10 توصیه مهم به والدین در فصل امتحانات بچه ها
10 توصیه مهم به والدین در فصل امتحانات بچه ها
در این مطلب چند توصیه وجود دارد که به عنوان والدین می‌توانید با انجام آنها به دانش آموز خود کمک کنید تا از گذراندن ایام امتحانات پر استرس جلوگیری کند.

آیا نزدیک شدن به فصل امتحانات فرزندان، شما را به هم می‌ریزد؟ آیا خاطرات مطالعه آخر شب یا آن حس آشنای ترس را زنده می‌کند؟! کاملا درست است، این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها تنها به دانش‌آموز محدود نمی‌‌شود، بلکه فضای خانه و خانواده را نیز در برمی‌گیرد .فرزند شما در طول امتحانات به حمایت شما نیاز دارد. در این مطلب چند توصیه وجود دارد که به عنوان والدین می‌توانید با انجام آنها به دانش آموز خود کمک کنید تا از گذراندن ایام امتحانات پر استرس جلوگیری کند.

۱- با برنامه امتحانات فرزندتان آشنا باشید.

ما می‌دانیم که شما والدین پرمشغله‌ای هستید، به همین دلیل است که برخی از برنامه ریزی‌های قبلی به شما در این زمینه کمک می‌کند. از برنامه‌ی امتحانی او یک نسخه پرینت بگیرید و آن را در جایی که همه بتوانید مشاهده کنید پین کنید و در صورت نیاز یک نسخه آنلاین برای مراجعه نگه دارید. به این ترتیب، می‌دانید چه زمانی باید در مرکز آزمون حضور داشته باشد.

۲- از تحمیل استرس به آن‌ها خودداری کنید.

ما می‌دانیم که شما ممکن است حتی بیشتر از فرزندتان استرس داشته باشید. اما وقتی تاریخ امتحان نزدیک شد، وقت آن است که عقب نشینی کنید و اجازه دهید کودک آرام باشد. اگر هنوز اعصاب شما به هم ریخته است، بهتر است آن را با شریک یا دوست خود بازگو کنید. فرزند شما به اندازه کافی استرس دارد و لازم نیست شما آن را تشدید کنید. از توقعات بی جا و فشار بیش از حد برای مطالعه خودداری نمائید. کمال گرایی بیش از حد والدین و وسواس شدید خانواده نسبت به نمرات بالا باعث ایجاد اضطراب در فرزندان می‌شود. در این ایام  آرام و خونسرد باشید و روابط خوبی با اعضای خانواده برقرار کنید.

از تحمیل استرس به آن‌ها خودداری کنید.

۳- وعده‌های غذایی را در کنار هم بخورید.

به احتمال زیاد، فرزند شما ساعت‌های طولانی در اتاق خود مانده و برای امتحانات خود آماده می‌شود. حتماً وعده‌های غذایی خود را در کنار خانواده میل کند تا از یکنواختی مطالعه مداوم خلاص شوند. هنگام غذا خوردن با هم مکالمه کنید تا فرزندتان احساس شادابی کند. در فصل برگزاری آزمون‌ها غذاهای مغذی و مقوی تهیه کنید. داشتن برنامه غذایی سالم و خوردن صبحانه سبب می‌شود دانش آموز انرژی کافی برای درس خواندن داشته باشد. والدین باید یک برنامه‌ی غذایی مناسب برای فرزندان خود فراهم سازند و غذاهایی که فسفر دارند مانند: ماهی، مغز گردو، فندق، و … بیشتر استفاده نمایند. مطمئن شوید که کودک شما وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی خود را حذف نمی‌کند و به موقع غذا می‌خورد. تغذیه نقش مهمی در حفظ سطح انرژی دارد.

۴- مطمئن شوید که آن‌ها خواب کافی شبانه دارند.

خواب خوب شبانه بسیار مهم است. برنامه زمانی کودکتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که زمان کافی برای خواب کافی دارد. این اعصاب آنها را آرام می کند و آنها را در روز هوشیار نگه می‌دارد.

۵- به حرف‌های آن‌ها گوش دهید.

پس از امتحانات هر روز، به فرزندتان اجازه دهید تا داستان روزانه خود را برای شما بازگو کند. وسوسه نشوید که اشتباهات یا اشتباهاتی که ممکن است در پاسخ به امتحان مورد نظر مرتکب شده باشند را با جزئیات مرور کنید. چنین فرآیندی به جز افزایش سطح استرس، مطلقاً چیزی به دست نمی‌آورد. به سادگی به آنها زمان بدهید تا داستان خود را بگویند و ادامه دهند. بدون هیچ تردیدی کلمات ناراحت‌کننده و طعنه‌آمیز اجازه فعالیت‌های مفید را از فرزندتان سلب می‌کند. آیا شما خودتان حاضرید طعن، نیشخند، کلمات تحقیرآمیز بشنوید و باوجود این، کاری مثبت و سازنده انجام دهید؟

به حرف‌های آن‌ها گوش دهید.

۶- از بحث و جدل بپرهیزید.

اگر در این ایام اتاق خواب و یا تخت خواب نوجوان با میز تحریر او مثل همیشه مرتب نیست، به آن اشاره جزیی و گذرا بکنید، اما فعلاً از بحث و جدل طولانی بر سر آن اجتناب کنید. در فصل امتحانات بچه ها، وظایف خانگی محوله به دانش آموزان را حذف یا کاهش دهید. زیرا فرزند شما باید روی درس های خود تمرکز کند. این یک تلاش تیمی است و خانواده باید دور هم جمع شوند و مطمئن شوند که تمام انرژی‌ها صرف کار درست می‌شود.

۷- تشویق و انگیزه ایجاد کنید.

مرز باریکی بین ایجاد انگیزه برای انجام کار خوب و رشوه دادن وجود دارد. فرزند شما باید انگیزه داشته باشد تا بهترین تلاش خود را در امتحانات خود به کار گیرد، بدون اینکه شما قول یک هدیه گران قیمت را به او بدهید. با ارائه پاداش در دانش آموز انگیزه او را بیشتر کنید و آنها را تشویق به مطالعه نمائید. با این حال، یک وعده غذایی خانوادگی یا گردش پس از امتحان ایده خوبی است زیرا به کاهش فشارهایی که او در این مدت داشته نیز کمک می‌کند.

۸- فضایی آرام و جوی شاد در خانه ایجاد کنید.

مهمترین مسئله در زمان امتحانات آرامش دانش آموزان است. برای حفظ آرامش فرزندانتان در زمان امتحانات هرگز در محیط خانه تنش ایجاد نکنید و از طرح مسائل و مشکلات اقتصادی و … که موجب ایجاد فشار روحی بر دانش آموزان می‌شود، خودداری کنید. ایجاد فضایی صمیمی، دلگرم کننده و شورآفرین نقش مهمی در آرامش و موفقیت فرزندان در ایام امتحانات دارد. چنین فضایی درون محیط خانواده، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را به حداقل می‌رساند، امکان بروز استعدادها را میسر می‌سازد، تواناییهای هوشی و عاطفی فرزندان را گسترش می‌دهد و فرزندان را مسئول و متکی به خود بار می‌آورد. در طول مدت امتحانات، فضا و محیطی شبیه کتابخانه را برای فرزندان خود فراهم نمایید. هنگام چیدمان دکوراسیون اتاق خواب یک نفره باید مواردی را در نظر بگیرید. بطور مثال فضای خواب و استراحت را از فضای مطالعه جدا کنید و به فرزند خود بگویید بهتر است از تخت‌خواب خود به عنوان میز مطالعه استفاده نکند.

بیشتر بخوانید: اهمیت استفاده از میز تحریر برای کودکان و نوجوانان

فضایی آرام و جوی شاد در خانه ایجاد کنید.

۹- عوامل حواس پرتی را کم کنید.

دوری کامل از دستگاه‌های دیجیتال دشوار است، اما انجام این کار در زمان امتحان بسیار مهم است. بهتر است در این ایام از تلوزیون و دیگر دستگاه های الکترونیکی کمتر استفاده کنید و ساعات تماشای برنامه‌های تلویزیون را تا حد امکان کاهش دهید تا مطمئن شوید عوامل حواس‌پرتی وجود نداشته باشد و روی انجام بهترین کار در طول امتحانات تمرکز می‌کند.

۱۰- تفریح و سرگرمی را فراموش نکنید.

درس خواندن طولانی و خسته کننده به سود فرزندتان نیست. تفریح هر چند تفریحات ساده نظیر گردش در فضای آزاد، کوه، پارک رفتن و… فوائد زیادی برای شما و فرزندتان دارد. غالب این تفریحات هزینه‌های کمتری در مقایسه با یک مهمانی رفتن یا میهمانی دادن بر دوش شما می‌گذارد.

جمع بندی: بهترین راه برای حمایت از فرزندتان در هنگام استرس زمان امتحانات این است که زندگی خانگی را تا حد امکان آرام و دلپذیر کنید. اجازه ندهید استرس شما به استرس آنها تبدیل شود. اگر در آستانه امتحانات به فرزندتان مرخصی تحصیلی داده می‌شود، سعی کنید تا حد امکان در خانه باشید تا بتوانید با هم استراحت کنید و گپ بزنید. سعی کنید در زمان امتحان از فرزند خود خواسته‌های زیادی نداشته باشید. بحث‌ها نتیجه معکوس دارند و فقط استرس غیرضروری را اضافه می‌کنند و باعث اختلال در تمرکز می‌شوند. میتوانید جدیدترین طراحی فضای مطالعه اتاق کودک و نوجوان را اینجا ببینید.

5/5 - (1 امتیاز)