راهکارهای  مبارزه با کمرویی+ فیلم
راهکارهای  مبارزه با کمرویی+ فیلم

افراد برای پیشبرد کار‌ها و اهداف خود در زندگی نیاز به جسارت و شجاعت خواصی دارند، که بتوانند در مقابل با سختی‌ها با کمک آن به جلو پیش روند.

​​​​​​​به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، گاهی ممکن است که برای شما هم پیش بیاید که برای انجام کاری روحیه مقابله با آن را نداشته باشید و به همین دلیل بسیاری از موقعیت‌های خوب زندگی را از دست دهید. کمرویی و شرم گاهی باعث می‌شود که فرد نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد و همین امر باعث می‌شود که در عمل، نتیجه مطلوب و معین را نداشته باشد و مدام احساس خجالت کند و همراه با این احساس رضایت کافی را به دست نمی‌آورد. اصولاً احساس شرم و خجالت بیجا به همراه ترس و دلهره همراه است که برای رهایی از این احساسات می‌توانید از راهکار‌هایی در این زمینه استفاده کنید که می‌تواند به مرور زمان به از بین رفتن این معضل کمک کند. 
راه‌های مقابله با کمرویی و خجالت
در طول زمان و روز‌های مختلف در زندگی حوادث و اتفاقاتی هستند که می‌توانند بر روحیه انسان تاثیر گذار باشند و در نوع رفتار آن‌ها تغییر ایجاد کند. اما باید گفت که اولین قدم برای مقابله با کمرویی و بالا بردن اعتماد به نفس آن است که به اعصاب خود مسلط بوده و اجازه ورود هر نوع تغییری را از طرف محیط اطراف به ذهنیت خود ندهید. 
انتخاب الگوی مناسب
انتخاب الگوی رفتاری برای خود باعث می‌شود که از کار‌های مثبت و درست کسی که مورد نظر شما است و رفتار‌های که نیز درست به نظر می‌رسد تقلید نمایید و به مرور زمان شخصیت تان الگو گرفته از آن انسان بزرگ می‌شود. در تاریخ ایران و جهان انسان‌های زیادی هستند که با انسانیت و پرورش رفتار‌های صحیح در وجودشان به الگوی درست در بین مسلمانان و یا تمام جهانیان شدند. امامناسب‌ترین الگو را می‌توان پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) دانست که طبق قرآن کریم عمل می‌کردند و شما نیز می‌توانید با یاری ائمه و علما و عرفا، باکمک کتاب‌های شناخت شخصیتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) شناخت و آگاهی بیشتری پیدا کرده و در آخر ایشان را الگو زندگی و رفتاری خود قرار دهید. 
قرآن کریم در مورد پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: قطعا براى شما در [اقتدا به]رسول خدا سرمشقى نیکوست، براى آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد مى ‏کند. [۱]شما نه تنها می‌توانید از شخصیت فردی پیامبر اکرم برای پیشرفت انسانیت خود استفاده کنید، بلکه می‌توانید از زندگی اجتماعی و رفتار‌های عمومی ایشان نیز الگو برداری کرده و طبق معاشرت و نحوه رفتار و برخورد آن با دیگران و حتی کودکان، رفتار خود را جهت دهید و از ریزترین رفتار‌ها شروع کرده که این خود نیز مقدمه‌ای برای تغییر در رفتار‌های بزرگتر می‌تواند باشد. 

شناخت درست توانایی‌های خود
_ هر انسانی خودش از ضعف و قوت رفتار خود بیشتر از هرکسی شناخت دارد و می‌داند در چه زمینه‌ای ضعف داشته و در چه زمینه‌ای جای پیشرفت دارد؛ بنابراین شما باید برنامه و قاعده‌ای را تنظیم کنید که طبق آن بتوانید رفتار‌هایی که در آن ضعف داشته را برطرف کرده و نقاط قوت خود را پرورش دهید. 
_ زمانی که در حال معاشرت با افراد اطراف خود هستید هیچگاه خود را از دیگران پایین‌تر نبینید و آن‌ها را در مقابل خود بسیار بزرگ جلوه ندهید. بلکه این افراد را مانند یک انسان عادی با تمام ایراد‌ها و نقطه قوت‌هایی که خودتان نیز دارید در نظر بگیرید و احساس حقارت را در مقابل او کنار بگذارید و این به آن معنا نیست که با احساس تکبر با آن‌ها صحبت کنید، بلکه باید یک معاشرت معمولی و عادی با اعتماد به نفس کامل داشته باشید. 
_ همیشه پس از انجام کاری که از روی اشتیاق و علاقه انجام داده اید و توانسته از پس آن بر بیایید، خود را تشویق کرده و به خود ببالید. گاهی برای خودتان نامه بنویسید و از نقطه قوت‌های خود در آن نام ببرید و احساس دوستی با خود داشته باشید. این کار باعث می‌شود که احساس رضایت تان از شخصیت خودتان بالا رود. 
_ زمانی که در گروه یا جمعی حضور دارید که از شما نظر می‌خواهند، باید اظهار نظر کرد. هیچ گاه از گفتن نظر خود ابایی نداشته باشید و طبق هر آنچه که در ذهن تان است نظر دهید و تحت تاثیر نظر اطرافیان قرار نگیرید و از طرد شدن از آن جمع نهراسید. 
_ قبل از ورود به جمع‌های شلوغ یا مکانی جدید که احساس می‌کنید ممکن است که در آن فضا خجالت و کمرویی بر شما غلبه کند و آنجا را قبل از ورود تصور کرده و خود را نیز در آن جمع شاد و سرحال با اعتماد به نفس زیاد تجسم کنید و همین تجسم باعث می‌شود که کم کم بتوانید طبق آن چیزی که فکر می‌کنید، خودتان را تطبیق داده و در واقعیت نیز شخصیتی شاد و معاشرتی بشوید. 
_ زمانی که در یک موقعیت اجتماعی به بن‌بست خورده اید یا احساس شکست کرده‌اید و جواب منفی را شنیده‌اید، که باعث شرم و کمرویی شما شده است، هیچگاه آن مکان را ترک نکنید. چرا که با این کار باعث می‌شوید که این احساس شما تقویت شود و تنها خود را آرام می‌کنید و در مقابله با آن احساس بد نمی‌جنگید. پس باید به دلِ شکست رفت و با آن مبارزه کرد، هیچوقت از آن نهراسید. یکی از ویژگی‌ها و خصوصیات رفتاری امام علی (علیه السلام) همین گونه بود که از سرزنش دیگران بپرهیزیم و تنها رضایت خداوند را ملاک رفتار خود می‌دانست. [۲]ملامت ملامت کنندگان هرگز او را از مسیر خود باز نمی‌داشت. [۳]

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

پی نوشت: 
[۱]قرآن کریم، سوره احزاب، آیه ۲۱. لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا
[۲]رضا علی کرمی، علل تنبلی و درمان آن، قم: انتشارات قلمگاه، ۱۳۹۸، صفحه ۱۶۳.
[۳]قرآن کریم، سوره مائده، آیه ۵۴. وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ