علت درد معده هنگام دراز کشیدن چیست؟
علت درد معده هنگام دراز کشیدن چیست؟
درد معده هنگام دراز کشیدن یا خوابیدن، یکی از مشکلات آزار دهنده در میان بسیاری از مردم است و عدم توجه به آن می تواند زمینه را برای آسیب پذیری دیگر اجزای بدن فراهم کند.

درد معده هنگام دراز کشیدن یا خوابیدن، یکی از مشکلات آزار دهنده در میان بسیاری از مردم است و عدم توجه به آن می تواند زمینه را برای آسیب پذیری دیگر اجزای بدن فراهم کند. اگر شما هم موقع دراز کشیدن یا خوابیدن دچار درد معده می شوید، حتما باید به دنبال راهی برای درمان آن باشید.

علت درد معده هنگام دراز کشیدن چیست؟

دلایل درد معده زمان دراز کشیدن

دلایل زیادی مانند چربی بالا، رفلاکس معده، پرخوری و … برای احساس درد گرفتن معده موقع دراز کشیدن یا در طول شب وجود دارد که در ادامه، مهم ترین آنها را بیان می کنیم. جهت خواندن مطالب بیشتر در مورد معده و گوارش، می توانید به وب سایت های معتبر این حوزه مانند پذیرش ۲۴ مراجعه کنید.

۱٫    رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید معده، یکی از مشکلات شایع گوارشی است که باعث می شود اسید معده از طریق مری به طرف دهان شما برگردد. رفلاکس معده معمولا زمانی رخ می دهد که پرخوری کرده باشید؛ از طرفی، مصرف زیاد ادویه جات، مواد سرخ کردنی و غذاهای چرب، این مسئله را تشدید کرده و باعث ایجاد درد معده می شود. همچنین اگر درست بعد از خوردن غذا دراز بکشید، شانس رفلاکس معده افزایش خواهد یافت.

۲٫    گاستریت یا ورم معده

اگر موقع دراز کشیدن دچار درد معده شده اید، ممکن است دلیل اصلی آن، گاستریت یا ورم معده باشد؛ در این شرایط، دیواره معده دچار التهاب شده و به دنبال آن احتمال دارد با مشکلات دیگری مانند نفخ معده یا حالت تهوع نیز مواجه شوید. ورم معده ممکن است به صورت ناگهانی رخ داده و باعث درد شدید معده شود. با تغییر عادات غذایی و کنترل مواد مصرفی می توان از بروز گاستریت معده جلوگیری کرد.

۳٫    سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، یکی دیگر از اختلالات گوارشی است که بسیاری از مردم از وجود آن بی خبرند و عمدتا زمانی رخ می دهد که به تازگی غذا خورده باشید! افرادی که به IBS مبتلا هستند، معمولا مشکلاتی مانند تغییر در عادات روده و نفخ معده دارند و همین موضوع باعث می شود که موقع خوابیدن یا دراز کشیدن، درد شدید معده را تجربه کنند، در حالی که مشکل اصلی مربوط به روده است.

۴٫    سنگ کلیه

در افرادی که سنگ کلیه دارند، با دراز کشیدن روی زمین یا حین خوابیدن، سنگ شروع به حرکت کرده و باعث ایجاد درد شدید در ناحیه کمر می شود. این درد می تواند به دیگر بخش ها از جمله معده نیز رسیده و سبب ایجاد درد شدید در ناحیه شکم شود.

۵٫    نفخ معده

این روزها کمتر کسی را می توان پیدا کرد که به خاطر عادات بد غذایی، دچار نفخ معده نشود. با تغییر الگوی مصرف غذایی یا خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده اند، گاز معده افزایش پیدا کرده و باعث می شود وقتی می خوابید، فشار زیادی به شکم وارد شود. راه های زیادی برای درمان نفخ معده وجود دارد که اصلاح عادت های غذایی، مهم ترین آن است.

۶٫    دراز کشیدن یا خوابیدن بعد از مصرف غذا

متاسفانه بسیاری از افراد عادت دارند بلافاصله بعد از مصرف غذا، بخواند یا چرت بزنند. این عادت اشتباه می تواند یکی از اصلی ترین دلایل درد معده هنگامی که دراز می کشید باشد چرا که غذا هنوز به صورت کامل هضم نشده است. در آن سو، بی تحرکی هم مانع هضم درست غذا و به تبع آن، نفخ و ایجاد درد معده موقع دراز کشیدن می شود.

۷٫    زخم معده

اگر شکم شما برای مدت زمان زیادی خالی بماند، دچار درد معده می شوید؛ این مسئله شب ها و زمانی که دراز می کشید، بیشتر احساس می شود چرا که شکم خالی بوده و زمینه برای درد گرفتن معده فراهم است.

سایر دلایلی که می توانند مهم باشند

اگر دچار درد معده می شوید، بهتر است نگاهی به وعده های غذایی و مواد مصرفی خود داشته باشید؛ داشتن آلرژی به برخی مواد باعث درد معده شده و این موارد ممکن است موقع خوابیدن یا دراز کشیدن، خود را نشان دهد. به علاوه، مشکلات دیگری از جمله سنگ کیسه صفرا و بیماری های سلیاک و دیورتیکولیت هم می توانند از دلایل درد گرفتن معده هنگام خواب باشند.

جلوگیری از درد معده موقع دراز کشیدن

جلوگیری از درد معده موقع دراز کشیدن

برای افرادی که به دنبال درمان فوری درد معده هستند، احتمالا بهترین گزینه، رفتن به دستشویی باشد چرا که منشا بسیاری از دردهای معده با روده در ارتباط است. در بسیاری از موارد حتی مشکل با تخلیه شکم و دفع مدفوع، برطرف می شود.

در آن سو، در تعداد زیادی از موارد، درد معده صرفا به خاطر موارد ساده تری مانند نفخ یا رفلاکس اسید معده است که برای درمان آنها لازم است برنامه غذایی خود را اصلاح کنید؛ اجتناب از مصرف مواد خام، مشروبات الکلی، غذاهای پرچرب و شکلات و همچنین اضافه کردن سبزیجات و مواد فیبردار به وعده های غذایی از جمله این موارد هستند. افرادی که می خواهند در شب و حین خوابیدن دچار معده درد نشوند، بهتر است پرخوری را هم کنار بگذارند چرا که مصرف بیش از حد مواد غذایی، کار هضم را دشوار کرده و ممکن است واکنش های زیادی را در داخل بدن به همراه داشته باشد. نوشیدن آب بعد از خوردن غذا، راهی مناسب برای هضم ساده تر غذا و جلوگیری از درد گرفتن معده است.

یکی دیگر از بهترین راه ها برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی، داشتن فعالیت زیاد و انجام کارهای مختلف از جمله ورزش است؛ عدم تحرک بعد از مصرف غذا، مانع هضم آن می شود. پزشکان همچنین توصیه می کنند برای جلوگیری از درد معده موقع دراز کشیدن، هیچ وقت روی شکم نخوابید چرا که فشار زیاد به اندام های داخلی، باعث تحریک معده و اختلال در عملکرد سیستم گوارشی می شود.

درد معده هنگام دراز کشیدن را باید جدی گرفت!

درد معده هنگام دراز کشیدن را باید جدی گرفت!

درد گرفتن معده، نشانه یک مشکل در سیستم گوارشی یا داخلی است و در بعضی موارد هم می تواند به خاطر عادت های بد غذایی باشد. توجه نکردن به مشکلات گوارشی می تواند در طولانی مدت، اثرات بسیار بدی روی بدن شما داشته و عارضه های دیگری را به وجود آورد. در بسیاری از موارد، علت درد گرفتن معده، دراز کشیدن نیست و درد صرفا موقع خوابیدن خود را نشان می دهد. در صورتی که رژیم غذایی خود را اصلاح کرده یا عادت های بد خود را ترک کرده اید اما همچنان موقع دراز کشیدن معده شما درد می گیرد، بهتر است حتما به دنبال راهی برای حل مشکل باشید. در صورت نیاز حتی می توان برای انجام آزمایش های تخصصی تر به پزشک نیز مراجعه کرد.

5/5 - (1 امتیاز)