قانون جدید طلاق در سال 1400
قانون جدید طلاق در سال 1400
طلاق به معنای خاتمه دادن رابطه زناشویی است و قانون طلاق یکی از قوانین موجود در جمهوری اسلامی می باشد این قانون هر ساله مطابق با شرایط اجتماعی و مدنی جامعه ممکن است تغییر کند.

طلاق به معنای خاتمه دادن رابطه زناشویی است و قانون طلاق یکی از قوانین موجود در جمهوری اسلامی می باشد این قانون هر ساله مطابق با شرایط اجتماعی و مدنی جامعه ممکن است تغییر کند. زمانی که دو نفر باهم ازدواج میکنند در صورت عدم تفاهم یا بروز مشکلاتی که توانایی برطرف کردن آن را نداشته باشند ممکن است برای طلاق اقدام کنند. در این مطالعه سعی داریم به قانون جدید طلاق در سال ۱۴۰۰ بپردازیم قوانین هر ساله با توجه به شرایط تغییر می کنند و قوانین مربوط به ازدواج و طلاق به دلیل مراجعات متعدد مدام در حال تغییر هستند یکی از قوانینی که بسیاری از افراد پیگیر تغییرات آن هستند قانون طلاق است.

قانون جدید طلاق در سال 1400

قانون جدید طلاق در سال ۱۴۰۰ در جمهوری اسلامی ایران

با تصویب شدن قانون حمایت از خانواده ها مراحل و عملیاتی که طلاق نیاز دارد به صورت کامل تحت عنوان قانون جدید طلاق دسته بندی گردید. این قانون به بررسی طلاق در حالت های مختلف می پردازد گاهی طلاق بین زن و شوهر به صورت توافقی می باشد که این قانون را به قانون طلاق توافقی تعبیر میکنند.

طلاق توافقی ممکن است به دلیل عدم تفاهم یا مشکلاتی که بین زن و شوهر وجود دارد و یا دلایلی که ادامه زندگی مشترک را برای دو طرف مشقت بار میکند صورت گیرد در این صورت زن و شوهر قصد جدایی از یکدیگر را دارند. طبیعتاً یکی از آسان ترین راه های طلاق راه حل طلاق توافقی است در طلاق توافقی توافقات فی مابین زوجین در امور مالی و حضانت مربوط به فرزندان صورت می گیرد معمولاً زوجینی که قصد جدایی دارند از طلاق توافقی استقبال کرده و همه امور را بین خود حل می کند.

در حالت کلی در قوانین قبل از سال ۹۷ طلاق توافقی در مدت زمان کوتاه صورت می پذیرفت، اما پس از آن برای حمایت از خانواده ها و امکان انصراف زوجین از طلاق قانونی تصویب شد که این قانون مدت زمان طلاق را طولانی تر کرد. این امر سبب می شود تا شاید در طی مراحل طلاق زوج یا زوجه از تصمیم خود منصرف شوند و به کانون خانواده برگردند. اما از آن جایی که بحث ما پیرامون قانون جدید طلاق در سال ۱۴۰۰ است لازم است مراحل درخواست طلاق را مطابق قانون جدید بیان کنیم.

 قانون جدید طلاق در سال ۱۴۰۰ چگونه است؟

طلاق را به عنوان انحلال ازدواج یا فرایند فسخ پیوند ازدواج تعریف می کنند. طلاق معمولاً لغو وظایف قانونی زوجین را در ازدواج به همراه دارد قوانین مربوط به طلاق در دنیا با توجه به قانون مدنی حاکم بر آن کشور متفاوت است. اما در بسیاری از کشورها طلاق گرفتن مستلزم مراجعه به دادگاه یا مراجع دیگر قانونی است که این مراجعه ممکن است شامل تعیین تکلیف اموال، نظارت فرزندان، نفقه که همان حمایت از همسر است، نگهداری فرزندان، دیدار والدین با فرزندان، حمایت از مالی از فرزندان و بسیاری از موارد دیگر باشد.

در برخی از کشورها قانون تک همسری وجود دارد بدین معنا که هر یک از زوجین تنها می تواند یک همسر را اختیار کند در این صورت در حالتی که یک مرد بخواهد همسر دیگری اختیار کند باید از همسر خود جدا شده تا بتواند مجددا ازدواج کند. طبیعتاً طلاق دلایل مختلفی دارد و به صورت قانونی یا احساسی تلقی میشود در طلاق قانونی زوجین جهت جهت جدایی به مراجع قانونی مراجعه می کنند. زوجین می توانند پس از طی مراحل آن، به طور رسمی از یکدیگر جدا شوند. اما طلاق احساسی آن دسته از زوجین هستند که در عین حال که پیوند رسمی به یکدیگر دارند از جهت عاطفی از یکدیگر جدا هستند.

 قانون جدید طلاق در سال ۱۴۰۰ چگونه است؟

در حالت کلی طلاق گرفتن و درخواست جدایی انواعی دارد برخی از طلاق ها به نام طلاق دعوی هستند که در این حالت زوجین در مورد موضوعات خاص به توافق نرسیدند و اختلافات آنها حتی پس از مراجعه به دادگاه و مشاور برطرف نشده است. در این حالت پس از گذران زمان در صورت صلاحدید دادگاه، حکم طلاق صادر می گردد. در گذشته این قانون و مراحل آن زمان کوتاه تری طی می‌شدند اما اکنون با قانون جدید طلاق در سال ۱۴۰۰ زمان بیشتری را برای گذراندن در دورانی که با یکدیگر اختلاف دارند لحاظ می‌شود. نوع دیگری از جدایی، طلاق در تقصیر است این طلاق زمانی است که یکی از زوجین اصول اساسی زندگی مشترک را زیر پا گذاشته باشد.

انواع دیگری از طلاق ها وجود دارد یکی از آنها برخلاف طلاق در تقصیر، طلاق بدون تقصیر است در این نوع طلاق نیاز به اثبات است و باید دلایلی را برای جدایی از یکدیگر مطرح کنند. یکی دیگر از طلاق هایی که مرسوم میباشد طلاق بدون رای است. طلاق بدون رای همان طلاق توافقی است دو طرف قادر به توافق در مورد همه موارد لازم برای طلاق هستند. اما طلاق ها به صورت الکترونیکی و یا مشارکتی نیز وجود دارند برای درخواست طلاق دادن مراحلی وجود دارد که این مراحل مطابق قانون جدید طلاق در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

مراحل طلاق مطابق قانون جدید طلاق در سال ۱۴۰۰

با توجه به اینکه برخی از طلاق ها به صورت توافقی صورت می گیرد همانگونه که بیان شد مطابق قانون جدید طلاق ۱۴۰۰ در طلاق توافقی بازه ی زمانی طلاق افزایش یافت. اما در صورتی که طرفین بخواهند درخواست طلاق دهند ابتدا زوجین یک یا دو وکیل را برای طلاق انتخاب میکنند و دادخواست ها ارائه می شوند و پس از چند جلسه دادگاه، آنها را به مشاوره اجباری ارجاع داده می­شوند و در صورتی که دادخواست طلاق به صورت توافقی باشد پس از بررسی مشاوران درخواست به دادگاه ارجاع می شود. اگر شما نیز نیاز به مشاوره تخصصی در این زمینه داشتید می توانید به سامانه مشاوره حقوقی وکیل تاپ مراجعه کنید.

اما در صورتی که نیاز به مراجعه به وکیل برای طلاق نباشد با مراجعه به برخی از سازمان‌ها مانند دفتر خدمات الکترونیک قضایی درخواست می دهند و خود پیگیر مراحل دادخواست هستند.

 جمع‌بندی

طلاق به معنای پایان دادن یا فسخ عقد و قرارداد ازدواج می باشد. طلاق ها به صورت های مختلف از جمله طلاق توافقی و یا با مراجعه به دادگاه صورت می پذیرد. قوانین هر ساله متناسب با شرایط در حال تغییر هستند و قانون مربوط به طلاق نیز چندین دوره تغییر کرده است اما قانون جدید طلاق در سال ۱۴۰۰ مدت زمان لازم برای طلاق به صورت توافقی را افزایش داده تا زوجین با مراجعه به مشاور احتمال بازگشت به زندگی خود را افزایش دهند. همانگونه که در متن اشاره شد طلاق به صورت توافقی یا با مراجعه به دادگاه دارای مراحلی است این مراحل می تواند به کمک وکیل یا  بدون مراجعه به وکیل صورت گیرد.