زندگی روی کره ماه چگونه خواهد بود؟
زندگی روی کره ماه چگونه خواهد بود؟

سال‌ها است که دانشمندان در تلاش برای تحقق رویای ساخت شهر‌های مسکونی و پایگاه‌هایی بر روی کره ماه هستند. حال سوال اصلی این است که زندگی در پایگاه‌های ساخته شده روی کره ماه دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، زندگی روی ماه با شرایط عادی روی زمین تفاوت‌های زیادی دارد و محیط قمر زمین از نظر دما، جاذبه و روز و شب کاملا با شرایط روی زمین تفاوت دارد.

باید توجه داشت ساکنان آینده کره ماه، مانند زندگی روی زمین، شب و روز را تجربه خواهند کرد، اما یک روز و شب قمری تقریباً یک ماه کامل زمین به طول می‌کشد و دیگر در کره ماه خبری از شبانه روز ۲۴ ساعته نیست.
به طور طبیعی گرانش کره زمین باعث می‌شود که ماه در نزدیک‌ترین و دورترین اضلاع از زمین کمی کشیده شود. به این ترتیب نیرو‌های گرانشی که در سمت دور و نزدیک ماه هستند به طور متفاوت عمل کرده، گشتاوری ایجاد می‌کنند که دوره چرخشی ماه را تغییر می‌دهد تا با دوره مداری آن مطابقت داشته باشد. این پدیده به عنوان قفل جزر و مد شناخته می‌شود.
از آنجایی که ماه همزمان با چرخش خود، به دور زمین می‌چرخد، همواره یک چهره خود را به ما نشان می‌دهد. در نظر داشته باشید همزمان با این که ماه به طور جزر و مدی به زمین قفل شده است، نسبت به خورشید در حال چرخش است. دوره چرخش ماه به دور خورشید ۲۹ روز و ۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه است بنابراین، یک پایگاه ساخته شده در ماه حدود دو هفته از نور روز و پس از آن حدود دو هفته از شب را تجربه می‌کند.
 در این شرایط زمین در نیمه‌های شب قمری کاملاً روشن و کامل دیده می‌شود، در حالی که با فرا رسیدن زمین جدید (پدیده‌ای که در زمین از آن با عنوان ماه نو یاد شده و طبیعتا برای ساکنین احتمالی ماه برعکس خواهد بود) تقریباً در تابش خیره کننده خورشید پنهان شده و نیمکره شبانه و بی نور خود را نشان می‌دهد. از آنجایی که زمین تقریباً چهار برابر ماه است، خورشید گرفتگی‌های ماه بسیار طولانی‌تر  و تعداد دفعات آن نیز بسیار بیشتر از زمین خواهد بود.
زندگی روی ماه حتی در صورت حل کردن مشکلات تأمین اکسیژن، آب و مواد غذایی، باز هم چالش‌هایی جدی برای بشر خواهد داشت که غلبه بر آن نیازمند گذر زمان و استفاده از فناوری‌های جدید و پیشرفته است.
منبع: sciencefocus