وقتی می‌گویند برو به درک، منظور کجاست؟
وقتی می‌گویند برو به درک، منظور کجاست؟

آگر به درک بروید تماشای منظره غروب خورشید در زیر سایه نخل های سر به فلک کشیده و نسیم دل‌انگیزی که از سوی اقیانوس می‌وزد، رویای دل انگیزی را برای شما می‌سازد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، حتما بسیاری از ما در موقعیت‌های مختلف با فردی روبرو بوده‌ایم که از شرایط یا شخصی دیگر خسته شده و می‌گوید برو به درک. اصطلاح «برو به درک» را بار‌ها شنیده‌ایم، مردم بر این باورند که این اصطلاح یک نفرین است، اما اگر آگاه باشند که «درک» چگونه مکانی است، آن زمان دیگر نفرین نیست بلکه دعای خیر محسوب می‌شود.
جالب است بدانید این درک در واقع بهشتی ناشناخته در ایران است که از طرفی به دریا و از سمتی دیگر به بیابان منظره دارد. تماشای منظره غروب خورشید در زیر سایه نخل‌های سر به فلک کشیده رویایی است که بسیاری برای تحقق آن کوله بار سفر را بسته و راهی سواحل خارج از کشور می‌شوند. اما غافل از آنکه ساحل رویایی، بکر و ناشناخته‌ای در ایران زمین وجود دارد که مانند تکه‌ای از بهشت خداوند روی زمین است.
روستای افسانه‌ای درک کجاست؟
اما به‌راستی «درک» کجاست؟ «درک» منطقه‌ای رویایی و البته افسانه‌ای با ساحل بسیار زیبا مانند سواحل میامی و قناری، در زرآباد چابهار واقع شده است. رمل‌های شنی پشت به پشت تا آغوش دریای عمان کشیده شده‌اند.
بیشتر بدانید؛, آیا می دانید ساحل مکسر کجاست؟
صف نخل‌ها زینت‌بخش این تصویر است و آبی دریا امتداد تصویر را تا افق جلا می‌دهد. دیار رستم که روزگاری به پهلوان خود شهره آفاق بود، سال‌هاست مهجور مانده و کمتر کسی از جاذبه‌های بی‌نظیر آن خبر دارد. استانی که ۱۱درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده، اما مساحت بالا، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خدادادی آن تاکنون سودی برای مردم این منطقه نداشته است. در نزدیکی زرآباد، نقطه کوچکی در ساحل دریای عمان روی نقشه‌های ماهواره به اسم «درک» ثبت شده است. فاصله‌اش تا شهر چابهار بیشتر از ۱۷۰کیلومتر و جاده رسیدن به آن، خود جاذبه دیگری است. بعد از شهر کنارک در غرب چابهار، جاده تک باند قدیمی تا روستای زرآباد وجود دارد. 

 
 درک در زبان محلی به معنای عمق، گودی یا سکونت در کنار دره است. به دلیل اینکه این روستا در یک دره واقع شده به آن درک می‌گویند. درک روستایی است که شهریان می‌گویند اقامت در آن بهشت را تداعی می‌کند و برای آن‌ها بکر است، چون در شهر کویری وجود ندارد که به دریا برسد.
این روستای ساحلی در دره‌ای واقع شده و از این رو، آب دریای آن به آب اقیانوس متصل است. این روستای ساحلی سر راه دو بندر مهم جنوب، یعنی بندر چابهار و بندرعباس قرار گرفته و در مسیر ترانزیتی بندر کنارک و بندر جاسک واقع شده است. گردشگران بسیاری در قالب تور‌های گردشگری از سراسر کشور و حتی خارج از مرز‌ها به این روستا می‌آیند و همه آن‌ها از آن به عنوان بهشت و منطقه‌ای رویایی یاد می‌کنند.
جاده پرتلاطمی که از میان کوه‌های فرسایش یافته زیبا با نما‌های بکر می‌گذرد و در مقصد، گردشگران را هیجان‌زده می‌کند. از سربالایی فرعی ساحل درک تنها رمل‌های شنی‌و نخل دریا پیداست. غروب سرخ این منطقه پشت نخل‌هایش شبیه هیچ جای دیگر نیست. آفتاب در غرب دریای عمان به غروب می‌نشیند و باریک‌های نورش میان رمل‌ها و دریا، قاب‌هایی را می‌سازد.
در مرز میان آسمان و زمین
در روستای درک، آسمان به زمین متصل شده است و ماسه‌های ساحل آن همچون شن‌های جادویی با لطافت و پاکی خود، به آرامی در دست می‌غلتند. ساحل دَرَک با بستری وسیع از ماسه‌های بدون سنگ، مانند جوی آبی است که انتهای آن به دریا می‌رسد.
مردمانی خونگرم و میهمان‌نواز
مردم این روستا با گویش بلوچی صحبت می‌کنند. مردان آن‌بیشتر لباس‌های سفید و شلوار‌های لیفه دار و برگردان دارند و بانوان نیز با لباس‌های سوزن دوزی شده و پر از نقش و نگار از تمدنی بزرگ و بکر در این منطقه حکایت می‌کنند. پیشینه آن‌ها ماهیگیری است و با مهربانی و خونگرمی پذیرای میهمانانی هستند که قدم به روستا می‌گذارند.

 
خورشید در هنگام غروب و زمانی که کم کم غروب می‌کند، سرخ و ملتهب است.

با اینکه امکانات این مکان مانند بسیاری روستا‌ها ناچیز است، اما کودکانی شاد دارد. این کودکان در هنگام غروب با رسیدن پدر و برادرهای‌شان از ماهیگیری، بازی زیر درختان سر سبز نخل را رها می‌کنند و به کمک آن‌ها می‌روند. این روستای ساحلی، یکی از بکرترین و زیباترین مناطق در پهناورترین استان کشور است که زیبایی خیره کننده آن سبب شده برنامه‌ریزی مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و رفاهی در این خطه به گونه‌ای باشد که به زیبایی‌های طبیعی موجود در آن دست برده نشود و همچنان بکر باقی بماند.

 درمان در درک

در این روستای ساحلی، تپه‌هایی از رمل‌های سفید وجود دارد که به اعتقاد برخی، برای درد‌های عضلانی و استخوانی خاصیت درمانی دارد؛ بنابراین مردم صبح زود و زمانی که آفتاب می‌تابد، روی این شن‌ها دراز می‌کشند و به درمان درد‌های پا و استخوانی خود می‌پردازند.
گل‌افشان‌های درک‌می‌توانید با خیالی راحت در آب‌های این دریای زلال شنا کنید و در ساحل پاک و بکر آن قدم بزنید. پس از تفریح و لذت بردن از این منطقه دل انگیز، دوباره شگفتی‌هایی در انتظار شما هستند؛ در نزدیکی این ساحل، منطقه جالب توجه دیگری به نام گل افشان است‌و در این محل، کوه‌هایی هستند که‌با بیرون آمدن گل از درون زمین به‌وجودآمده‌اند و همچنین از درون این کوه‌ها گل می‌روید. این منطقه بسیار دیدنی و جذاب است؛ یک پدیده دیگر طبیعی که می‌توان از خواص درمانی گل آن استفاده کرد.

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 

منبع: ghanoondaily/ سرپوش/کافه صور/