چگونه با فرسودگی شغلی و کاهش انرژی مقابله کنیم؟
چگونه با فرسودگی شغلی و کاهش انرژی مقابله کنیم؟

بسیاری از افراد به واسطه سبک زندگی کارمندی و ساعات کاری زیاد ممکن است دچار پدیده فرسودگی شغلی شوند. این موضوع عمدتا از طریق احساس فشار در محل کار دیده می‌شود و نیازمند مداخله است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، در وهله نخست باید توجه داشت که معمولا فرسودگی شغلی، یک بیماری یا وضعیت بالینی در نظر گرفته نمی شود و سازمان جهانی بهداشت فرسودگی شغلی را به عنوان یک پدیده شغلی طبقه بندی می‌کند. به بیان دیگر فرسودگی شغلی از نظر فنی بیشتر با حوادث رانندگی و آسیب‌های ورزشی مشترک است تا ویروس‌ها و اختلالات روانی.
فرسودگی شغلی در جلد ۱۱ طبقه بندی بین المللی بیماری‌ها گنجانده شده و در عوامل مؤثر بر وضعیت سلامت یا تماس با خدمات سلامت، فهرست شده است که بر مواردی تمرکز می‌کند که می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.
سازمان بهداشت جهانی فرسودگی شغلی را با سه ویژگی مشخص می‌کند:
احساس تخلیه یا از دست دادن سریع انرژی.
افزایش فاصله ذهنی از شغل خود، یا احساس منفی گرایی یا بدبینی مرتبط با شغل.
کاهش کارآیی حرفه ای.
نکته مهم دیگری که باید در نظر داشت این است که اگرچه تنها یک شکل شناخته شده فرسودگی شغلی وجود دارد، علل و تظاهرات آن به طور قابل توجهی متفاوت است. سازمان بهداشت جهانی فرسودگی شغلی را سندرومی تعریف می‌کند که ناشی از استرس مزمن محل کار است که با موفقیت مدیریت نشده است.
به طور ساده تر، فرسودگی شغلی زمانی اتفاق می‌افتد که شغل شما در یک دوره طولانی مدت بیش از حد استرس زا شود. اما از آنجایی که استرس مقوله‌ای بسیار ذهنی است و هر شغلی قابلیت ایجاد استرس طولانی و غیرقابل حل را برای کارکنان دارد، فرسودگی شغلی می‌تواند در هر نیروی کاری به دلایل متعددی رخ دهد و به همین دلیل است که این پدیده ممکن است بسیار متغیر به نظر برسد.
فرسودگی شغلی به طور خاص، یک پدیده شغلی توصیف می شود که نتیجه وجود استرس محل کار است. برای مقابله با این معضل در گام نخست باید عوامل استرس زای محیط کار خود را شناسایی و سپس در مقابله و رفع آن‌ها تلاش کنید.
بسیار مهم است که این استرس تداوم نداشته باشد و برای رفع آن می‌توانید با همکاران یا رئیس خود گفتگو کنید و حتی در صورت نیاز، محل کارتان را تغییر دهید. البته دانستن این موضوع نیز ضروری است که گاهی ممکن است این استرس منشا بیرونی داشته باشد و به اشتباه شما مشکلات غیر کاری را وارد حوزه فعالیت حرفه‌ای خود کرده، دچار مشکل شده باشید؛ بنابراین بار دیگر تاکید می‌شود برای از بین بردن فرسودگی شغلی باید در ابتدا عوامل استرس زا را شناسایی کنید.
مترجم: نیروانا محمدحسینیمنبع: sciencefocus