با آرایش روی صورت‌تان نخوابید، جوش می‌زنید!

مشغله و کار زیاد در طول روز باعث می‌شود برای پاک کردن آرایش‌مان در پایان شب حوصله و انرژی چندانی نداشته‌باشیم و انجام این کار مهم را پشت گوش بیاندازیم. اما پاک کردن آرایش قبل از خواب، یک قدم مهم در روتین شبانه مراقبت از پوست است که به هیچ وجه نباید آن را نادیده گرفت. زمانی که با آرایش می‌خوابید، مواد آرایشی با آلودگی‌ها،‌ کثیفی و چربی هایی که در طول روز روی سطح پوست جمع شده ترکیب می‌شوند و این امر منجر به بسته‌شدن منافذ و در نتیجه بروز جوش و آکنه می‌شود.

با آرایش روی صورت‌تان نخوابید، جوش می‌زنید!

چرا نباید با آرایش بخوابید؟

حتما شما هم شب‌هایی را تجربه کرده‌اید که از خستگی زیاد ‌صورت تان را نشسته اید و با آرایش صورت خوابید‌ه‌اید. با این‌حال باید به یاد داشته باشید که پاک کردن آرایش از اهمیت زیادی برخوردار است و پاک نکردن آرایش قبل از خواب، اثر منفی روی پوست می‌گذارد‌. مهم‌ترین این اثرات عبارتند از:

پاک نکردن آرایش باعث ایجاد جوش می‌شود.

پاک کردن و شستشوی پوست یک قدم مهم در روتین مراقبت از پوست است. اهمیت این امر برای کسانی که پوست حساس و تحریک‌پذیری دارند بیشتر است. خوابیدن با آرایش نه تنها موجب بسته‌شدن منافذ پوست و بروز جوش می شود، بلکه برای کسانی که پوست چرب دارند، نظیر افراد مبتلا به جوش و آکنه، سبب بدتر شدن وضعیت پوستی‌شان خواهد شد.

بثورات پوستی نمایان می‌شوند.

مواد آرایشی معمولا حاوی محرک‌هایی نظیر رنگ، عطر، اسانس و خوشبو کننده هستند و زمانی که برای مدت طولانی روی پوست بمانند، می‌توانند منجر به بروز التهاب شوند. افرادی که مبتلا به روزاسه هستند یا پوست حساسی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بثورات پوستی قرار دارند.

چین و چروک بیشتری روی صورت ایجاد می‌شود.

آلودگی و مواد آرایشی دشمن پوست هستند و منجر به آسیب  اکسیداتیو ناشی از محیط می‌شوند. این امر منجر به آسیب به سد دفاعی پوست و پیری زودرس پوست می‌شود.

در سال ۲۰۱۳ دیلی میل، آزمایشی جهت بررسی اثرات ماندن طولانی مدت مواد آرایشی روی پوست انجام داد. در این آزمایش، یک خانم به مدت یک ماه صورت خود را نشُست و هر روز صبح، روی پوست نشُسته‌‌ آرایش‌ خود را تمدید کرد. نتایج این آزمایش حاکی از آن است که پوست این خانم به اندازه‌ی ۱۰ سال پیرتر شد. این امر فقط به دلیل نشستن و عدم پاکسازی پوست به مدت ۳۰ روز بود.

چگونه از ایجاد جوش جلوگیری کنیم؟

بیشتر مردم در طول زندگی، عارضه پوستی جوش را تجربه می کنند. اگر تا به امروز روی بخشی از پوست شما جوش زده،پس به آکنه مبتلا شده اید. تقریبا همه افراد در سنین نوجوانی به عارضه آکنه مبتلا می شوند. ابتلا به آکنه در بزرگسالان نیز شایع است.

آکنه معمولا روی پوست صورت پدیدار می شود، اما در بسیاری از موارد ممکن است قسمت‌های دیگر بدن نیز به آن دچار شوند. شدت جوش می تواند از یک جوش قرمز التهابی کوچک تا آکنه شدید که منجر به اسکار (جای جوش) می‌شود، متغیر باشد.

به طور کلی عارضه آکنه زمانی روی پوست ظاهر می شود که منافذ پوست تان بسته شوند و چربی پوست تان راهی برای خروج پیدا نکند. در واقع، تجمع چربی زیر منافذ پوست باعث ایجاد برآمدگی و رشد باکتری‌ می شود.

راهکارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد جوش به کار گیرید. مهم‌ترین این راهکارها عبارتند از:

  1. صبح‌ها و شب‌ها صورت‌تان را بشویید.

طبق بررسی‌های انجام شده توسط تیم لافارر https://lafarrerr.com/ و برخلاف تصور عموم، آکنه نتیجه‌ی کثیفی صورت نیست. با این وجود، شستن منظم صورت برای از بین بردن کثیفی و چربی اضافی از پوست بسیار مهم است. هر روز در دو نوبت صبح و شب صورت خود را بشویید.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از پاک کننده‌های ملایم و آب گرم استفاده کنند. استفاده از مرطوب کننده‌ی فاقد چربی بعد از شستشو نیز می‌تواند از خشک شدن بیش از حد پوست جلوگیری کند.

  1. قبل از اینکه بخوابید آرایش خود را پاک کنید.

همانطور که گفتیم، اگر با آرایش بخوابید، علاوه بر لوازم آرایشی تمام آلودگی ها، چربی‌ها و سمومی که در طول روز روی پوست‌تان جمع شده باعث بروز مشکلات پوستی زیادی از جمله مسدود شدن منافذ، تحریک شدن پوست و بروز جوش و آکنه می‌شود. پاکسازی صورت از باکتری‌های مضر که به پیشگیری از مشکلات پوستی ناخوشایند در آینده کمک می‌کند، تنها یک دقیقه از وقت شما را می‌گیرد.

  1. با پوست صورت‌تان با ملایمت رفتار کنید.

بعضی افراد، پوست‌شان را با پدهای پارچه‌ای زبر تمیز می‌کنند. این پدها ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد التهاب شده و در نتیجه آکنه را بدتر کند.

استفاده از پاک کننده‌های ملایم با دست‌های تمیز یا برس نرم مخصوص پوست صورت، می‌تواند به جلوگیری از ایجاد جوش کمک کند.

  1. ابزار آرایشی و مراقبتی پوست صورت را تمیز نگه دارید.

برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها (که می‌تواند به شیوع آکنه منجر شود) باید براش‌ها و اسفنج‌های آرایشی را مرتباً با آب و صابون بشویید و تمیز کنید.

اطمینان حاصل کنید که براش‌ها قبل از استفاده، کاملاً خشک باشند.

  1. مصرف غذاهای مرتبط با آکنه را متوقف کنید.

بر اساس نظر آکادمی پوست آمریکا، غذاهایی با شاخص گلایسمی بالا احتمال ایجاد جوش را افزایش داده و آن را تشدید می‌کند. شاخص گلایسمیک در حقیقت درجه بندی مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بر اساس میزان تأثیرشان روی قند خون در فاصله‌ی زمانی کوتاهی پس از غذا خوردن است.

هرچه تبدیل کربوهیدرات (در ماده‌ی غذایی) به گلوکز در خون سریع‌تر صورت گیرد، شاخص قند ماده‌ی غذایی بالاتر است. برعکس این شرایط نیز صادق است. هرچه سرعت تبدیل کمتر باشد و این فرایند آرام‌تر و به تدریج صورت گیرد، آن ماده‌ی غذایی سالم‌تر بوده و ترشح انسولین را کمتر تحریک می‌کند.

برخی از این مواد غذایی که شاخص گلایسمی بالایی دارند، عبارتند از:

  • بیسکویت
  • کیک
  • پای

فرآورده‌های لبنی، به ویژه شیر فاقد چربی (اسکیم) ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهند. شما می‌توانید گروه خاصی از مواد غذایی مصرفی‌تان را کاهش داده تا ببیند آیا پوست‌تان بهبود پیدا می‌کند یا خیر.

5.0
01
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم