طرز تهیه کله جوش و نکات پخت کله جوش با کشک و ماست
طرز تهیه کله جوش و نکات پخت کله جوش با کشک و ماست

طرز تهیه کله جوش کله جوش یکی از غذاهای خوشمزه و پر طرفدار آذربایجانی است. این غذا را می توان بدون گوشت چرخ کرده هم تهیه کرد ، البته با گوشت چرخ کرده طعم بهتری را تجربه را خواهید کرد. در ادامه با آموزش طرز تهیه کله جوش با می پاتوق همراه باشید. مواد لازم […]

طرز تهیه کله جوش

کله جوش , طرز تهیه کله جوش , دستور پخت کله جوش

کله جوش یکی از غذاهای خوشمزه و پر طرفدار آذربایجانی است. این غذا را می توان بدون گوشت چرخ کرده هم تهیه کرد ، البته با گوشت چرخ کرده طعم بهتری را تجربه را خواهید کرد. در ادامه با آموزش طرز تهیه کله جوش با می پاتوق همراه باشید.

مواد لازم کله جوش
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
گردو۵ عدد
کشک یا ماست۲۰۰ گرم
آرد۲ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد
نعناع خشک۲ قاشق غذاخوری
آب۴ لیوان
زردچوبهبه میزان کافی
نمک و فلفلبه میزان کافی

طرز تهیه کله جوش

پیاز را بعد از شستشو و پوست گرفتن به صورت خلالی خرد می کنیم ، سپس داخل تابه کمی روغن مایع می ریزیم و پیاز های خلالی را داخل روغن می ریزیم و آنقدر تفت می دهیم تا یک پیاز داغ یکدست و طلایی رنگ به دست بیاید.

بعد از آماده شدن پیازها مغز گردوها را خرد کمی کنیم و به پیاز داغ اضافه می کنیم ، کمی مواد را تفت می دهیم تا گردوها هم نرم شوند. گوشت چرخ کرده را درون ظرف مناسبی می ریزیم ، سپس نمک و فلفل می زنیم و گوشت را با دست به خوبی ورز می دهیم.

بعد از اینکه ادویه ها به خوبی با گوشت مخلوط شد از گوشت چرخ کرده گلوله های کوچک درست می کنیم و داخل روغن به صورت جداگانه سرخ می کنیم و کنار می گذاریم.

حالا قابلمه ای مناسب را روی گاز با حرارت ملایم قرار می دهیم و آرد ، چهار لیوان آب ، زردچوبه ، نمک و فلفل زا داخلش می ریزیم و صبر میکنیم تا آب به جوش بیاید ، پش از اینکه آب به جوش آمد کشک یا ماست آب کشیده را به مواد اضافه می کنیم و خوب بهم می زنیم تا مواد بخوبی مخلوط شود.

پس از ده دقیقه که مواد درون قابلمه جوشید پیاز داغ ، مغز گردوها و گوشت های قلقلی سرخ شده را به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم و در پایان نعناع خشک را داخل قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم تا کله جوش به خوبی جا بیفتد.

حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان لازم است تا کله جوش به خوبی جا بیفتد. پس از اینکه کله جوش جا افتاد ، قابلمه را از روی گاز بر می داریم و غذا را در ظرفی مناسب می کشیم و با نان میل می کنیم.

این غذا یکی از غذاهای قدیمی و سنتی ایران است که طرفداران بسیاری دارد. در صورت تمایل می توانید به جای گوشت چرخ کرده از گوشت خورشتی یک تکه مانند قورمه سبزی استفاده نمایید.


پیشنهاد مدیر : سوپ گشنیز » کوفته تبریزی » کباب ترکی » کوفته ترکی

4.1/5 - (85 امتیاز)