تولید سلول‌های خونی، نقش جدید سیستم لنفاوی در بدن
تولید سلول‌های خونی، نقش جدید سیستم لنفاوی در بدن

تاکنون تصور می‌شد که سلول‌های خونی، فقط از سلول‌های بنیادی موجود در مغز استخوان مشتق می‌شوند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، پژوهشگران دانشگاه استرالیای جنوبی حین مطالعه علل انسداد در سیستم لنفاوی که منجر به تورم در بازو‌ها یا پا‌ها می‌شود، به کشف بزرگی دست یافتند. محققان در مطالعه اخیر نشان دادند: رگ‌های لنفاوی، قادر به تولید گلبول‌های قرمز و سفید خونی است. این در حالی است که تاکنون تصور می‌شد که سلول‌های خونی فقط از سلول‌های بنیادی موجود در مغز استخوان مشتق می‌شوند.

عروق لنفاوی، جزء کلیدی سیستم قلبی و عروقی هستند که مسئول بازگرداندن لنف به جریان خون هستند و بخش عمده‌ای از سیستم ایمنی را تشکیل می‌دهند که از بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های مضر دفاع می‌کند.
لنف، مایع شفاف و زرد رنگی است که در سراسر سیستم لنفاوی در جانوران مختلف گردش می‌کند. مایعات سیستم لنفاوی، از مایعات خارج سلول (مایع میان بافتی) تشکیل می‌شوند و به همین جهت نیز با خون تفاوت دارند.
دانشمندان دریافتند: نقص در رگ‌های لنفاوی به سلول‌هایی بر می‌گردد که در طول رشد، به درستی برنامه ریزی نشده بودند.
درصورتی که ژن‌های خاصی در زمان و مکان درست روشن نشوند، رگ‌های لنفاوی به درستی ایجاد نمی‌شوند و این امر منجر به نشت مایع لنفاوی در بافت‌ها و تورم (ادم لنفاوی) می‌شود. محققان توضیح داده اند، ما در یک کشف غیرمنتظره، دریافتیم، همان ژنی که مسئول کنترل رشد عروق لنفاوی است، تولید سلول‌های خونی را نیز کنترل می‌کند.
دانشمندان اظهار داشته اند: نقش عروق لنفاوی در تولید سلول‌های خونی می‌تواند برای مبارزه با عفونت‌های مختلف مهم باشد و حتی در برخی از سرطان‌های خون نقش داشته باشد.
یافته‌های تحقیقاتی در مجله Nature منتشر شده اند.