اعتصاب سراسری تهران در مبارزه با رژیم ستم شاهی
اعتصاب سراسری تهران در مبارزه با رژیم ستم شاهی

اعتصاب سراسری تهران در ۲۱ خرداد ۱۳۴۲ به مناسبت هفتم فاجعه خونین ۱۵ خرداد، ضربه‌ای بود که رژیم طاغوت را درمانده‌تر کرد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،مردم تهران بویژه بازاریان در ۲۱ خرداد ۴۲و به مناسبت هفتمین روز کشتار خونین ۱۵ خرداد، اقدام به تعطیل کردن مغازه ها و کسب و کار کردند و عملا تهران تعطیل شد.
خروش مردم علیه رژیم شاهنشاهی
پس از دستگیری امام خمینی (ره) و وقوع قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، حوزه‌های علمیه عراق و نیز مردم شهر‌های ایران حمایت خود را از امام و تنفر خویش را نسبت به اعمال وحشیانه رژیم شاه اعلام کردند و خواستار آزادی فوری رهبر نهضت اسلامی ایران شدند.
اعتصاب سراسری تهران به مناسبت هفتم شهدای ۱۵ خردادعلاوه بر اعتصاب بازاریان و کسبه تهران ،مهاجرت علما و مراجع قم و مشهد و علمای سرشناس شهرستان‌ها به تهران موجب شد که رژیم، تن به سیاست آرام سازی و تشنج زدایی زند و با آزادنمایی رهبر نهضت اسلامی ایران، خشم‌ها را فرو نشاند.واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نقطه عطف و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی است
با اینکه دستگیری و بازداشت امام خمینی در شهر قم صورت گرفت، با مخابره این خبر به سراسر کشور واکنش‌های علما و و مردم هر دیار را برانگیخت و موجی عظیم از اعتراضات را به وجود آورد که سنگ بنای انقلاب سال ۱۳۵۷ پی‌ریزی کرد و به قیام خونین ۱۵ خرداد مشهور شد.
بیشتر بخوانید:معرفی حماسه ۱۵ خرداد و امتداد آن در مقاومت در این راستا شهر‌های ورامین، شیراز، خمین، کاشان، مشهد، تبریز، اصفهان، از پیشگامان این قیام تاریخ ساز بودند.
منابع: تقویم روز ایران، مرکز انقلاب اسلامی