اِسکی؛ فعالیتی قدیمی‌تر از اهرام مصر!
اِسکی؛ فعالیتی قدیمی‌تر از اهرام مصر!

ما امروز اسکی را به عنوان یک تفریح مدرن می‌شناسیم، اما قدیمی‌ترین آثار پیدا شده از این فعالیت حتی از اهرام مصر هم قدیمی‌تر هستند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، اسکی کردن امروزه به عنوان یک ورزش و تفریح نسبتا لوکس شناخته می‌شود، اما این فعالیت در ابتدا بر اساس اهدافی کاملا عملی به وجود آمده است. برای مردمانی که در نقاط سردسیر کرۀ زمین زندگی می‌کردند و با بارش‌های همیشگی برف رو به رو بودند، اهمیت خیلی زیادی داشت که بتوانند به جای راه رفتن در برف، روی آن سر بخورند و به این شکل امکان حرکت ساده‌تری داشته باشند.
قدیمی‌ترین شواهد از اسکی روی برف که باستانشناسان موفق به یافتن آن‌ها شده‌اند، متعلق به ۸۰۰۰ سال قبل هستند. مردمان اسکاندیناوی احتمالا جزء نخستین انسان‌هایی بودند که از لوازم اسکی مثل تخته و چوب استفاده کردند. این برای آن‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی و فرهنگشان بود به طوری که یکی از الهه‌های این فرهنگ به اسم «اسکادی» همراه با لوازمی شبیه به لوازم اسکی به تصویر کشیده می‌شد.

شواهدی قدیمی از اسکی در چین و روسیه نیز به دست آمده است. این شواهد که به حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردند نشان می‌دهند مردمانی که در نقاط سردسیر شمال چین و در محدودۀ مرز این کشور با روسیه زندگی می‌کردند نیز با لوازم اسکی و استفادۀ از آن‌ها آشنایی داشته‌اند.
اما یکی از قدیمی‌ترین تخته‌های اسکی دنیا در شمال سوئد پیدا شده است. این تخته در سال ۱۹۲۴ کشف شد و آزمایش قدمت‌سنجی نشان داد که این تخته متعلق به ۵۲۰۰ سال قبل است یعنی حتی از اهرام مصر نیز قدمت بیشتر دارد.

 
اما در قرن نوزدهم میلادی بود که اسکی علاوه بر یک شیوۀ جا به جایی، به یک تفریح و ورزش جهانی نیز تبدیل شد. با تبدیل شدن اسکی به «ورزش»، شبکه‌ای از صنعت و توریسم نیز در اطراف آن شکل گرفت؛ از صنایع ساخت لوازم اسکی گرفته تا برپایی استراحتگاه‌های زمستانی مخصوص اسکی در کشور‌های مختلف. کشور‌هایی مثل سوییس و اتریش از مشهورترین مناطق دنیا در گسترش این ورزش به شمار می‌روند و هر سال میزبان تعداد زیادی از گردشگرانی هستند که فقط با هدف اسکی کردن به آن‌جا سفر می‌کنند.