گل‌های آپارتمانی خوشبو را به خانه بیاورید
گل‌های آپارتمانی خوشبو را به خانه بیاورید

کافیست به گیاهان خود اجازه دهید عطر خود را در فضا پراکنده کنند و از آن لذت ببرید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، گل‌های آپارتمانی خوشبو؟ مگر می‌شود؟ چه چیزی بهتر از این؟! هیچ احساسی لذت‌بخش‌تر از این نیست در فضایی راه بروید که با عطر گیاهان خوشبو معطر شده است. احساسی که در چنین فضایی خواهید داشت، حتی بهتر از روشن کردن شمع برای معطر کردن خانه است. 
در ادامه به بررسی گیاهانی خواهیم پرداخت که می‌توانند در فضای آپارتمانی زندگی کرده  فضای خانه را به عطر خود مزین کنند. این گیاهان شامل محبوبه شب، پونه کوهی یا پلکترانتوس آمبوینیکاس، هویا یا پیج مومی و چند گیاه دیگر است. مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب گیاه معطر باید در نظر بگیرید، نور مورد نیاز است. هر اندازه که نور دریافتی گیاه بیشتر باشد، قدرت آن برای گلدهی و پراکنده کردن عطر بیشتر خواهد بود.
کامکوات (Kumquat) یکی از گل‌های آپارتمانی خوشبوکامکوات گیاهی است که در دسته مرکبات قرار می‌گیرد و جزو خوشبوترین گیاهان معطر محسوب می‌شوپ. این گیاه میوه‌های کوچکی دارد و رشد آن نسبتا کند است. همچنین گل‌های این گیاه معطر بوده و یکی از گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود که ارزش دیدن را دارد.
برای نگهداری این گیاه باید به این نکته توجه کنید که کامکوات نیاز به زهکشی مناسبی دارد و نباید آن را درون خاک خیس قرار دهید. همچنین هر اندازه که گیاه نور بیشتری دریافت کند، رشد بهتری خواهد داشت. برای آبیاری گیاه توجه داشته باشید تا زمانی آب بدهید که از سوراخ‌های زهکش خارج شود. همچنین پیش از آبیاری چک کنید که خاک تا عمق ۵ تا ۷ سانتی‌متری خشک شده باشد. اگر به دنبال گیاهی با میوه‌های کوچک و گل‌های معطر هستید، کامکوات انتخاب فوق‌العاده‌ای است.
این گیاه تحت هیچ شرایطی نباید در مجاورت گرم‌کننده یا کولر قرار بگیرد. همچنین باید گیاه را در مکانی قرار دهید که از باز شدن درب و پنجره در امان باشد. در نهایت مطمئن شوید که از کود مناسب این گیاه در فصل رشد استفاده می‌کنید. علاوه بر این به یاد داشته باشید که کوددهی را نباید در فصل زمستان که رشد متوقف می‌شود، ادامه دهید.
یاسمن نارنجی (Orange Jassamine)این گیاه عضوی از خانواده مرکبات نیست، اما گل‌هایی شبیه به خانواده مرکبات دارد و عطر فوق‌العاده‌ای پراکنده می‌کند. به همین جهت در لیست گیاهان خانگی معطر قرار می‌گیرد. یاسمن نارنجی از جمله گیاهانی است که با هرس مناسب می‌توان آن را کوتاه و فشرده نگه داشت. همچنین پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به بنسای دارد که برای این منظور باید هرس تخصصی را فرا بگیرید.
یاسمن نارنجی با عطر گل‌های بی‌نظیر خود شما را شگفت‌زده می‌کند.این گیاه نیازمند نور کامل است. همچنین باید به‌صورت مداوم آبیاری شده و خاکش نباید کاملا خشک شود. البته گیاه را در آب غرق نکنید که بیماری‌های قارچی همیشه در کمین آن قرار گرفته است. سعی کنید از کود‌های بالانس همچون سه بیست یا ۱۵-۱۵-۱۵ برای کوددهی یاسمن نارنجی استفاده کنید.
این اعداد، نشان‌دهنده درصد نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. همیشه به یاد داشته باشید که کوددهی تنها در فصل رشد انجام می‌شود. به همین جهت باید تغذیه گیاه را در فصل زمستان متوقف کنید. اگر به دنبال انتخاب یکی از گل‌های آپارتمانی خوشبو هستید، این گیاه پیشنهاد خوبیست.
محبوبه شب (Night blooming Jasmine)
معمولا زمانی‌که اسم این گیاه شنیده می‌شود، تصور می‌گردد نوعی از یاسمن است، اما این‌طور نیست. محبوبه شب به خانواده شب‌بو تعلق دارد. این گیاه از جمله گیاهانی است که عطر گل‌هایش به خصوص در شب مست‌کننده خواهد بود. بهترین مکان برای این گیاه مکانی است که نور کافی و کامل خورشید را داشته باشد.
برای معطر کردن فضای خانه در شب محبوبه شب را فراموش نکنید.همچنین باید به یاد داشته باشید که خاک گیاه باید بین دو آبیاری کاملا خشک شود. برای تغذیه این گیاه از کود‌های بالانس شده همانند سه بیست و سه ۱۵ استفاده کنید. اما در زمان گلدهی از کود‌هایی استفاده کنید که مخصوص گلدهی باشد و میزان گل‌ها را افزایش می‌دهد. پس از اینکه گل‌های گیاه پژمرده شد، آن‌ها را با ناخن از گیاه جدا کنید تا برای گلدهی بیشتر آماده شود. همچنین در فصل زمستان کوددهی را قطع کنید.
پونه کوهی یا پلکترانتوس آمبوینیکاس (Cuban Orengano)پونه کوهی گل آپارتمانی خوشبویی است که به شما لذت استشمام عطری بی‌نظیر را می‌دهد. اگر به دنبال استشمام بهترین عطر این گیاه هستید، باید دستان خود را روی برگ‌های گیاه بکشید یا آن را نزدیک پنجره قرار دهید. در چنین شرایطی گیاه به شما بهترین عطر خود را می‌دهد. این گیاه به نور عالی نیاز دارد و خاک آن نیز باید زهکشی مناسبی داشته باشد.
پونه کوهی یکی از گل‌های آپارتمانی خوشبویی است که عطر آن شما را سرحال می آورد.برای آبیاری اجازه دهید خاک تا عمق ۵ سانتی‌متری کامل خشک شود. همچنین در هنگام آبیاری گیاه را غرق در آب نکنید. اجازه دهید آب از زهکش خالی شود و زیرگلدانی را خالی کنید. این گیاه باید در گلدان کوچکی نگهداری شود و نیاز به هرس مداوم دارد تا متراکم باقی بماند و قد نکشد.
هویا کارنوزا (Wax Plant)
مشخصه بارز این گیاه برگ‌های مومی شکل آن است. اما به‌دلیل اینکه جزو گل‌های آپارتمانی خوشبو قرار دارد، در فضای خانه نگهداری می‌شود. گل‌های هویا کارنوزا به شکل ستاره‌ای و خوشه‌ای هستند. این گل‌ها عطر به‌شدت دلپذیری دارند و به همین جهت در لیست گیاهان آپارتمانی معطر قرار می‌گیرند. برای نگهداری این گیاه باید مکانی را انتخاب کنید که نور غیرمستقیم داشته باشد. توجه کنید که گیاه به نور شدید بعدازظهر حساس است.

هویا کارنوزا به عنوان یکی از گل‌های آپارتمانی خوشبو با زیبایی گل‌هایش چشمان شما را نوازش خواهد کرد.به همین جهت گیاه را مکانی قرار دهید که نور شدید دریافت نکند. البته نور کم سبب می‌شود گلدهی مختل شود. در نهایت به یاد داشته باشید که در طول فصل رشد گیاه را منظم آبیاری کنید. همچنین بین دو آبیاری باید خاک گیاه به اندازه ۵ سانتی‌متر باید خشک شود.
کلام آخر
گل‌های آپارتمانی خوشبو فضای شما را به اندازه‌ای تغییر می‌دهند که باورتان نمی‌شود. چه حسی بهتر از اینکه در فضایی قدم بزنید که آکنده از عطر گیاهانی باشد که هر روز از آن‌ها مراقبت می‌کنید و برای تشکر از شما عطر خود را می‌پراکنند.