با روغن سرخ کردنی خداحافظی کن! (آشنایی با دستگاه هواپز)
با روغن سرخ کردنی خداحافظی کن! (آشنایی با دستگاه هواپز)
طراحی و ساختار هواپزها به شکلی است که امکان پخت انواع مختلفی از غذاهای سرخ کردنی را برای ما فراهم می‌کنند و در عین حال سلامت کامل غذاها را به ارمغان می‌آورند.

ممکن است شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که معتقد هستید هیچ‌چیز به اندازه غذا خوردن لذت‌بخش نیست. البته بسیاری از ما در همین دسته قرار داریم؛ اما شاید خوردن حجم زیادی از انواع کربوهیدرات‌ها، فست فودها و یا غذاهای سرخ کردنی در طول روز کار درستی نباشد.

این حقیقت را نمی‌توان انکار کرد که غذاهای سرخ کردنی بسیار مضر هستند  و به‌راحتی می‌توانند سلامت ما را در بلندمدت به خطر بیاندازند. اما موضوع این است که چطور می‌توان از سیب‌زمینی سرخ‌کرده با سس کچاپ خوشمزه آن دل کند؟!

و یا اینکه چطور با مرغ سرخ‌شده خوش رنگ خداحافظی کنیم و به خاطر حفظ سلامتی آن را کنار بگذاریم؟ آیا راه دیگری وجود ندارد که مضرات روغن سرخ‌شده را از غذاهای ما بردارد و بتوانیم با خیال راحت از خوردن سیب‌زمینی سرخ‌شده و مرغ سوخاری لذت ببریم؟

با روغن سرخ کردنی خداحافظی کن! (آشنایی با دستگاه هواپز)

خوشبختانه راه مناسب برای فرار از این مشکل وجود دارد. فقط کافی است غذاها را بدون روغن سرخ کنید. برای این کار استفاده از هواپزها بهترین راهکار هستند. طراحی و ساختار هواپزها به شکلی است که امکان پخت انواع مختلفی از غذاهای سرخ کردنی را برای ما فراهم می‌کنند و در عین حال سلامت کامل غذاها را به ارمغان می‌آورند.

اجازه بدهید با روش کار و ویژگی‌های متفاوت هواپزها بیشتر آشنا شویم. در ادامه این صفحه نیز راهنمای خرید یک هواپز مناسب و باکیفیت را بررسی می‌کنیم تا با اطلاعات کامل در خرید این وسیله مهم در آشپزخانه آشنا شوید.

روش کار دستگاه هواپز

این ابزار با طراحی منحصر به فرد خود، امواج نوری زیادی را توسط لامپ هالوژنی تولید می‌کند و پخت غذاها را به‌صورت یکنواخت انجام می‌دهد. بنابراین زمانی که یک تکه مرغ و یا چند سیب‌زمینی برش خورده را در دستگاه هواپز قرار می‌دهید، نیازی به چرخاندن و تغییر آن نیست؛ زیرا گرما به تمام قسمت‌های خوراکی خوشمزه شما می‌رسد و آن را کامل و یکدست می‌پزد.

شاید تصور کنید که هواپزها هم در دسته بخارپزها هستند و عملکردی مانند آن‌ها دارند؛ درحالی که این‌طور نیست. بخارپز غذا را به کمک بخار پخته و به همین دلیل شکل غذا در اثر برخورد با رطوبت و گرمای آب تغییر می‌کند و نمی‌توانید انتظار غذایی بسیار خوشمزه را از آن داشته باشید. اما هواپزها غذا را تنوری می‌کنند.

همچنین فقط کافی است به میزان بسیار ناچیزی در حد چند گرم به تمام سطح غذا، روغن بزنید. برای این کار می‌توانید از یک برس استفاده کنید و حدود یک قاشق چای‌خوری روغن را به تمام سطوح چند تکه مرغ بزنی و آن را در هواپز قرار دهید. خواهید دید که مرغ با سرعتی مناسب پخته و سرخ می‌شود و هیچ اثری از روغن روی آن وجود ندارد.

نکته جالبی دیگر این است که همین مقدار روغن نیز جذب غذای شما نمی‌شود؛ بلکه از آن خارج شده و فقط طعم و عطر غذای سرخ‌شده را ایجاد می‌کند. بنابراین این بار می‌توانید بدون دغدغه و نگرانی از سلامتی غذا، آن را در هواپز بیاندازید و یک غذای خوشمزه و سالم نوش جان کنید.

ویژگی‌های دستگاه هواپز

  • مهم‌ترین ویژگی و مزیتی که استفاده از دستگاه هواپز در آشپزی ایجاد می‌کند، عدم نیاز آن به آب و روغن در روند پخت غذا است. به عبارت دیگر نیازی نیست که حتی چند قطره روغن هم به غذا اضافه کنید. در این صورت می‌توانید از یک غذای تنوری شده خوشمزه لذت ببرید.
  • روش پخت غذا در این دستگاه به شکلی است که تمام ویتامین‌ها و پروتئین‌های آن را بدون آسیب نگه می‌دارد و به همین دلیل همه غذاها با طعم و رایحه طبیعی خود خوشمزه‌تر از گذشته خواهند شد.
  • عدم نیاز به روغن در پخت غذا، به معنای سلامت در کنار بهداشت بیشتر غذا و ظروف است. بنابراین بعد از پایان روند پخت، نیازی به شستشوی روغن از داخل دستگاه ندارید و به‌راحتی تمیز می‌شود.
  • اگر به‌تازگی رژیم غذایی کم کالری را در برنامه خو قرار دادید، بهتر است با روغن خداحافظی کنید. اما در عین حال نیازی نیست که به سمت غذاهای آب‌پز شده با طعم ناخوشایند آن‌ها بروید. فقط با استفاده از یک هواپز برای پخت غذا می‌توانید کالری کمتری را در طول روز دریافت کنید و همزمان همه غذاهایی که دوست دارید، مصرف کنید.
  • فضای داخل دستگاه هواپز به اندازه کافی بزرگ است تا بتوانید انواع خوراکی‌ها را با آن آماده کنید. همچنین تمام فضای داخل دستگاه قابل استفاده است و محدودیتی در این زمینه ندارید.

ویژگی‌های دستگاه هواپز

  • دستگاه هواپز در بیشتر موارد به‌صورت دو یا چند طبقه طراحی می‌شود. بنابراین می‌توانید دو یا چند نوع غذای متفاوت را به‌طور همزمان در آن بپزید و در وقت خود و انرژی برق دستگاه صرفه‌جویی کنید.
  • گمان نکنید که این دستگاه فقط گزینه خوبی برای آماده کردن گوشت، مرغ و یا سیب‌زمینی است. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از این وسیله چگونه استفاده کنید. شاید دوست داشته باشید برای میهمانی آخر هفته مقداری میوه خشک خانگی آماده کنید و یا اینکه یک کیک خوشمزه برای فرزندان دلبند خود بپزید. حتی ممکن است نیا به دستگاهی برای باز کردن یخ مواد غذایی فریز شده داشته باشید. همه این موارد با کمک دستگاه هوا پز امکان‌پذیر است. بنابراین دست به کار شوید. حتی می توانید با شارژ کردن سیم کارت ایرانسل خود با دوستانتان تماس بگیرید و از آن ها درباره غذای دلخواهشان نظر سنجی کنید چرا که هواپز تنوع فوق العده ای در تهیه غذا به شما می دهد.

شاید برای شما هم سوال باشد که چطور یک هواپز باکیفیت و مناسب را انتخاب و خرید کنم؟ در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

نکات مهم در خرید دستگاه هواپز

  • قبل از هر چیز به حجم هواپز دقت کنید. این موضوع بستگی به میزان استفاده شما از این دستگاه و تعداد افراد خانواده دارد. هواپزها در ظرفیت‌های مختلف نیم تا شش لیتری در بازار موجود هستند و می‌توانید به تناسب نیاز خود، گزینه بهتر را خرید کنید.
  • هنگام خرید هواپز به طراحی آن دقت کنید. در نظر داشته باشید که طراحی مناسب دستگاه هواپز به شما کمک می‌کند که به شکل راحت‌تری بتوانید آن را بشویید. همچنین برخورداری از قطعات ایمن و پوشش نچسب در قیمت کشویی به همراه سبد باعث می‌شود که شستشوی آن آسان‌تر باشد. همچنین این نکته را دقت که از لحاظ راحتی برای شست و شو نیز بررسی های لازم صورت گیرد تا بدون نگرانی قبض آب خود را پرداخت کنید.
  • همه هواپزها دارای قابلیت‌های یکسانی نیستند و شما بر اساس هزینه‌ای که برای خرید آن‌ها در نظر می‌گیرید، می‌توانید از امکانات مختلفی برخوردار شوید. با توجه به اینکه این دستگاه کارایی زیادی در آشپزخانه دارد، بهتر است در هنگام خرید به دنبال گزینه‌های باکیفیت باشید و از قیمت گران و هزینه زیاد برای خرید آن نترسید؛ زیرا روش‌های مقرون به‌صرفه و اقتصادی مختلفی برای خرید مناسب وجود دارد. به‌طور مثال می‌توانید با خرید قسطی هواپز فیلیپس، بهترین گزینه‌ها را با قیمت مناسب و در سریع‌ترین زمان ممکن به دست بیاورید.
  • برخی از هواپزها دارای مکانیسمی برای کنترل دما هستند و به همین دلیل امکان انتخاب دمای مناسب پخت از ۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد را برای سما فراهم می‌کند. در این صورت می‌توانید با توجه به نوع ماده غذایی، دمای مناسب آن را انتخاب کنید و از سوختن غذا و یا پخت بیش از حد آن جلوگیری کنید. به‌طور مثال برای پخت و سرخ کردن مرغ نیاز به دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد دارید. این در حالی است که برای سرخ کردن سیب‌زمینی می‌توانید از دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد نیز استفاده کنید.
  • دستگاه هوا پزی انتخاب کنید که دارای تایمر دستی برای تنظیم دما باشد. در این صورت بعد از پایان یافتن زمان به شما آلارم می‌دهد و همچنین به‌صورت خودکار خاموش می‌شود. بنابراین نگران سوختن غذا نباشید.

سخن آخر

سرخ کردن کتف و بال مرغ، آماده کردن بال کبابی و یا یک تکه ناگت مرغ، نیازی به روغن زیاد برای سرخ کردن ندارد. حتی می‌توانید با کمک یک دستگاه هواپز کیک بپزید، میوه خشک کنید و یا اینکه سیب‌زمینی سرخ‌ شده آماده کنید. برای این کار فقط نیاز به یک دستگاه هواپز باکیفیت و با امکانات مناسب دارید که حجم و ظرفیت کافی داشته باشد و  با برخورداری از چند ویژگی مختلف دیگر، امکان یک آشپزی آسان، سریع  و مقرون به‌صرفه را برای شما فراهم کند.

5/5 - (1 امتیاز)