اتفاقات پشت پرده در ارسال و دریافت bitcoin – تحلیل بیت کوین
اتفاقات پشت پرده در ارسال و دریافت bitcoin – تحلیل بیت کوین
قبل از هر چیز برای تحلیل بیت کوین (bitcoin) باید بدانیم بیت کوین چیست؟ داشتن بیت کوین دقیقاً به چه معناست؟ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟ تراکنش‌های بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

قبل از هر چیز برای تحلیل بیت کوین (bitcoin) باید بدانیم بیت کوین چیست؟ داشتن بیت کوین دقیقاً به چه معناست؟ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟ تراکنش‌های بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟ وقتی یک تراکنش ارسال می‌کنید، چه اتفاقی در پشت پرده رخ می‌دهد؟ این نکته را بدانید که برای استفاده از بیت کوین نیازی به داشتن دانش فنی نیست، همان‌طور که برای استفاده از اینترنت نیاز نیست بدانید اینترنت چگونه کار می‌کند.

علاوه بر شناخت ابتدایی بیت کوین، باید بتوانید تحلیل بیت کوین را هم انجام دهید. بدانید که چگونه باید در بازار ارز به خصوص بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد؟ چه زمانی باید ارز دیجیتال را خرید و چه زمانی فروخت تا سود کرد. پس باید بدانید که چگونه باید پیش‌بینی قیمت کنید.

پیش بینی حرکات قیمت و تحلیل بیت کوین کار آسانی نیست. باید گفت که تقریبا هیچکس پیش‌بینی حرکات قیمت و تحلیل بیت کوین را به درستی انجام نمی‌دهد. بسیاری از تریدرها (معامله‌گران) به خاطر همین تحلیل بیت کوین که به روش نادرستی انجام داده‌اند، مقدار زیادی از سرمایه خود را نابود کرده‌اند. ما در اینجا به شما یاد می‌دهیم که چگونه نمودار و حرکات قیمت را باید بررسی کرد و تحلیل بیت کوین را به درستی انجام داد.

۱- بیت کوین چیست؟

قبل از تحلیل بیت کوین باید بدانید بیت کوین چیست؟ bitcoin یک برنامه کامپیوتری است. اساس آن یک فایل دیجیتال است. به این فایل دیجیتال دفتر کل(ledger)  می‌گویند. دفتر کل حساب‌ها و موجودی‌های هر نفر را در خود ثبت می‌کند و بسیار شبیه به دفتر حساب و کتاب سنتی است.

نقطه تمایز دفتر کل با دفتر حساب و کتاب سنتی در نحوه نگهداری و به‌روزرسانی دفتر کل است. دفتر کل در بیت کوین به جای اینکه در یک نهاد خاص نگهداری شود؛ به‌صورت گروهی و اشتراکی توسط اعضای شبکه نگهداری می‌شود. بنابراین هرکس می‌تواند از دفتر کل نگهداری کرده و آن را به‌روز کند. به هر کامپیوتری که به‌طور مستقیم به شبکه متصل شود و دفتر کل را دریافت کند، نود (Node) گفته می‌شود.

در سیستم‌های متمرکز مانند سیستم بانکی، شما به بانک اعتماد کرده و پول را به حساب فردی واریز می‌کنید. اما در این سیستم با تحلیل بیت کوین با منطق و ریاضیات، نیاز به اعتماد از بین می‌رود. و به جای اعتماد به یک سازمان که در آن ‌ممکن است مرتکب خطای عمدی و غیر عمدی شوند به منطق و ریاضیات اعتماد می‌کنید.

۲- هنگام ارسال بیت کوین چه اتفاقی می‌افتد؟

در این قسمت می‌خواهیم بگوییم تحلیل بیت کوین در هنگام ارسال چگونه انجام می‌شود. همانطور که گفته شد؛ همه افراد می‌توانند در حفظ و نگهداری دفتر کل سهیم باشند. بنابراین هنگام ارسال بیت کوین به شبکه اعلام می‌کنید که مقداری از حساب شما کسر شود و به حساب گیرنده واریز شود. نودها (کامپیوترهای موجود در شبکه بیت کوین)، پیام شما را دریافت کرده و آن را در دفترهای خود اعمال می‌کنند. سپس پیام را به دیگر نودها پاس می‌دهند.

مثلا فرض کنید نود A می‌خواهد به نود B  ده bitcoin ارسال کند. نودهای نزدیک‌تر تراکنش را در دفتر خود اعمال کرده و به نودهای مجاور ارسال می‌کنند.

در سیستم‌های متمرکز مثل بانک‌ها هم یک دفتر کل دیجیتال وجود دارد که تراکنش‌ها و دارایی مشتریان در آن ثبت می‌شود. مثلاً علی ۵ میلیون تومان پول دارد و حسن ۱۵میلیون تومان؛ این اطلاعات روی دفتر کل بانک‌ها ثبت می‌شود. وقتی حسن ۵ میلیون تومان برای علی می‌فرستد، در دفتر کل موجود در بانک‌، ۵میلیون تومان از حساب حسن به حساب علی واریز می‌شود. در هنگام انجام تراکنش بانکی، پول فیزیکی منتقل نمی‌شود. تنها مالکیت پول‌ تغییر می‌کند.

در تحلیل بیت کوین، اگر A بخواهد پنج کوین به B ارسال کند، باید درخواستش را به شبکه اعلام کند که « ۵کوین از من کم کن و ۵کوین به B اضافه کن.» هر نود در شبکه، پیام را دریافت کرده و دفتر حساب خود را طبق این درخواست به‌روز می‌کند. این فرایند به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شود.

۳- روش‌های تحلیل بیت کوین برای پیش‌بینی قیمت

معمولا برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین از دو روش استفاده می‌شود:

۱-              فاندامنتال (Fundamental Analysis): یکی از روش‌های تحلیل بیت کوین برای پیش‌بینی قیمت، تحلیل فاندامنتال است. در این روش اساس تحلیل بر پایه اخبار، اقتصاد و وضعیت جامعه است.

۲-              تحلیل تکنیکال (Technical Analysis): در این روش، روند قبلی بازار و حجم معاملات اساس تحلیل بیت کوین است. در این روش تحلیل بیت کوین که برای پیش‌بینی و تجزیه و تحلیل قیمت انجام می‌شود؛ سوابق معاملات در نظر گرفته می‌شود.

سه اصلی که برای تحلیل بیت کوین به صورت تکنیکال وجود دارد:

  1.  قیمت یکی از اصول و رکن اساسی تحلیل بیت کوین به صورت تکنیکال است که همه چیز را در خود خلاصه ‌می‌کند. حرکات قیمت در تحلیل بیت کوین نشان‌دهنده‌ی میزان عرضه و تقاضای بازار است.
  2. قیمت در تحلیل بیت کوین دارای روند است. این قیمت می‌تواند دارای روند کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد.
  3. قیمت bitcoin گذشته تکرار می‌شود و روندهای قیمت تمایل دارند که تکرار شوند.

۴- نمودارهای قیمتی در تحلیل بیت کوین

آنالیز نمودار قیمت بیت کوین سخت و دلهره آور است؛ به خصوص برای کسانی‌که به تازگی شروع به ترید کردن ارز دیجیتالی مانند بیت کوین کرده‌اند. بنابراین اگر اکنون مقداری بیت کوین داشته باشید، باید بدانید دقیقا چه زمانی آن را بفروشید و مجددا چه زمانی بخرید؛ تا سود کنید.

نمودارهای قیمتی در تحلیل بیت کوین

۴-۱- نمودار قیمتی ساده (نمودار خطی یا Line Chart) در تحلیل بیت کوین

اکثر نمودارهای پایه‌ای، قیمت را با خط نشان می‌دهند. خطوطی که این نمودارها نشان می‌دهند؛ نشان‌دهنده قیمت معامله در زمان‌های مختلف است. از نمودار قیمتی ساده، برای تحلیل بیت کوین و فهمیدن وضعیت اخیر آن استفاده می‌شود. به این معنا که تمامی معاملات انجام شده در یک روز ارزشی ندارد و فقط آخرین قیمت آن روز در نمودار خطی ارزش دارد.

۴-۲- نمودار میله‌ای یا Bar Chart در تحلیل بیت کوین

هر دوره در نمودارهای میله‌ای توسط یک Bar یا میله نمایش داده می‌شود. هر میله، بالاترین و پایین قیمت، قیمت شروع و بسته شده را نشان می‌دهد. اینکه از چه نوع تایم فریمی استفاده شود به استراتژی تحلیل بیت کوین ما بستگی دارد. بسته به نوع تایم فریم، هر میله می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات قیمت در بازه یک ساعته (تایم فریم یک ساعته)، یک روزه (تایم فریم یک روزه) یا یک هفته‌ای (تایم فریم هفته‌ای) باشد.

نمودار میله‌ای یا Bar Chart در تحلیل بیت کوین

در نمودار میله‌ای، هر میله از خطوط عمودی تشکیل شده است. قیمت آغازین و بسته شده، با خطوط تیره‌ افقی نمایش داده می‌شود. دو سر میله بالاترین و پایین‌ترین قیمت را نشان می‌دهد. قیمت آغازین را خط تیره افقی در سمت چپ و قیمت بسته شده را خط تیره افقی در سمت راست نشان می‌دهد. در میله‌ای که خط افقی سمت چپ بالاتر از خط افقی سمت راست است؛ قیمت آغازین بیشتر از قیمت بسته شده می‌باشد. در این حالت تغییرات قیمت نزولی است. برعکس این حالت زمانی است که خط تیره چپی پایین‌تر از خط تیره راستی باشد در اینصورت تغییرات قیمت صعودی خواهد بود. رنگ میله‌ها در این نوع نمودار  با توجه به صعودی یا نزولی بدون آنها تغییر می کند. اگر قیمت صعودی باشد میله به رنگ آبی یا سبز و اگر نزولی باشد رنگ میله قرمز است.

۴-۳- نمودار قیمت شمعی در تحلیل بیت کوین

نمودارهای شمعی یا candlestick، از معروف‌ترین نوع نمودارهای قیمتی  (OHLC)بین تحلیل‌گران است. نمودارهای قیمتی یا (open high, low close) چهار قیمت در آن‌ها نمایش داده می‌شود. نمودارهای شمعی اطلاعات بیشتری را نسبت به نمودار قیمتی ساده نشان می‌دهند.

هر شمع در این نمودار نشان دهنده قیمت شروع (OPEN)، کمترین قیمت (LOW) ، بیشترین قیمت معاملاتی (HIGH)  و قیمت پایانی  (CLOSE) است. از روی رنگ شمع‌ها می‌توان فهمید که قیمت پایانی از قیمت شروع بیشتر بوده است یا برعکس. رنگ سبز در نمودار شمعی تحلیل بیت کوین نشان‌دهنده بیش‌تر بودن قیمت پایانی و رنگ قرمز نشان‌دهنده کم‌تر بودن آن است.

نمودار قیمت شمعی در تحلیل بیت کوین

نمودارهای شمعی در تحلیل بیت کوین، اطلاعات مفیدی را به تریدرهای ماهر می‌دهند. پهن یا نازک بودن اندازه شمع نشان‌دهنده تفاوت قیمت بین بیش‌ترین و کم‌ترین است.

یکی دیگر از انواع نمودارها در تحلیل قیمت، نمودار بر پایه غیر زمانی یا  non-time based است. این نمودار از نوع غیر بصری است و تحلیل آن برای مبتدیان کمی سخت است. نمودارهای بیشتری هم وجود دارند که متناسب با سلیقه هر یک از تریدرها هستند.

۵- روندها در نمودارهای قیمتی

روندهای تغییر قیمت نقش مهمی در معاملات و تحلیل بیت کوین ایفا می‌کنند. این روندها برای معامله‎‌گران این فرصت را به وجود می‌آورند تا بتوانند از الگوهای موجود در داده‌های مربوط به قیمت استفاده کنند. و با در نظر گرفتن آن بتوانند تصمیمات بهتری برای معاملات خود بگیرند.

۵-۱- این روندها چگونه روی نمودار مشخص می‌شوند؟

در نمودار قیمت بیت کوین، قیمت‌ها در زمان‌های مختلف در راستای خطوطی نامرئی حرکت می‌کنند. این خطوط بستگی به صعودی یا نزولی بودن نمودار نداشته و در هر نموداری با هر تقسیم بندی زمانی (هفتگی، روزانه و ساعتی) دیده می‌شود.

۵-۲- خطوط و کانال‌های روند

به ساپورت و رزیستنسی که به صورت مورب رسم می‌شود خط روند (trend lines) گفته می‌شود. اما تغییر قیمت‌ها فقط در راستای یک خط اتفاق نمی‌افتد، بلکه بین دو خط نوسان می‌کنند. به فاصله بین این دو خط، کانال روند (trend channel) گفته می‌شود. در واقع کانال روند، دو خط است که یکی نقاط کف قیمت و دیگری نقاط سقف قیمت را به هم وصل می‌کند. کانال روند (trend channel) از گسترده‌ترین مفاهیمی است که در تجزیه و تحلیل فنی قیمت استفاده می‌شود.

خطوط و کانال‌های روند

یک ویژگی مهم روندها این است که می‌توان آن‌ها را به روندهای کوچک‌تر تقسیم کرد که خود از بخش‌های کوچک‌تری تشکیل شده‌اند. روندها از نظر ساختار به صورت فراکتال هستند. به این معنی که هر چقدر بازه زمانی را کوچک‌تر کنیم (به عبارتی نمودار را با جزئیات بیشتر ببینیم)، باز هم به همان صورت خواهد بود.

۵-۳- چگونگی ترسم خطوط روند و کانال روند

برای ترسیم خطوط روند به نرم افزاری نیاز است که امکان رسم نمودار را داشته باشد. پلتفرم‌های Bitcoin Charts Zero Block این امکان را به شما می‌دهند. برای رسم روندهای صعودی و نزولی line و  channel باید به صورت زیر عمل کرد.

۵-۳-۱- ترسیم روندهای صعودی  (Uptrend)

برای رسم uptrend باید خط را به گونه‌ای رسم کرد که پایین‌ترین نرخ قیمت و جایی که دوباره نرخ کاهش پیدا می‌کند به هم وصل شود. بعد از رسم خط، باید آن را تنظیم کرد تا در حد امکان بر قیمت‌ها مماس شود. تلاش خود را برای مماس شدن انجام دهید اما به این نکته هم توجه داشته باشید که این اتفاق هیچ‌گاه به طور کامل رخ نمی‌دهد.

۵-۳-۲- ترسیم روند نزولی (downtrend)

downtrend  نیز دقیقاً مانند uptrend رسم می‌شود. تنها تفاوتی که دارد این است که خط downtrend از بالاترین نرخ قیمت تا جایی که دوباره نرخ قیمت افزایش پیدا می‌کند، رسم می‌شود.

۵-۴- استفاده از روندها در معاملات

از رسم خطوط و کانال روند می‌توان متوجه وضعیت یک کوین شد. مثلا می‌توان فهمید که قیمت بیت کوین در کانال صعودی قرار گرفته و یا نزولی است. بنابراین، می‌توانید تحلیل بیت کوین بهتری انجام داده و تصمیمات بهتری برای معاملات خود بگیرید.

اکنون که مقدمه‌ای برای خواندن انواع نمودار بیت کوین،خط روند و کانال روند داشتید، ایده خوبی است که به دنبال پیگیری تحلیل بیت کوین به صورت تخصصی باشید. بدین ترتیب شما متوجه برخی از قوانین موجود خواهید شد. و بنابراین سود حاصل از خرید و فروش به موقع بیت کوین خود را افزایش می‌دهید.

https://mahdirajabi.com/blog/category/bitcoin-btc-analysis

 گروه سرمایه گذاری مهدی رجبی

 گروه سرمایه گذاری مهدی رجبی (https://mahdirajabi.com)، بیش از ده سال است که تمرکز خود را بر روی پیش بینی حوزه های مالی، مدیریت ریسک، مدیریت سرمایه و فعالیت در بازارهای سهام بین المللی قرار داده است و در این مسیر پر ریسک همواره به دنبال ایجاد اعتماد هرچه بیشتر سرمایه گذاران به مجموعه ی خود بوده است. تلاش این گروه در سالهای متمادی فعالیت در بازارهای مختلف نظیر بازارهای فارکس، بورس، ارزهای دیجیتال و سایر حوزه های مالی، ایجاد بستری امن و سودمند برای یکایک سرمایه گذاران فعال در این حوزه ها بوده است.

شما می توانید برای دیدن ویدئوهای آموزشی بیشتر در حوزه های مربوط به سرمایه گذاری و ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال آن به شبکه های اجتماعی گروه سرمایه گذاری مهدی رجبی سر بزنید:

Aparat: https://www.aparat.com/mahdirajabi.com

Instagram: https://www.instagram.com/mahdirajabi_com/

Twitter: https://twitter.com/mahdirajabi_com

Telegram: https://t.me/mahdirajabi_com

همچنین می توانید از طریق شماره ی زیر با آنها در تماس باشید:

۰۲۱-۸۸۶۸۴۰۷۷

5/5 - (1 امتیاز)