گنبد خشتی مشهد در آفر تور های مشهد
گنبد خشتی مشهد در آفر تور های مشهد

گنبد خشتی مشهد در آفر تور های مشهد خراسان، یک سرزمین وسیع و با ارزش است و دوره های مختلف تاریخی را به خود دیده است که هر یک نقش مهمی در تحولات فرهنگی و تاریخی آن ایفا نموده اند. دوران صفویه و قاجار را می توان تأثیرگذارترین دوران در نگارش کتیبه ها و پیشرفت […]

گنبد خشتی مشهد در آفر تور های مشهد

گنبد خشتی مشهد در آفر تور های مشهد

خراسان، یک سرزمین وسیع و با ارزش است و دوره های مختلف تاریخی را به خود دیده است که هر یک نقش مهمی در تحولات فرهنگی و تاریخی آن ایفا نموده اند. دوران صفویه و قاجار را می توان تأثیرگذارترین دوران در نگارش کتیبه ها و پیشرفت بناها دانست. گنبد خشتی مشهد، بنایی است که هم از جنبه تاریخی و هم از جنبه مذهبی از اهمیت بالایی برخوردار است. این بنا که مرقد امامزاده سید محمد در آن قرار دارد، بعد از حرم مطهر امام رضا در مشهد، به عنوان قدیمی ترین زیارتگاه محبوب و شناخته شده است. سفر با تو، در این محتوا قصد دارد که به معرفی کامل این بنا بپردازد. در ادامه همراه ما باشید.

به جرأت می توان گفت که تمامی مسافران مشهد  در تور مشهد هدف اصلی از سفر خود را، زیارت حرم مطهر امام هشتم شیعیان می دانند. بیشتر مسافران، با رزرو هتلی در نزدیک حرم و یا در خیابان های منتهی به حرم، سعی می کنند که از تمام وقت خود برای زیارت این حضرت و عبادت در آستان مقدسش استفاده کنند. خوب است این را نیز بدانید که با اندکی فاصله از حرم می توان به زیارتگاه برادرزاده حضرت امام رضا (ع) رسید و از برکات معنوی این مکان نیز استفاده کرد.

به گزارش سفر باتو ، گنبد خشتی مشهد، آرامگاه یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر علیه السلام به نام امیر سلطان غیاث الدین محمد فرزند امیر طاهر موسوی می باشد. وی در دوران سلطنت شاهرخ تیموری و در سال ۸۳۲ هجری قمری از دنیا رفت و به دستور شاه عباس اول، بر مزارش این بنا ساخته شد. بعدها در دوران صفویه و قاجار بازسازی بر روی این بنا صورت گرفت و تزئینات و نقاشی هایی به آن اضافه شد.

اجداد سلطان غیاث الدین محمد، اشخاصی با نفوذ بودند و در قرن های پنجم تا نهم هجری اداره حرم حضرت امام رضا را بر عهده داشتند. به همین علت است که نام آن ها بر روی بسیاری از اشیاء تاریخی آستان قدس آمده است. وجه تسمیه این بنا به دلیل آجری و خشتی بودن آن “گنبد خشتی” است.

گنبد خشتی مشهد دارای یک سرداب، چهار طاقی و گنبد است. می توان قدمت این بنا را بالغ بر ۵۰۰ سال دانست. فضای ورودی گنبد خشتی به این صورت است که از ضلع جنوبی وارد یک رواق چهار ضلعی می شویم و پس از آن به محوطه اصلی که چهار شاه نشین دارد، می رسیم.

سوره ملک با خط ثلث و سوره واقعه با قلم ریحان به صورت کتیبه در این بنا نقش بسته است. مقبره اندکی از سطح زمین پایین تر است و برای بازدید آن باید از یک دالان مسقف و با ارتفاع ۴ متر گذر کرد. انتهای دالان ضریح قرار دارد. ضریح ۲ متر طول و ۱٫۸ متر عرض دارد و ارتفاع آن ۲٫۷ متر است.

آرامگاه ها را می توان پس از مسجدها، به عنوان مهم ترین مکان های اجتماعی و فرهنگی یک عصر دانست. گنبد خشتی یکی از پرطرفدارترین و پر رفت و آمدترین امامزادگان مشهد است که در بسیاری از روزهای سال مملو از زائر است. از آن جهت بیشتر شناخته شده است که در مجاورت حرم امام رضا علیه السلام قرار دارد و برای زائران مکانی آشناست. افراد قدیمی مشهد، این امامزاده را نون ماستی خطاب می کنند. زیرا از قدیم مرسوم بود که هر که حاجتی داشت، نون و ماست به این امامزاده نذر می کرد و در صورت برآورده شدن، نذر خود را ادا می کرد. البته این سنت تاکنون نیز کمابیش باقی است. زائران از کشورهای دیگر مانند هندوستان، افغانستان، امارات متحده عربی و حتی سایر کشورها نیز به زیارت سید محمد می آیند.

فعالیت های فرهنگی نیز در این امامزاده انجام می شود. فعالیت هایی نظیر اقامه نمازهای یومیه، جشن های مذهبی، برگزاری عزاداری در ایام سوگواری و پاسخ به مسائل شرعی از زمره این فعالیت ها هستند.

زیارت این گنبد همه روزه امکان پذیر است ولی ایام خاص زیارت مزار سلطان محمد چهارشنبه و جمعه است.

راه دسترسی به گنبد خشتی مشهد

۵۰۰ متر بعد از حرم امام رضا، در خیابان طبرسی، انتهای طبرسی ۲ این گنبد قرار دارد. بازدید از این بنا رایگان است و به ۱ تا ۲ ساعت زمان برای بازدید کل مجموعه نیاز است.

گنبد خشتی مشهد در سال ۱۳۴۵ به عنوان یکی از میراث ایران، به ثبت ملی رسیده است. از آنجا که فاصله این گنبد تا حرم امام رضا علیه السلام بسیار اندک است، مسافران و زائران این حرم می توانند بازدید از آن را به راحتی در برنامه سفر و زیارت خود قرار دهند.

سفر با تو را می توان پلی ارتباطی میان مسافران و آژانس های گردشگری دانست. در این سایت بازدیدکنندگان می توانند تورهای مختلف به یک مقصد را با قیمت های مناسب پیدا کنند. توضیحات کاملی در خصوص هر توری که در سفر با تو قرار داده شده است، ذکر شده که انتخاب را برای افراد آسان می کند.

5/5 - (1 امتیاز)