تأثیر غیرمنتظره گرمایش جهانی بر ورزش
تأثیر غیرمنتظره گرمایش جهانی بر ورزش

دویدن‌ها و ورزش نشاط آور هستند، اما اخیرا مطالعات نشان داده است که گرمایش کره زمین می‌تواند تاثیرات غیر منتظره‌ای بر ورزش مخصوصا ورزش بیسبال بگذارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، یافته‌های مطالعه جدید، شواهد محکمی را از تاثیر افزایش دمای کره زمین روی ورزش و به طور خاص، ورزش بیسبال نشان می‌دهد. این مطالعات شامل بررسی ۱۰۰ هزار بازی بیسبال می‌شود. فیزیک این موضوع را ساده و قانع کننده روایت می‌کند: هوای گرم چگالی کمتری نسبت به هوای خنک دارد. همانطور که هوا گرم می‌شود و مولکول‌ها سریعتر حرکت می‌کنند، هوا منبسط شده و فضای بیشتری بین مولکول‌ها باقی می‌ماند. در نتیجه، یک توپ ضربه خورده باید در روز‌های گرم‌تر نسبت به روز‌های سردتر به دلیل مقاومت کمتر هوا، دورتر پرتاب شود.
این پیوند فیزیکی ساده، گمانه زنی‌هایی را در مورد ارتباط بین تغییرات آب و هوا و میزان برد و باخت در مسابقات برانگیخته است. در این رابطه، تحقیقات آلن ناتان (Alan Nathan) نشان داد که توپ‌ها در دما‌های بالاتر دورتر می‌روند.
بر این اساس محققان از داده‌های بیش از ۱۰۰ هزار بازی بیسبال و ۲۰۰ هزار ضربه به توپ استفاده کردند. همچنین دمای روز بازی، اندازه گیری و ثبت شد. جالب اینجاست که بر اساس داده‌های بین سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۹، محققان دریافتند که بازی‌ای که ۱۰ درجه سانتی‌گراد گرمتر از دمای میانگین سایر بازی‌ها باشد، تقریباً ۲۰ درصد بیشتر امتیاز خواهد داشت.
با بررسی زاویه پرتاب و ارتفاع توپ بین دمای روز بازی، محققان توانستند از آزمایش‌های مدل‌های آب و هوایی برای تخمین تعداد دفعات برد و باخت به دلیل تغییرات آب و هوایی استفاده کنند. در ادامه پژوهشگران دریافت: کاهش تراکم هوا ناشی از گرمایش جهانی در بیش از ۵۰۰ بازی از سال ۲۰۱۰ تاثیر مستقیم در نتیجه بازی داشته است.
محققان هشدار می‌دهند: اگر جهان به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای با سرعت بالا ادامه دهد، دما همچنان به روند صعودی خود ادامه می دهد و به زودی می‌تواند صدمات جدی برای نتیجه بازی‌های آینده به بار آورد.
به گفته محققان، تیم‌ها راه‌هایی برای مقابله با گرما دارند. آن‌ها می‌توانند بازی‌ها را در شب به انجام برسانند، یا سقف‌هایی روی استادیوم‌های ورزشی، مخصوصا در جایی که هوا به دلیل ارتفاع بیشتر، چگالی کمتری دارد، بسازند.
افزایش دما سلامت و ایمنی بازیکنان، ورزشکاران و همه مردم سراسر جهان را تهدید می‌کند. بدون تلاش جدی برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه ای، افزایش دما تقریباً تمام جنبه‌های جامعه انسانی را متحول خواهد کرد.
مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: sciencealert