قندی نیز مربوط می باشد. مواد قندی پس از مصرف چنانچه در دهان باقی بمانند به مواد اسیدی تبدیل شده و باعث آسیب رساندن به دندان ها به خصوص مینای دندان میگردند. نتیجه ی این امر فرسایش و پوسیدگی دندان ها می باشد لذا هر چه مصرف مواد قندی علی الخصوص قند و شکر کاهش پیدا کند سلامتی دندان ها را تا سالیان سال تضمین می کند.
۹)
مصرف سیگار نه تنها به دندان ها آسیب میرساند بلکه مصرف آن روی کل سیسیتم بدن تاثیرات منفی را در بر دارد. مصرف سیگار یا قلیان سبب بد رنگ شدن دندان های ، ایجاد بوی بد دهان و بیماری های مربوط به لثه می شود. همچنین به پوسیدگی و فرسایش هر چه زودتر دندان ها نیز کمک می کند. به همین خاطر عدم استفاده از دخانیات یک از ۱۰ نکته ی مهم مراقبت از دندان شمرده شده است.
۱۰) مراجعه مرتب به دندانپزشک
نکته ی آخر درباره ی مراقبت از دندان مراجعه به موقع به دندانپزشک می باشد. همانطور که در مقدمه گفته شد بسیاری از مردم تا هنگامی که مشکلی برای دندان ها ایجاد نشده و دردی را احساس نکنند از مراجعه به دندانپزشک امتناع می کنند. اما یکی از نکات اصولی مراقبت از دندان این است که حتی در صورت احساس نکردن درد نیز حداقل هر ۶ ماه یک بار برای پیگیری و پیشگیری به دندنپزشک مراجعه کنیم. این امر باعث می شود که در صورت وجود پوسیدگی و پیشروی آن در اسرع زمان توسط پزشک درمان شود.
آیا دندان های شیری کودکان نیز نیاز به مراقبت دارند؟
از آن جا که دندان های شیری در فک ریشه دارند و در تکلم و جویدن غذا به کودک کمک می کند در نتیجه باید مراقبت از آن ها را جدی گرفت.
هر چند وقت یک بار باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟
مراجعه به دندانپزشک هر ۳ یا ۶ ماه یک بار باید صورت پذیرد اما نهایتا می توان هر ۶ ماه یک بار جهت ویزیت به دندانپزشک مراجعه کرد.منبع : سایت draghajeri

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی