طرز تهیه ته تالی خوشمزه
طرز تهیه ته تالی خوشمزه

آیا می دانید غذای سنتی و خوشمزه تتالی برای کدام استان است و چگونه درست می‌شود؟

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، ته تالی یا تتالی از غذا‌های محلی استان مرکزی و شهر اراک است، دلیل نامگذاری آن نیز به این خاطر می‌باشد که در قدیم در شهر اراک به ماهیتابه، تال می‌گفتند و چون گوشت را برای پخت ته تال می‌گذاشته اند، به آن ته تالی می‌گویند.
بیشتر بدانید؛ طرز تهیه کولی غورابیج 
در واقع ته تالی نوعی تاس کباب با گوشت چرخ کرده است و به دو صورت آبدار و بدون آب، معمولا همراه با نان یا برنج و سبزی تازه سرو می‌شود. در ادامه با آموزش کامل طرز تهیه ته تالی همراه ما باشید.
بیشتر بدانید؛ طرز تهیه نان کوهی مغز دار و خوشمزه آمل
در این مطلب شما را با طرز تهیه ته تالی یا تتالی، غذای خوشمزه و سنتی اراک آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.
مواد لازم؛  گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم/  پیاز ۲ عدد/ سیر ۳ حبه/  سیب زمینی ۳ عدد/ گوجه فرنگی ۳ عدد/ رب گوجه فرنگی ۱ ق غذاخوری/ گرد غوره ۱/۲ ق چای خوری/  آب جوش ۱.۵ پیمانه/ نمک، زردچوبه، فلفل سیاه به مقدار لازم/ پودر سیر، فلفل قرمز 
طرز تهیه ته تالی
ابتدا یک عدد پیاز را رنده ریز کنید و خوب فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود سپس گوشت چرخ کرده و نمک و زردچوبه و پودر سیر و فلفل قرمز را اضافه کنید و خوب ورز دهید تا منسجم شود. سپس مخلوط گوشتی را به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال قرار می‌دهیم تا خودش را گرفته و منسجم شود.
بیشتر بدانید؛  طرز تهیه چپلی کباب افغانستانی
داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته تا داغ شود سپس پیاز دیگر را نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود سپس پوره سیر و رب گوجه را اضافه کرده و تفت داده تا رب خوش رنگ شود.
مواد گوشتی را از یخچال خارج کنید به اندازه گردو برداشته و در دست پهن کنید سپس روی سس قرار دهید و با کفگیر کمی فشار دهید سپس سیب زمینی‌های حلقه شده به قطر ۱ سانت را روی گوشت چیده و در ادامه گوجه فرنگی حلقه شده را نیز روی سیب زمینی‌ها قرار دهید.
وقتی همه مواد را به ترتیب چیدید مقداری گرد غوره را روی مواد ریخته و آب جوش بریزید وقتی شروع به قل زدن کردن درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید با شعله ملایم پخته و مواد نرم و سس غلیظ شود. ته تالی خوشمزه را به همراه نان و یا سبزی میل کنید.
سایر نکات
• در صورت علاقه میتوانید فلفل دلمه ایی را نیز همانند گوجه و سیب زمینی برش داده بچینید.• این غذای خوشمزه و لذیذ را هم میتوانید همراه برنج و یا نان میل کنید.•‌ می‌توانیداز مقداری زعفران دم‌کرده نیز در سس ته تالی استفاده کنید تا غذا عطر بهتری به خود بگیرد.

منبع: تاپ کوکینگ/ چی شی