هیچ ارثی به این افراد تعلق نمی‌گیرد
هیچ ارثی به این افراد تعلق نمی‌گیرد

ارث یکی از موارد بسیار مهمی است که افراد در طول زندگی خود با آن روبه‌رو می‌شوند و آگاهی از این قوانین بسیار ضروری است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، افرادی که هرگز ارث نمی‌برند در قانون مشخص شده‌اند. ارث یکی از مواردی است که دارای قوانین و شرایط خاصی است که افراد با آگاهی از این قوانین باید آن‌ها را رعایت کنند. همچنین ارث دارای یک‌سری محدودیت‌ها و موانع خاص است. این محدودیت‌ها باعث می‌شود تا افراد از ارث محروم شده یا کمتر از سهم خود ارث ببرند.
افرادی که هرگز ارث نمی‌برند

کفر
همچنین در صورتی که میت مسلمان بوده، ولی وارثان او کافر باشند، این موضوع یکی دیگر از موانع برای ارث بردن وارث محسوب می‌شود. کفر یکی از موانع ارث است. درصورتی‌که فردی که فوت کرده است کافر بوده باشد و وراث وی مسلمان باشند از وی ارث می‌برند، اما اگر وراث کافر باشند، این افراد هرگز ارث نمی‌برند.
 
غیبت
اگر فردی خیلی ناگهانی غیب شود و اثری از او باقی نمانده باشد و حتی نتوان به وی نسبت مرگ داد، در این حالت تا زمانی که مدت زمان طبیعی که یک فرد زنده است نگذرد، وراث نمی‌توانند از اموال وی چیزی را به ارث ببرند. نکته مهم آن است که بعد از ده سال انتظار یا چهار سال پیگیری مداوم اگر فرد پیدا نشود، حکم مرگ وی صادر خواهد شد. اگر به دنبال آگاهی ار نکات مهم ارث هستید به مطلب این نکات در مورد ارث شما را از وکیل بی‌نیاز می‌کند مراجعه کنید.
 
جنین
افرادی که هرگز ارث نمی‌برند موارد متعددی را شامل می‌شوند، یکی از این موارد در صورتی است که فرزند در شکم مادر است و تا زمانی که به دنیا نیامده است ارث نمی‌برد، تا زمانی که جنینی زنده متولد نشود شامل ارث نمی‌شود.
 
قتل
افرادی که ارث نمی‌برند موارد مختلفی دارند که یکی از آن‌ها درصورتی است که قاتل و مقتول نسبت داشته باشند و قاتل از روی عمد و برای به دست آوردن ارث، مقتول را بکشد در این صورت این فرد جزو افرادی که هرگز ارث نمی‌برند، است.
البته باید گفت که اگر قتل به جهت جهاد یا دفاع از خود باشد، از موانع ارث نیست و قاتل تنها از دیه ارث نمی‌برد. زمانی که فرد قتل شبه عمد نیز انجام داده باشد، فقط از دیه ارث نمی‌برد.
 
لعان
یکی‌دیگر از افرادی که هرگز ارث نمی‌برند مردی است که فرزند خود را قبول ندارد و به زن خود تهمت زنا زده باشد. در این‌صورت میان زن و مرد مراسم لعان برگزار می‌شود. با وجود لعان که یکی از موانع ارث است، پدر و فرزند در آینده از یک‌دیگر ارث نمی‌برند.
نکته قابل توجه که در قانون نیز بیان شده، آن است که حتی اگر بعدا پدر رابطه خود با پسرش را نیز بپذیرد و لعان بین خود و فرزندش را از بین ببرد، باز هم از فرزند خود ارث نمی‌برد. البته دراین‌صورت فرزند از پدر خود ارث می‌برد.

5/5 - (1 امتیاز)