آموزش جوجه کشی اردک
آموزش جوجه کشی اردک

جوجه کشی اردک از آن دست عملیات لذت بخشی است که درعین حال می تواند به یک تجارت سودآور تبدیل شود. تخم‌ها و جوجه های اردک، قیمت به مراتب بیشتری در مقایسه با تخم ها و جوجه های مرغ دارند و بنا به دلایلی مثل ارزش غذایی و طعم، از بازار تقاضای بسیار مناسبی برخوردار […]

جوجه کشی اردک از آن دست عملیات لذت بخشی است که درعین حال می تواند به یک تجارت سودآور تبدیل شود. تخم‌ها و جوجه های اردک، قیمت به مراتب بیشتری در مقایسه با تخم ها و جوجه های مرغ دارند و بنا به دلایلی مثل ارزش غذایی و طعم، از بازار تقاضای بسیار مناسبی برخوردار هستند.

با روی کار آمدن دستگاه های جوجه کشی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک به واسطه آن ها، انتخاب نوع جوجه پرورشی برای بسیاری از افراد یک علامت سؤال بزرگ است. در بین گزینه های مختلف، اردک به واسطه سهولت جوجه کشی ماشینی و همین طور پتانسیل سودآوری بالا، یکی از مناسب ترین انتخاب هاست و به همین دلیل در اینجا قصد داریم توضیحاتی مختصر و مفید را در ارتباط با آموزش جوجه کشی اردک خدمتتان ارائه دهیم.

انواع روش های جوجه کشی اردک

انواع روش های جوجه کشی اردک

جوجه کشی اردک مثل جوجه کشی پرندگان دیگر، به دو روش دستی و ماشینی انجام می شود که در اینجا به توضیح هر یک از این روش ها می پردازیم.

جوجه کشی اردک به صورت دستی

در این روش که قطعاً تا حد زیادی با کلیت آن آشنا هستید، چند تخم اردک نطفه دار (بین ۱۰ تا ۱۵ عدد) را زیر یک اردک کُرچ قرار می دهند و این تخم ها بسته به نوع و نژادشان، پس از چند روز به جوجه تبدیل می شوند. البته از آنجایی‌که اردک در محافظت از تخم هایی که زیرش قرار می گیرند، قدری بی‌احتیاط است، در بسیاری مواقع از مرغ کُرچ برای تبدیل تخم ها به جوجه اردک استفاده می کنند.

در روش دستی، معمولاً امکان تولید انبوه جوجه اردک وجود ندارد و بازدهی حاصل از عملیات جوجه کشی نیز نسبتاً پایین است؛ به همین دلیل اگر قصد دارید از طریق جوجه کشی اردک به درآمد چشمگیر برسید، باید به خرید دستگاه جوجه کشی فکر کنید.

جوجه کشی اردک با دستگاه

جوجه کشی اردک با دستگاه

فرایند جوجه کشی اردک با دستگاه تا حد زیادی به فرایند جوجه کشی مرغ شباهت دارد. با این حال، مهم ترین وجه تمایز بین این دو عملیات، نیاز به رطوبت بالاتر در جوجه کشی اردک است. برای این منظور هم می توانید از دستگاه های تمام خودکار یا نیمه خودکار استفاده کنید. واضح است که در صورت انتخاب دستگاه های جوجه کشی نیمه خودکار، بخشی از عملیات را باید به‌طور دستی انجام دهید. اما در دستگاه های تمام اتوماتیک، دستگاه، کنترل همه چیز را در اختیار گرفته و نیاز به دخالت های انسانی را به حداقل می رساند. به طورکلی جوجه کشی اردک با دستگاه، مستلزم طی مراحل زیر است:

  • ابتدا باید تخم های مناسب و نطفه دار را دست چین کرده و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید. برای حصول اطمینان از این امر باید تخم ها را به مدت سه روز در یک محیط سرد با گستره ی دمایی ۱۲ الی ۱۵ درجه سانتی گراد قرار دهید. درصورتی که تخم ها بیشتر از سه روز در محیط سرد قرار بگیرند، باید آن‌ها را به طور روزانه و دست کم روزی یک بار، بچرخانید. پیشنهاد می شود مدت زمان نگهداری تخم ها در این محیط، بیشتر از یک هفته نباشد.
  • پس از سپری شدن دوره ی نگهداری از تخم ها، باید آن‌ها را در محیطی با نور مناسب مورد بازبینی قرار دهید. اگر حین بررسی با مواردی مثل ترک خوردگی، اندازه ی غیر طبیعی، دو زرده بودن و … برخورد کردید، باید تخم های واجد این ویژگی ها را از بقیه جدا کنید.
  • یک روز قبل از گذاشتن تخم های نطفه دار در دستگاه جوجه کشی، باید آن ها را در دمای اتاق قرار دهید. به این کار اصطلاحاً پیش گرم کردن تخم ها می گویند. اگر این کار صورت نگیرد، اختلاف دمای زیاد بین دستگاه و محیط خنک، شوک دمایی مخربی به تخم ها وارد می سازد.
  • حداقل ۲۴ ساعت قبل از گذاشتن تخم ها در دستگاه، آن را روشن کنید و پارامترهای دمایی و رطوبتی مطلوب را روی آن تنظیم کنید. در دستگاه های تمام خودکار، دمای مطلوب، ۳۷٫۵ و میزان رطوبت مطلوب ۵۵% است.
  • نظافت و ضدعفونی کردن دستگاه، یکی از اقدامات مهمی است که انجام آن قبل از ورود تخم های نطفه دار به دستگاه، قویاً توصیه می شود.
  • پس از چیدن منظم تخم ها در شانه ها، آن ها را در قسمت ستر دستگاه بگذارید.
  • یکی از الزامات اساسی برای تبدیل شدن تخم ها به جوجه، چرخش آن هاست. دستگاه های تمام خودکار این کار را خودشان انجام می دهند. اما در دستگاه های نیمه خودکار باید تخم ها را در شانه ها، هر بیست و چهار ساعت، دست کم چهار بار بچرخانید.
  • یکی از مهم ترین روزها در فرایند جوجه کشی اردک با دستگاه، روز هفتم است. در این روز باید سلامت تخم های نطفه دار را مجدداً بررسی کنید و تخم های ناسالم را از بقیه تخم ها، جدا کنید. به این عمل، کندلینگ می گویند. انجام این کار از آن‌جهت ضرورت دارد که از تخم های خراب، گازهای آلوده متصاعد می شود و این گازها می توانند کیفیت تخم های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهند. کندلینگ را در دوازدهمین یا سیزدهمین روز عملیات، مجدداً تکرار کنید.
  • پس از آنکه تخم ها را از بخش ستر به هچر منتقل کردید، دما را ۰٫۳ تا ۰٫۵ درجه سانتی گراد کاهش داده و رطوبت دستگاه را ۷۰-۷۵ درصد به ۸۰-۸۵ درصد برسانید. افزایش رطوبت، سختی پوست تخم ها را کاهش می دهد و به این ترتیب جوجه ها راحت تر می توانند سر از تخم درآورند. ضمناً تخم ها در هچر به چرخاندن نیازی ندارند.
  • به طور کلی مدت زمان فرایند جوجه کشی اردک با دستگاه برای همه نژادها غیر از اردک روسی (مسکویی) که از ۲۵ تا ۳۲ روز متغیر است، ۲۸ روز می باشد.
  • به‌طور دقیق تر، دمای دستگاه در هفته های اول تا چهارمِ فرایند جوجه کشی اردک، به ترتیب، ۳۹، ۳۸٫۲، ۳۷٫۸ و ۳۷٫۵ درجه سانتی گراد است

نتیجه گیری آموزش جوجه کشی اردک

نتیجه گیری آموزش جوجه کشی اردک

همان طور که دیدیم، لازمه ی اصلی برای کسب درآمد از طریق جوجه کشی اردک، خرید دستگاه جوجه کشی مناسب است. دستگاهی که بتواند زحمات تان را به ثمر رسانده و نرخ راندمان تبدیل تخم به جوجه را حداکثر کند.

شرکت بلدرچین دماوند، نامی معتبر و مطمئن در حوزه تولید و فروش انواع دستگاه های جوجه کشی است که ضمن ارائه خدمات مشاوره ای در ارتباط با خرید دستگاه و لوازم جانبی جوجه کشی، این تجهیزات را با مناسب ترین قیمت ممکن به خریداران عرضه می کند. تجربه، تخصص و کیفیت، سه ویژگی اصلی شرکت دماوند در عرضه محصولات و ارائه خدمات است.

4/5 - (3 امتیاز)