معرفی سوغات کرمان
معرفی سوغات کرمان

معرفی سوغات کرمان استان کرمان یکی از بزرگترین استان های کشور است و دیدنی ها و منابع تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. کرمان یک فرودگاه بین المللی دارد و شما می توانید از کلان شهر هایی مثل تهران، مشهد و تبریز با پرواز کرمان عازم سفر به این استان زیبا و تاریخی […]

معرفی سوغات کرمان

معرفی سوغات کرمان

استان کرمان یکی از بزرگترین استان های کشور است و دیدنی ها و منابع تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. کرمان یک فرودگاه بین المللی دارد و شما می توانید از کلان شهر هایی مثل تهران، مشهد و تبریز با پرواز کرمان عازم سفر به این استان زیبا و تاریخی شوید. علاوه بر این شما می توانید با قطار و اتوبوس هم به این استان سفر کنید. در طول سفر خود از سوغاتی های متنوع این استان غافل نشوید و در لذت سفر با دوستان و خانواده خود شریک شوید.

خوراکی های خوشمزه ی کرمان

کلمپه: یک نوع کلوچه بسیار مقوی و انرژی زا که درون آن مخلوطی از خرما و گردوی چرخ شده به همراه هل، دارچین یا گلاب قرار می دهند و با پسته یا کنجد روی آن را تزیین می کنند. در بعضی انواع آن هم از زعفران یا روغن حیوانی استفاده می شود. کلمپه را در قالب های مختلفی درست می کنند به همین خاطر آن را به شکل های گوناگون می بینید.

کماچ سهن: یک نوع شیرینی است که خمیر آن با جوانه گندم درست می شود و از دارچین و زیره و برخی گیاهان دارویی استفاده می کنند. جالب است بدانید به این شیرینی هیچ گونه مواد نگه دارنده ای اضافه نمی کنند با این وجود می توان آن را تا مدت ها بیرون یخچال نگهداری کرد.

قطاب: قطاب از شیرینی های سنتی ایران است و قدمت پخت آن به دوره هخامنشیان برمی گردد. خمیر این شیرینی با ماست درست می شود و داخل آن را با مغز گردو یا پسته به همراه شکر پر می کنند و پس از سرخ شدن در روغن، در آخر با پودر قند تزیین می شود.

برشتو: برشتو یک خوراکی خوشمزه است که از خرما، آرد، روغن، نخود چی وهل درست می شود و در آخر، آن را به شکل لوزی در می آورند.

مسقطی: مسقطی در استان های دیگر هم تهیه می شود اما مسقطی کرمان بسیار معروف است. برای تهیه آن به گلاب، شکر، نشاسته، خلال پسته و بادام و مقداری هل نیاز است.

معرفی سوغات کرمان

زیره: مطمئنا همان زمان که مقصد بلیط هواپیما را “کرمان” می زنید نام زیره ی کرمان  و مثل معروف زیره به کرمان بردن به خاطر شما می آید! بله سوغات معروف کرمان زیره آن است که به دلیل آب و هوای خشک این استان به میزان فراوان کشت می شود. زیره یک گیاه دارویی بسیار خوشبو است و از خواص بسیار زیادی برخوردار است. زیره هفتادم (که ۷۰ روز پس از عید نوروز برداشت می شود)، زیره نودم (۹۰ روز پس از عید نوروز برداشت می شود)، زیره کبکو (درشت ترین نوع زیره که معمولا خوراک کبک است) و زیره سیاه از انواع زیره هستند که زیره سیاه مرغوب ترین و بهترین آن هاست. برخی خواص زیره عبارتند از: ضد نفخ بودن، رفع سوء هاضمه، کمک به هضم کردن، طبع گرم، نیرو زا، کمک به لاغری و.. .

قاووت: برای تهیه قاووت یا قوتو انواع مغز ها، گیاهان دارویی، گندم، خشخاش، گشنیز، جو، نخودچی، کنجد، شکر و قهوه را آسیاب کرده و با هم مخلوط می کنند. قاووت یک خوراکی بسیار مقوی برای خانم هایی است که زایمان کرده اند وبه آنها کمک می کند انرژی خود را پس بگیرند. قاوت را به صورت پودر می خورند و یا در آب جوش و شیر حل می کنند.

فالوده: فرق فالوده کرمان این است که در آن از عرقیاتی مثل عرق بید مشک، عرق نسترن وعرق نعنا استفاده می شود و معمولا آن را با تخم خرفه یا تخم شربتی تزیین می کنند.

پسته و گردو: همان طور که می دانید ۷۰ درصد پسته ایران از استان کرمان تولید شده و به سایر کشور ها صادر می شود. گردو هم دومین محصول صادراتی که در کرمان کشت می شود به حساب می آید.

خرما: قطعا نام خرمای بم را شنیده اید. آب و هوای کرمان به گونه ای است که درآن شرایط رشد نخل وجود دارد. حدودا یک سوم خرما ی کشور در کرمان تولید می شود و از مرغوب ترین خرما هاست تا حدی که به کشور های دیگر هم صادر می شود.

عرقیات و گیاهان دارویی: گیاهان دارویی زیادی در کرمان وجود دارد مثل: کتیرا، حنا و سدر. که در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین کرمان از لحاظ تولید عرقیات در رتبه دوم بعد از کاشان قرار دارد.

معرفی سوغات کرمان

ممکن است زمانی که در قطار، هواپیما یا اتوبوس کرمان هستید علاوه بر خوراکی های خوشمزه تصویری از صنایع دستی بسیار زیبای کرمان در ذهن شما مجسم شود. با برخی از آنها آشنا شوید, در ضمن پیشنهاد می کنیم از مجموعه گنجعلی خان کرمان نیز بازدید کنید.

پته دوزی: نوعی سوزن دوزی است به این صورت که ریش های پشمی و رنگی را روی پارچه های ضخیم به نام “عریض” به شکل های مختلف مثل طرح ترنج، سرو یا بوته و.. می دوزند.

قالی: قالی کرمان شهرت جهانی دارد و از نفیس ترین قالی ها به شمار می رود دلیل آن هم درآمیزی بی نظیر طرح و رنگ است. قالی کرمان از قدمت بسیار بالایی برخوردار است اما متاسفانه در چند سال اخیر از اهمیت آن تا حد زیادی کاسته شده است.

ظروف مسی: از آنجا که کرمان معادن مس فراوانی در نزدیک خود دارد جزء بزرگترین مراکز ساخت و تزیین ظروف مسی به شمار می رود. صنعتگران با استفاده از قلم های مخصوص بر سطح فلز بافت هایی ایجاد کرده و سطح ظروف را طراحی می کنند. صنعت مس گری در کرمان قدمت ۵۰۰۰ ساله دارد.

آجیده دوزی: در آجیده دوزی یک لایه پنبه را بین دو لایه پارچه قرار می دهند و روی پارچه ها را گل دوزی می کنند.

از سفر در این استان پر از طرح و رنگ لذت ببرید!

5/5 - (1 امتیاز)