واکسن سرطان مدرنا با تاخیر وارد بازار می‌شود
واکسن سرطان مدرنا با تاخیر وارد بازار می‌شود

واکسن آزمایشی سرطان mRNA شرکت مدرنا به طور خاص در مورد بیماران مبتلا به سرطان پوست کاربرد دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، محققان آمریکایی در یک نشست پزشکی روز یکشنبه گزارش دادند که یک واکسن آزمایشی سرطان mRNA که توسط شرکت مدرنا ساخته شده است، خطر مرگ یا عود کشنده‌ترین سرطان پوست را در مقایسه با ایمونوتراپی به تنهایی تا ۴۴ درصد کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد این واکسن تا چند سال آینده به طور گسترده عرضه شود.

شرکت مدرنا به تازگی یک واکسن سرطان طراحی کرده است که به طور خاص در مورد بیماران مبتلا به سرطان پوست کاربرد دارد. دکتر جفری وبر از مرکز سرطان NYU Langone Perlmutter که این آزمایش را ارائه کرد، در رابطه با موضوع فوق گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که افزودن یک واکسن سرطان شخصی شده مبتنی بر فناوری mRNA به روش‌های درمانی که پاسخ ایمنی را افزایش می‌دهد، می‌تواند طول زندگی بیماران را بدون خطر عود یا مرگ افزایش دهد.
دکتر رایان سالیوان، متخصص ملانوما که در این مطالعه حضور داشت نیز در بیانیه‌ای گفت: از دیدگاه کلی درمان سرطان، این یک پیشرفت بزرگ بالقوه است.
نتایج تاثیرات این واکسن که در نشست انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان در اورلاندو، فلوریدا ارائه شد، جزئیات داده‌ها را به یافته‌های جزئی منتشر شده توسط شرکت‌ها در دسامبر اضافه می‌کند. این درمان ترکیبی موفق به کسب موفقیت و آژانس دارویی اروپا شده است.
این واکسن به صورت سفارشی بر اساس تجزیه و تحلیل تومور‌های بیمار پس از جراحی ساخته می‌شود. این واکسن‌ها برای آموزش سیستم ایمنی با هدف شناسایی و حمله جهش‌های خاص در سلول‌های سرطانی طراحی شده اند.
روش درمانی Merck’s Keytruda که برای درمان ملانوم و بسیاری از سرطان‌های دیگر تایید شده است، متعلق به دسته‌ای از درمان‌های ایمنی پرکاربرد است که به عنوان مهار کننده‌های نقطه بازرسی شناخته می‌شوند که برای غیرفعال کردن پروتئین PD-۱ یا مرگ برنامه ریزی شده آن‌ها طراحی شده اند که به سرطان کمک می‌کند از سیستم ایمنی فرار کند.
در بین ۱۰۷ فرد مورد مطالعه که هم واکسن تجربی mRNA-۴۱۵۷/V۹۴۰ و هم روش درمانی Keytruda را دریافت کردند، سرطان در ۲۴ نفر طی دو سال پس از پیگیری عود کرد.
دانشمندان گزارش دادند؛ خستگی شایع‌ترین عارضه جانبی گزارش شده توسط بیمارانی بود که به طور خاص با واکسن مرتبط بودند. این واکسن هنوز آماده عرضه به بازار نیست و الیو بار، رئیس توسعه بالینی جهانی و مدیر ارشد مرکز پزشکی مرک در مصاحبه‌ای گفت که ممکن است سه یا چهار سال طول بکشد تا نتایج آزمایشات در این رابطه مشخص شود.
ذکر این نکته نیز ضروری است که حدود هشت هفته طول می‌کشد تا یک واکسن mRNA شخصی برای هر بیمار طراحی شود.
منبع: gmanetwork