عصاره شاهدانه عوارض مغزی شیمی درمانی را کاهش می‌دهد
عصاره شاهدانه عوارض مغزی شیمی درمانی را کاهش می‌دهد

سرطان یکی از مرگبارترین بیماری‌هایی است که انسان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و متاسفانه بیماران سرطانی نه تنها از خود بیماری، بلکه از عوارض درمان‌های سختی مانند شیمی درمانی نیز رنج زیادی می‌برند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، شیمی درمانی معمولا همراه با عوارض جانبی متعددی مانند درد و حالت تهوع، مشکلات خواب و مشکلات شناختی همراه است. تاثیرات مخرب شیمی درمانی بر مغز می‌تواند نوعی مه مغزی محسوب شود که عملکرد ذهنی بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به تازگی تیمی از محققان دانشگاه کلرادو، در مطالعات خود دریافته اند: استفاده از عصاره شاهدانه می‌تواند برخی از این عوارض جانبی از جمله تاثیراتی که شیمی درمانی بر مغز بیمار می‌گذارد را کاهش دهد.
پروفسور آنجلا برایان، پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی که قبل از تشخیص سرطان پستان خود در سال ۲۰۱۷، سال‌ها در مورد پیشگیری از سرطان مطالعه می‌کرد، در این رابطه می‌گوید: بحث استفاده کنترل شده برخی مواد تخدیر کننده مانند عصاره شاهدانه در هنگام شیمی درمانی همواره محل بحث متخصصین بوده و متاسفانه مطالعات کمی در این رابطه انجام شده است.
دکتر برایان با همکاری دکتر راس کمیدج و دکتر دانیل بولز که هر دو در زمینه آسیب شناسی سرطان (آنکولوژی) تخصص دارند، ۲۵ بیمار سرطانی را که طی دو هفته عصاره شاهدانه مصرف کردند، را تحت نظر قرار دادند.
محققان در ابتدا داده‌های اولیه شرکت کنندگان را در مورد سطح درد، الگو‌های خواب و شناخت جمع آوری کردند. بیماران انواع مختلفی از دارو‌های را برای کنترل عوارض شیمی درمان مورد استفاده قرار می‌دادند و پس از ارائه عصاره شاهدانه به آن‌ها گزارش دادند که به طور قابل توجهی راحت‌تر فکر می‌کنند.برای اندازه گیری اثرات این روش درمانی، محققان بلافاصله پس از مصرف عصاره شاهدانه با کمک یک آزمایشگاه سیار در خانه بیماران ارزیابی‌های فیزیکی و شناختی را انجام داده و سپس شرایط بیماران در بازه زمانی دو هفته بعد نیز بررسی شد.
طی این مطالعه مشخص شد، در عرض یک ساعت پس از استفاده از محصولات مبتنی بر عصاره شاهدانه، درد به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در عین حال باعث می‌شود آن‌ها احساس بهتری کنند، که نشان دهنده وضعیت ذهنی تغییر یافته بیماران است. پس از دو هفته، بیماران مدیریت درد، کیفیت خواب و شناخت بهتری را گزارش کرده و حتی واکنش آن‌ها به محرک‌های محیطی بهبود یافت.
دکتر برایان، با اشاره به اینکه هم شیمی درمانی و هم مصرف مخدر‌هایی مانند ماری جوانا با اختلال در شناخت مرتبط هستند، می‌گوید: ما فکر می‌کردیم با مصرف عصاره شاهدانه ممکن است مشکلاتی در عملکرد شناختی بیماران ببینیم. اما آن‌ها در واقع احساس می‌کردند که شفاف‌تر فکر می‌کنند که این موضوع شگفت انگیز بود.
شرح کامل این یافته‌ها در آخرین شماره مجله تخصصی Exploration in Medicine منتشر شده است.
مترجم: فاطمه کردی