۴ خرداد روز دزفول روز مقاومت و پایداری گرامی باد
۴ خرداد روز دزفول روز مقاومت و پایداری گرامی باد

امروز چهارم خرداد به نام “روز دزفول روز مقاومت و پایداری”نامیده شده است به پاس مقاومتی که اراده دشمن بعثی را برای تصرف شهر درهم شکست.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،چهارم خرداد همان روزی اسـت کـه موشک باران عراق، مردم دزفول را بـه خاک و خون کشید و تعداد زیادی زن و مرد، کوچک و بزرگ و پیر و جوان و حتی خانوادگی بـه شهادت رسیدند.

هدف از تصرف دزفول
نقشه دشمن بعثی برای تصرف دزفول به حدی جدی بود که ۲ لشکر از ۶ لشکری کـه برای حمله بـه خاک ایران آماده کرده بود، مامور فتح این شهر کرد تا خوزستان را دور بزند ودر نهایت این استان را بـه تصرف خود درآورد، بنابر این اگر مقاومت مردم شهر مقاومت و پایداری و شهر موشک‌ها نبود، خوزستان سقوط می‌کرد، عملیات فتح المبین وجود نداشت و مقدمه آزاد سازی خرمشهر فراهم نمی‌شد.
آغاز حملات به دزفول
اولین موشک در ۱۹ مهر ماه ۱۳۵۹ساعت ۲۲و ۱۰ دقیقه به دزفول اصابت کرد و در طول ۸ سال این شهر همواره مورد حمله بود اما علیرغم موج تبلیغی و تهدیدات گسترده رژیم بعث عراق و حامیان آنان، اهالی دزفول هرگز تسلیم نشدند و هر هفته همراه رزمندگان به امامت آیت الله قاضی، نماز جمعه را در این شهراقامه می‌کردند.
دشمن بعثی در طول جنگ ۱۷۶ موشک، ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما به دزفول شلیک کرد که سبب تخریب بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی و تجاری در این شهر شد.

اما مردم دزفول با بازسازی خانه‌های ویران شده شان، سبب شدند دشمن آرزوی خالی شدن شهر و درهم کوبیدن آن را بـه گور ببرد.

دزفول شهر موشکها
“بلد الصواریخ” یا شهر موشک‎ها عنوانی بود کـه عراقی‎ها در طول جنگ تحمیلی بـه شهر مقاوم و شهید پرور دزفول داده بودند. 
تااینکه دزفول درسال ۱۳۶۵ از سوی جمهوری اسلامی ایران با نظر سنجی از مردم ایران بـه عنوان شهر نمونه مقاومت معرفی شد و لوح زرین مقاومت در یکی از میادین این شهر نصب شد.
بیشتر بخوانید: با فرهنگ دفاع مقدس مشکلات بسیار سریع‌تر حل خواهد شد
تقدیر رهبر انقلاب از مقاومت مردم 
رهبر معظم انقلاب درباره مقاومت مردم دزفول گفتند: مردم شهر دزفول یکی از بهترین امتحان‌های دوران انقلاب و جنگ تحمیلی را در تاریخ به یادگار گذاشتند و قهرمانی ماندگاری را به ثبت رساندند و این اثر شگفت‌آور نتیجه رسوخ و نفوذ ایمان انقلابی تا اعماق روح و جان این مردم است.
 
 
منابع: دلگرم، ماگرتا، تالاب