به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من در حدیثی از معصوم آمده است دین همچون لباس است که در تن کهنه می شود بنابراین با موعظه آن را نو کنید.
این روزها با وجود اعتقاد قلبی افراد به دین و مبانی اسلامی شاهد رفتارهای غیر اسلامی از جمله بی حجابی در جامعه هستیم علت چیست؟ و رسانه ها چه نقشی در این میان دارند؟
گرایش به بی حجابی از عواملی سرچشمه میگیرد مانند:
آگاهی نداشتن از عواقب بدحجابی، کمبود محبت و عاطفه، تغییر نگرش به ارزشها و نفوذ فرهنگ غربی. در دنیای امروز دستگاههای تبلیغاتی غرب با پیشرفتهترین وسیله تبلیغی مثل ماهواره و شبکههای اجتماعی سعی دارد فرهنگ بیگانه از اسلام را که در بیشتر موارد فاسد و مخرب است، در کشورهای جهان سوم و مخصوصاً جوامع اسلامی پیاده کند.در اسلام، پوشش وحفظ حجاب اسلامی از دستورات مهم دین اسلام میباشد و در آیات متعددى از قرآن مجید به این مهم اشاره شده است از جمله
آیات: ۳۱ و ۶۰ سوره نور و آیات ۳۳ و ۵۳ و ۵۹ احزاب، بر مسئله حجاب تأکید کرده، گاهى زنان با ایمان را مخاطب قرار مىدهد و گاه همسران پیامبر (صلى الله علیه و آله) را و گاهى نیز با استثناکردن زنان پیر و از کارافتاده، تکلیف بقیه را روشن مى کند؛ به این ترتیب با عبارات مختلف، اهمّیّت این وظیفه اسلامى را بازگو مى کند.اهمیت حفظ حجابحجاب براى حفظ شخصیت زن، جلوگیرى از انحراف جوانان و مانع گسترش فساد در جامعه اسلامى است. همانگونه که اصل پوشیدن لباس براى زنان و مردان منافات با آزادى آنها ندارد، حجاب نیز چنین است. بدون شک، یکى از امورى که به شهوت جنسى دامن مىزند، «برهنگى و خودآرایى زنان و مردان» براى یکدیگر است که تأثیر آن، به خصوص در میان جوانان مجرّد، قابل انکار نیست، به گونه اى که مى توان گفت: آلودگى به بى عفّتى رابطه مستقیمى با بىحجابى، برهنگى و خودآرایى در انظار عموم دارد؛ حتى طبق بعضى از آمارهاى مستند، هر قدر این مسئله تشدید شود، به همان نسبت آلودگى به بى عفتى بیشتر مى شود؛
افزایش بی حجابی و افزایش مزاحمت ها
مثلًا، در تابستان که به خاطر گرمى هوا، برهنگى زنان بیشتر مى شود، به همان نسبت مزاحمت هاى جنسى افزایش مى یابد و به عکس، در زمستان که زنان، پوشش بیشتر دارند؛ این گونه مزاحمتها کمتر مىشود. بدیهى است که برداشتن حجاب، مقدّمه برهنگى، آزادى جنسى و بى بند و بارى است که مشکلات و مفاسد ناشى از آن، در عصر و زمان ما بر کسى پوشیده نیست.
مسابقه برهنگی
بى حجابى سبب مى شود که گروهى از زنان، در یک مسابقه بى پایان، در نشان دادن اندام خود و تحریک مردان هوسباز شرکت کنند. این امر در عصر و زمان ما که به خاطرگرفتارى هاى تحصیلى و اقتصادى سن ازدواج بالا رفته و قشر عظیمى از جامعه را جوانان مجرّد تشکیل مىدهد، آثار بسیار مخربّی دارد.علاوه بر این، از نظر اخلاقى نیز سبب ناامنى خانوادهها و بروز جنایات مى شود و هیجان هاى مستمر عصبى و حتّى بیمارى هاى روانى را در پی دارد که ثمره آن سستى پیوند خانوادهها و کاهش ارزش شخصیت زن در جامعه میشود.در این میان عدهای روشنفکر نما از روی علم و آگاهی و یا از روی بغض و یا جهالت، مخالف حجاب و پوشش زنان هستند و حجاب را سبب انزوای این قشر از جامعه میدانند.
حجاب سازگار حضور در اجتماعیا اینکه حجاب را یک لباس دست و پاگیر میبینند که با فعالیتهاى اجتماعى مخصوصا در عصر ماشینهاى مدرن سازگاری ندارد و یا اینکه حجاب از این نظر که میان زنان و مردان فاصله مى اندازد، طبع حریص مردان را آزمندتر مى کند، و به جاى اینکه خاموش کننده باشد آتش حرص آنها را شعله ورتر مى کند. در حالیکه با چشم خود گروه گروه زنانى را مى بینیم که با داشتن حجاب اسلامى در همه جا حاضرند، در اداره ها، در کارگاهها، در راهپیماییها و تظاهرات سیاسى، در رادیو و تلویزیون، در بیمارستانها و مراکز بهداشتى، و در مراقبتهاى پزشکى، در دانشگاه.
زنان موفق با حجاب
این افراد از رسالت عظیم زن که نقش بسیار مهمی در خانواده و تربیت فرزندان برای ساختن یک اجتماع سالم و آباد و پر حرکت دارد، بى خبرند.علل گرایش به بی حجابی یا بدحجابی؟علل پدیده بی حجابی یا بدحجابی باید از جنبه فردی و اجتماعی در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و یا سیاسی مورد بررسی قرار گیرد. باکمال تاسف باید اذعان داشت که بعد از انقلاب اسلامی به خیلی از مقولهها و مخصوصاً موضوع حجاب توجه منطقی و جدی نشده است. به عنوان مثال برای حجاب اسلامی، تعریف دقیقی ارائه نشده و الگوهای مناسب اسلامی- ایرانی و نوع پوشش زنان مشخص نشده است. از طرفی، افراط و تفریط که گاهی منجر به سهل انگاری نسبت به حجاب، بر خورد همراه با خشونت و در گیری لفظی و بدنی موجب بدبینى و تنفر مردم و بویژه زنان به موضوع حجاب شد. در این مجال به نقش رسانهها در گرایش به بدحجابی اشاره میشود.
نقش رسانهها در گرایش به بدحجابیبا پیروزی انقلاب اسلامی و تحولات عمیقی که در سیاست کلان کشور و فرهنگ عمومی مردم پدید آمد، رسانه ملی نیز دستخوش تغییر شد و عمده مظاهر فساد و برهنگی از صفحه تلویزیون کنار رفت و فعالیتهای هنری و نمایشی به دور از ابتذال آغاز شد و گسترش یافت. ولی نکته مهمی که از آن غفلت شد، روشها و ابزارهای رسانه در زمینه چگونگی جذب مخاطب و اثر گذاری بیشتر بر او بود که دچار تغییر چندانی نشد و کار اساسی صورت نگرفت.
استفاده ابزاری از زناز این رو، به تدریج در تلویزیون شاهد ورود سکس پنهان بودیم، به این معنا که برخی فیلمسازان که با ممنوعیت استفاده از ظاهر و جذابیتهای زنانه روبه رو شدند، برای جبران این خلأ و به جهت جذب مخاطب و فروش و سود بیشتر، به فاکتورهایی همچون: محوریت زیبایی چهره در انتخاب بازیگر، به ویژه بازیگران جوان، پوششهای تنگ و نامناسب در عین حفظ حدود شرعی حجاب گر چه به تدریج به بهانهها و به شیوههای مختلف حدود الزامی حجاب نیز نادیده گرفته شده است.
رفتارهای ضد دینی در قالب چادر به تصویر کشیدن روابط آزاد و صمیمانه زن و مرد در قالب همکار، دوست، همسایه و …، طرح عشقهای آتشین به دنبال یک نگاه، آرایشهای غلیظ و محرک به بهانه گریم، استفاده از چهرههای جذاب و بدون حجاب بازیگران خارجی در سریالهای ایرانی و ضبط بخشهایی از فیلمها در فضای عمومی کشورهای غربزده که اخیراً مرسوم شده است روی آوردند و بدین ترتیب تلویزیون به عنوان رسانه تصویری عمومی و اثرگذار، در برخی موارد به یکی از عوامل ایجاد ناهنجاری در حجاب بانوان و عفاف در سطح عموم تبدیل شد و همین امر بهانهای شده است تا مخالفان حجاب، عملکرد تلویزیون را به عنوان شاهد استدلالهای خود به رخ بکشند. آسیبها و مشکلات ضمن سپاس از تلاشهایی که تا کنون از سوی رسانهها در خصوص حجاب و عفاف انجام شده است، اما به نظر میرسد برای ترویج آن باید گامهای بیشتری برداشته میشد که به عللی از انجام آن بازماندهاند و این، خود نیازمند آسیبشناسی جدی و دقیق است.
صحبت های حجت الاسلام قمی درباره نقش رسانه ها در ترویج حجاب
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
خبرگزاری فارس، سایت مکارم شیرازی