نکاتی در مورد طراحی یونیفورم شرکت‌های هواپیمایی!
نکاتی در مورد طراحی یونیفورم شرکت‌های هواپیمایی!

این روزها، مردم به منظور ماموریت های کاری، گردشگری، تعطیلات، درمان و … به راحتی پس از خرید بلیط هواپیما، به صورت پروازی  سفر می کنند. ولی در زمان های دور، پرواز یک تجربه عجیب و اغلب خطرناک به نظر می رسید. مسافران لباس های رسمی می پوشیدند و در کابین هایی که پر از […]

این روزها، مردم به منظور ماموریت های کاری، گردشگری، تعطیلات، درمان و … به راحتی پس از خرید بلیط هواپیما، به صورت پروازی  سفر می کنند. ولی در زمان های دور، پرواز یک تجربه عجیب و اغلب خطرناک به نظر می رسید. مسافران لباس های رسمی می پوشیدند و در کابین هایی که پر از نوشیدنی و سیگار بود می نشستند. مهمانداران زنان مدرن و شیکی بودند که همیشه مسلط، توانمند و سرحال به نظر می رسیدند. لباس های مهمانداران امروز که گاهی آنها را “پیشخدمت های آسمان” می نامند، نسبت به مهمانداران گذشته که با لقب “ستارگان آسمان” معرفی می شدند، زرق و برق کمتری دارد.

نکاتی در مورد طراحی یونیفورم شرکت‌های هواپیمایی!

لباس های فرم متحدالشکل خدمه پرواز و مهمانداران شرکت‌های هواپیمایی که همیشه در حال تعامل با مسافران هستند، در طول زمان های گذشته تا به حال، تغییرات زیادی داشته و به دلیل اهمیت آن، مدام مورد نقد و بررسی از جانب مردم و دیگر شرکت های هواپیمایی قرار داشته است.

بعید است که رنگ یا نوع لباس‌های فرم یک ایرلاین در سفر شما، تأثیر خاصی داشته باشد. برای مثال: شما برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل های خارجی (trip.ir)، نیازی به دانستن رنگ لباس ایرلاین ها ندارید و دانستن آن، تاثیر چندانی در انتخاب پرواز خارجی شما ندارد. اما این موضوع، برای خود شرکت‌های هواپیمایی در سطح بالایی از توجه قرار می‌گیرد. لباس فرم خدمه پرواز، برای مسافری که فقط سوار هواپیما می‌شود تا به مقصد برسد، لزوماً مفهوم دیگری به جز هماهنگی بین کارمندان ندارد. البته که این مسئله بسیار عادی است. اما لباس فرم برای ایرلاین، حکم امضا و نمادی از سال‌های فعالیت و اعتبارش است. به همین دلیل برای طراحی و اجرای آن باید تلاش‌های زیادی انجام شود.

لباس فرم باید به اندازه‌ای جذاب باشد که همه کارمندان به پوشیدن آن علاقه نشان دهند. از طرفی این لباس باید راحت و کارآمد هم باشد. فقط در این صورت است که افراد با افتخار لباس را می‌پوشند و مشغول کار می‌شوند.

اما علاوه بر این‌ها، دلایل دیگری هم هستند که طراحی و ساخت لباس شرکت‌های هواپیمایی را سخت و دشوار می‌کنند. لازم به ذکر است که بیش‌تر این دشواری برای طراح لباس خواهد بود تا خود ایرلاین. در این مطلب، با ما همراه باشید تا با برخی از پیچیدگی‌های این کار بیش‌تر آشنا شویم.

اگر قصد سفر با ایرلاین هایی که طراحی لباس مخصوصی دارند را دارید، پیشنهاد ویژه ای برای شما داریم! شما میتوانید برای خرید بلیط هواپیما، از این ایرلاین‌ها، به وبسایت زیر مراجعه کنید:

www.trip.ir

طراحی و دوخت برای همه اندازه ها

بعضی شرکت‌های هواپیمایی، هزاران پرسنل دارند که در ده‌ها جایگاه و نقش مختلف در سراسر جهان مشغول به کار هستند. آ‌‌ن‌ها در سن‌های مختلفی هم کارمند دارند که ممکن است بعضی‌ها ۱۹ ساله و برخی ۶۰ سال سن داشته باشند. این در حالی است که باید مسئله قد و وزن را هم در نظر گرفت. شاید بعضی‌ها لاغر هستند و قد بلندی دارند و به همین صورت برخی افراد هم قد کوتاه‌تری داشته باشند.

ایرلاین‌های آسیایی و خاورمیانه، خیلی کم‌تر در این مسئله دچار مشکل می‌شوند. این راحتی در طراحی لباس به دلیل قوانین سختی است که در استخدام کارمندان خود دارند. از طرفی شرکت‌های هواپیمایی قدیمی‌تر که بیش‌تر در اروپا و خاورمیانه هستند، قوانین راحت‌تری برای جذب نیرو دارند و به همین دلیل مجبورند با همچین مسائلی کنار بیایند. بنابراین با توجه به این نکات، طراحی لباسی که برای هر رنگِ پوست، سن، قد و وزنی مناسب باشد با دشواری‌های زیادی همراه است.

استفاده از طراحی لباس های ویژه و یکدست، در بسیاری از شرکتها به یک ضرورت تبدیل شده. مثلا: تمامی هتل ها، از یک طراحی لباس مخصوص به آن هتل استفاده میکنند. اما تفاوت ایرلاین ها با هتل ها در اینجاست که لباس هایی که شرکت های هواپیمایی، با تیراژ بالا (تعداد بالا) تولید میشود. این در شرایطی است که لباس های خدمه هتل‌ها، تعداد کمی دارند و میتوان برای هر شخص به صورت شخصی‌سازی شده طراحی و تولید کرد. اگر قصد دارید در این هتل‌ها که طراحی لباس ویژه‌ای را برای خدمه خود در نظر گرفتند اقامت داشته باشید، میتوانید برای رزرو هتل خارجی به نشانی زیر مراجعه کنید:

www.trip.ir/hotel

خارج از محدوده مُد

عوض کردن طرح لباس فرم برای شرکت‌های هواپیمایی، در دوره‌های زمانی کوتاه، بسیار سخت و پرهزینه است. پس یکی از مهم‌ترین نکاتی که طراحان لباس به آن توجه می‌کنند این است که یونیفرم را به دور از دغدغه‌های مد و فشن درست کنند.

دوره زمانی مناسب برای تغییر لباس‌های فرم هر شرکت هواپیمایی، به طور میانگین ۱۰ سال است. یک طراح هوشمند می‌داند که اهمیتی ندارد طرحش در لحظه مورد ستایش قرار بگیرد و یا اگر زیاد مورد استقبال قرار نگرفت ناراحت شود. زیرا او این لباس را برای هدفی که باید طراحی می‌شده ساخته است و مهم‌ترین مسئله ماندگاری آن در ذهن مسافران است.

ماندگاری بالا در شرایط مختلف

کارکنان شرکت‌های هواپیمایی، به ویژه خدمه کابین یا همان مهماندارها، باید صدها کار مختلف را در شرایط مختلفی انجام دهند. چیزی که ما می‌بینیم فقط قدم زدن در سالن‌های وسیع فرودگاه و عکس گرفتن است. اما کار آن‌ها واقعاً به این سادگی‌ها نیست.

یکی از دلایلی که لباس اغلب شرکت‌های هواپیمایی را تیره انتخاب می‌کنند این است که در برابر لکه‌ها، مقاومت بیش‌تری داشته باشد. هر لکه‌ای روی لباس‌های تیره نمی‌تواند به سادگی باعث خراب شدن و یا غیر قابل پوشیدن آن بشود.

به طور مثال، لباس‌های فرم شرکت هواپیمایی هاینان، فوق‌العاده زیبا و جذاب هستند. رنگ روشن پارچه در کنار طرح‌های جالبی که روی‌شان دارند، آن‌ها را حسابی شیک کرده است. اما فرض کنید که مهماندار با این لباس‌ها باید عملاً تمام کارهای کابین را انجام بدهد. از گرم کردن غذای مسافران تا رسیدگی به درخواست‌های آن‌ها. یا حتی اگر در یک روز بارانی بخواهد سوار هواپیما بشود که به طور حتم لباسش کثیف می‌شود و یا آسیب می‌بیند.

آیا صنعت مد و لباس‌های فرم می‌توانند در یک مسیر باشند؟

بیش‌تر شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهند نشان دهند که لباس‌های فرم‌شان در عین رسمی بودن می‌توانند کارآمد هم باشند. شاید خیلی از ما هنگامی که برای اولین بار سفر هوایی را تجربه می‌کنیم از خیلی چیزها متعجب می‌شویم. یکی از آن‌ها مهماندارهای خانم و آقا هستند که چه طور در این کت و شلوارهای سخت و خسته‌کننده می‌توانند به همه کارها برسند. یا مثلاً کلاه‌هایی که خانم‌ها در بعضی ایرلاین‌ها مجبورند روی سرشان داشته باشند را تصور کنید.

اما با تمام این موارد، به نظر می‌رسد که کمک گرفتن از یک طراح لباس حرفه‌ای، می‌تواند کمک زیادی به راحتی کارمندان داشته باشد. با طرحی دقیق می‌شود لباسی ساخت که نه تنها راحت باشد بلکه رسمی هم به حساب بیاید. این موضوع به انتخاب نوع پارچه هم بستگی دارد.

طبق آنچه که پیش تر گفته شد، طراحی یونیفرم ایرلاین ها، سیستم پیچیده ای دارد. درنتیجه باید به صورت حرفه ای این طرح را اجرا کرد. اما لزوم طراحی آن هر ده سال یک بار، باعث نمی شود که خللی در کار ایرلاین به وجود آید. این نکته را باید در نظر داشت که همه این پیچیدگی ها در حالی اتفاق می‌افتد که لباس خدمه پروازی، قبل و بعد از رزرو بلیط هواپیما، اهمیتی برای مسافران ندارد.

نوشته شده در وبلاگ Trip، با عنوان “چرا طراحی لباس فرم، برای ایرلاین‌ها دشوار است؟“.

5/5 - (3 امتیاز)