به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، هر گونه رسانه از جمله فضای مجازی اگر درست استفاده شود مفید است اما اگر قاعده مند نباشد آسیب زاست.
با توجه به گسترده شدن استفاده از فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان، والدین و اولیای مدرسه میبایست با علم سواد رسانه، آگاهی دادن به فرزندان و ابزارهای کنترلی بتوانند بر عملکرد آنان نظارت داشته باشند تا از آسیبها جلوگیری شود.
آشنا کردن کودکان و نوجوانان با تهدیدها و آسیبهای فضای مجازی ضرورتی است که بیشتر از همه متوجه والدین میشود از این رو میبایست والدین برای نظارت دقیقتر بر فعالیتهای مجازی فرزندانشان در راستای کاهش تهدیدها و آسیبهای این فضا، از ابزارهای کنترلی بهره بگیرند.
همراهی و هماهنگی والدین با سیستم آموزش مجازی وزارت آموزش و پرورش نه تنها باعث بالا رفتن سطح آموزش و یادگیری دانشآموزان میشود بلکه بهترین مانع برای جلوگیری از تهدیدها و آسیبهای فضای مجازی علیه دانشآموزان است.
اولین گام برای اینکه ضرر و زیان و آسیبهای ناشی از فضای مجازی متوجه کودک و نوجوان ما نشود نظارت والدین و مدیریت درست خانواده حائز اهمیت است.
نباید از کودک و نوجوانی که در فضای مجازی آزادانه و بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی سیر میکنند، توقع داشت که دچار آسیب نشوند.
دومین گام نظارت و توجه به مکانهای آموزشی کودک و نوجوان یعنی محیطی مثل مدرسه با مربیان و متعلمین است.
وقتی یک کودک را همراه یک گوشی یا تبلت و با امکانات اینترنتی در یک اتاق تنها میگذاریم باید مدیریت کرده و در کنار آن کودک باشیم.
اگر این مدیریت و نظارت در کودکی برای شخص انجام شود و برنامه ریزی برای مدت استفاده از این امکانات صورت گیرد به مراتب با نزدیک شدن کودک به دوره نوجوانی، آگاهی و سواد رسانهای او در درست استفاده کردن از فضای مجازی ارتقا مییابد.
هر چه این روند آموزش بهتر صورت گیرد نوجوان کمتر در برابر حملات و تهاجمات فرهنگی ناشی از این فضا قرار میگیرد.
خانواده اساسیترین و مهمترین گام در روند کنترل و یادگیری فضای مجازی کودک و نوجوان است.
اگر همیشه گوشی و تبلت غیر حساب شده در اختیار کودک باشد در واقع انواع ابزارهای فکری با کلی برنامههای متناقض با فرهنگ و آداب ایرانی-اسلامی را در اختیار وی گذاشته ایم و نباید انتظار داشته باشیم که آن کودک در دوران نوجوانی علیه خانواده جبهه نگیرد و وابستگی اش به موبایل کمتر شود.
*باید سواد رسانهای داشته و آن را به فرزندان منتقل کنیم
در گذشته فرزندان ارتباط قوی تری با والدین داشتند، اما امروزه فضای مجازی جای همه چیز را پر کرده است.
متاسفانه این فضا فضای گسترده، مهم و جذابی است و فرزندان نیز زیاد از این فضا استفاده میکنند.
متاسفانه آنچه مشاهده میشود رها شدگی بچهها در این فضا است، توصیه ما به پدر و مادرها این است که نگذارند فرزندانشان تنها در این فضا رها شوند و خود نیز حضور فیزیکی در این فضا را داشته باشند.
بچههای امروزی جلوتر از پدر و مادرها هستند و آگاهیشان بیشتر است، این مسئله خودش آسیب بزرگی است، زیرا وقتی بچه میداند که پدر و مادرم اطلاعاتشان در مورد این فضا و برنامهها و بازیهای ساخته شده، چقدر کم است به راحتی میتواند سو ء استفاده کند.
متاسفانه خیلی مشاهده میشود که تبلت و گوشی وسیلهای برای آرام کردن بچهها و دور نگاه داشتن آنها از دورهمیها شده است.
در کنار حضور و نظارت پدر و مادر، استفاده از برنامههای نظارتی بر روی گوشی و تبلت و مهمتر از آن آگاهی دادن به فرزندان ضروری است و برنامههای کنترلی وجود دارند که والدین میتوانند آن را روی موبایل خود نصب کرده و موبایل و یا تبلت فرزند خود را از طریق آن مورد کنترل و رصد قرار دهند.
خیلی از بازیهای کامپیوتری، کارتونها و برنامههای انیمیشنی حاوی پیامهای نامناسبی هستند و ما باید سواد رسانهای داشته باشیم و آن علم را به فرزندان منتقل کنیم.
پذیرش بچهها بسیار بالا است و ما نیز باید سواد پدر و مادر و خانواده بودن را داشته باشیم .
کنترل بیش از همه نیز میتواند نتیجه معکوس داشته باشد، ولی با داشتن سواد رسانه و مهارتهای فرزند پروری میتوانیم با رفتارمان فرزندان و کل خانواده را در برابر آسیبها بیمه کنیم.
یکی از دلایلی که افراد کشش دارند و مجذوب این فضاها میشوند را بخاطر خلاءهایی است که در زندگی دارند و باید برای اعضای خانواده قوانین بگذاریم، آموزشها و آگاهی دادنها باید متناسب با سن فرزندان باشد.
بیشتر بخوانید:سواد رسانه و ایجاد امنیت در جامعه
والدین نیز میبایست بر رفتار خود کنترل داشته باشند، زیرا گاهی فرزندان میبینند که پدر و مادر خودشان وابسته به فضای مجازی هستند و وقت آزاد برای فرزند و اعضای خانواده ندارند.
تاثیرات مخرب استفاده نادرست از فضای مجازی روی مغز نیز در انجمنهای علمی دنیا اثبات شده است و اهمیت آنرا چندین برابر میکند.
سخنان حسین حق پناه درباره استفاده قاعده مند از فضای مجازی
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منبع:شبستان