با بیشتر شدن افزایش هزینه های انرژی در جهان ، کسب و کارهای گردشگری هم در حال اتخاذ روشهای نوآورانهای برای سبز کردن منابع آب، سیستمهای گرمایشی ، سرمایشی و برق خود هستند.
به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، پایداری در حال تبدیل به یک روند اصلی در صنایع مختلف است ، صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، ۸۳ درصد از مسافران تفریحی و تجاری در سراسر جهان معتقدند که سفر پایدار حیاتی است. برخی شرکتهای بدون کربن مانند Sands Expo ، از این وضعیت برای متمایز کردن خود در بازار و جذب مشتریان آگاه به مسایل محیط زیست استفاده کرده اند. اما اصلا گردشگری پایدار چیست؟
UNWTO سازمان جهانی گردشگری ملل متحد گردشگری پایدار را چنین تعریف میکند:
«گردشگری که تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی فعلی و آینده خود را کاملاً در نظر میگیرد و نیازهای بازدیدکنندگان، صنعت، محیط زیست و جوامع میزبان را برطرف میکند.»
در عمل، این بدان معناست که کسبوکارهای گردشگری در حال کند و کاو درون سازمانی هستند تا ببینند چگونه میتوانند به مسائلی مانند کربنزدایی، کاهش زباله و آلودگی و افزایش سرمایهگذاریهای سبز در آینده رسیدگی کنند و در نتیجه تجارب سفر دوستدار محیطزیست را برای مشتریان خود فراهم کنند.
بهترین نمونهها و برخی از کارهای عملی برخی شرکتهای مختلف گردشگری برای پایدارتر کردن کسب و کار خود می توانند انجام دهند، در اینجا ذکر شده است.
از میان برداشتن پسماندههای غذایی
حدود یک سوم کل مواد غذایی تولید شده برای مصرف انسان هدر میرود. بر اساس شاخص ضایعات غذایی UNEP در سال ۲۰۲۱، حدود ۹۳۱ میلیون تن ضایعات غذایی در سال ۲۰۱۹ تولید شده است. ۳۹ درصد از خدمات غذایی و خرده فروشی شامل رستوران ها، هتلها و مغازه ها. در مجموع، از دست دادن و هدر رفتن مواد غذایی مسئول ۸ درصد از انتشار گازهای گلخانهای جهان در سال است و منجر به زیان اقتصادی ۹۴۰ میلیارد دلاری میشود.
در حالی که برخی از ضایعات مواد غذایی همیشه اجتناب ناپذیر است، هتلها و موسسات Marina Bay Sands و Grand Hyatt سنگاپور برنامههایی را برای اهدای مواد غذایی فاسد نشدنی (مانند نان و شیرینی) و غذاهای پخته شده منجمد به موسسات خیریه از جمله موسسه غذای سنگاپور معرفی کرده اند.
معرفی خدمات سبز
برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار آلودگی، بیشتر شرکتها سبد مصرف انرژی خود را به سمت افزودن انرژیهای تجدیدپذیر سبز تغییر میدهند. تعدادی از کسبوکارهای مسافرتی از جمله هتلها، مکانهای برگزاری جلسات و کنفرانس، رستورانها و کسبوکارهای خردهفروشی در حال اتخاذ روشهای نوآورانهای برای سبز کردن منابع آب، سیستمهای گرمایشی و سرمایشی و برق خود هستند. این موضوع نه تنها به این مکانها امکان کاهش انتشار گازهای گلخانهای را میدهد، بلکه هزینهها را نیز کاهش میدهد.
سنگاپور یک طرح سبز را برای تشویق این نوآوریها معرفی کرده است و هدف آن تبدیل شهر به مکانی سبزتر و پایدارتر تا سال ۲۰۳۰ است که میتواند به معنای یارانههای بالقوه برای طرحهای انرژی سبز باشد.
کمک به مسافران و توریستها برای کاهش ردپای آلودگی کربن
موج جدیدی از مسافران آگاه به محیط زیست میخواهند ردپای کربن خود را در حین سفر کاهش دهند. برای کسب و کارها در بسیاری از کشورها، کاهش ردپای کربن – همچنین در سفرهای کاری – به یک ضرورت برای دستیابی به اهداف ملی انتشار گازهای گلخانهای تبدیل شده است. اما بسیاری از آنها ابزار یا زمان کافی برای محاسبه انتشار گازهای گلخانهای و یافتن گزینههای سازگار با محیط زیست را ندارند.
آژانسهای مسافرتی، گردشگری MICE و مشاغل حمل و نقل که میتوانند به مشتریان خود در سازماندهی آسان سفرهای کم کربن کمک کنند، برنامههای بخصوصی را برای خود در این زمینه تدارک دیده اند که الگو برداری از آنها برای سایر شرکتها و کسب و کارهای همسان خالی از لطف نیست.
در نهایت باید گفت که پیشرفتهای جدید در فناوری پایداری برای کمک به کسبوکارهای مسافرتی بزرگ و کوچک در این راه، کلیدی خواهد بود.
منبع : سیناپرس