روستای لافت  قشم در تور های قشم
روستای لافت  قشم در تور های قشم

روستای لافت  قشم در تور های قشم در منطقه خلیج فارس و به خصوص در جزیره قشم که بزرگترین جزیره خلیج فارس است، روستایی بندری و بسیار زیبا به نام لافت وجود دارد که به بندر بادگیرها شناخته می شود. این روستا در شمال غربی این جزیره واقع شده است. لافت در گذشته های بسیار […]

روستای لافت  قشم در تور های قشم

روستای لافت  قشم در تور های قشم

در منطقه خلیج فارس و به خصوص در جزیره قشم که بزرگترین جزیره خلیج فارس است، روستایی بندری و بسیار زیبا به نام لافت وجود دارد که به بندر بادگیرها شناخته می شود. این روستا در شمال غربی این جزیره واقع شده است. لافت در گذشته های بسیار دور دارای رونق فراوانی بوده و به مدت طولانی مرکز جزیره به شمار می رفته و حتی تمام جزیره با نام لافت شناخته می شد. مردم لافت در روزگاران گذشته با لنج های بادبانی به سفرهای دریایی می رفتند و اقیانوس ها را پشت سر می گذاردند و به کشورهای آفریقایی و کشورهای هند و آن سوی هند می رفتند و با آنها تجارت می کردند. هنز پیران این روستا به زبان های هندی ، سواحیلی ( زبان مردم آفریقا ) عربی و انگلیسی تسلط دارند. همچنین بعضی افراد به خاطر ازدواج پدرانشان در هندوستان در آن کشور هم دارای قوم و خویش هستند.

موقعیت جغرافیایی

بندر لافت در تور قشم در شمال غربی جزیره قشم قرار دارد. در پیش برآمدگی خشکی های جزیره جای دارد. روستای لافت در شرق جنگل های حرا است و به لحاظ تقسیمات کشوری یکی روستا های بخش مرکزی در شهرستان قشم در استان هرمزگان می باشد.

شرایط اقلیمی

به گزارش سفر باتو ، چهره طبیعی روستای لافت در میان درختان سبز گرمسیری و نخلستان های بلند همراه با زیبایی خلیج فارس و جنگل های شناور حرا ، دارای جاذبه های گردشگری زیادی می باشد. اما سبک معماری خانه های روستا، با بادگیرهایی فراوان که در اندازه های مختلفی ساخته شده است بسیار جالب توجه می باشد. روستای لافت جزو مناطق گرمسیری ایران است. این منطقه بسیار گرم و مرطوب می باشد هوای پر رطوبت و شرجی جزیره قشم برای غیر بومی ها تحمل ناپذیر است و کسانی که می خواهند از این جزیره بازدید کنند باید توجه داشته باشند که در فصل زمستان و اواخر پاییز به این جزیره بروند. از نظر اقلیمی دلایل پیدایش و شکل گیری روستای لافت به عنوان یک مجتمع زیستی عبارت هستند از وجود راه های دریایی، تسهیل ارتباط دریایی، وجود جنگل حرا ، وجود آب شیرین ( چاه های تلال، تل آب، آب انبار ) ، نزدیکی به خشکی اصلی ( ایران ) و باد های موسمی.

بافت روستا

این روستا در مراحل مختلفی گسترش یافته است. بافت روستا را به دو بخش می توان تقسیم کرد.

بافت قدیمی و اصلی: بخش قدیمی روستا شامل هسته اولیه در بخش مرکزی ساخت و ساز های فعلی بوده و در حد فاصل دریا و تپه های اطراف چاه های آب شیرین شکل گرفته اند و این بافت به موازات امتداد ساحل واقع شده است. مساجد این بافت که چهار مسجد از هفت مسجد روستای لافت است در عمل محله هایی را در طول بافت تعریف کرده اند. این محله ها با مرکزیت مساجد درست شده اند. اما در عین حال بافت قدیمی روستا یکپارچه است.

ساخت و سازهای بخش جنوبی روستا : که به صورت پراکنده و با تراکم ساختمانی و جمعیتی اندک در دامنه تپه ها و زمین های صاف اطراف با فاصله از دریا شکل گرفته است که موجب جهت دهی گسترش روستا شده. در میان بافت قدیم و بافت جدید مراکز خدمات آموزشی، بهداشتی ، درمانی، تاسیسات و تجهیزات دیگر روستای لافت قرار دارد. ساخت سازهای بخش شمالی: این سازه ها به خاطر رونق گرفتن اقتصاد آزاد در قشم شکل گرفته و عواملی مانند طرح جامع و طراحی هایی در آن تاثیر داشته اند.

پوشش مردم محلی

مردان این روستا دشداشه و عمامه سفید دارند و زنان روستا لباس های رنگی زیبا که در مناطق دیگر استان هرمزگان هم دیده می شود را می پوشند. زنان روسری به نام عیو دارند و زنانی که ازدواج کرده اند از برقع استفاده می نمایند.

گویش روستا : نوعی از گویش زبان فارسی بندری است. شغل اکثر مردم هم تا پیش از این لنج سازی بوده است اما با آمدن قایق های جدید رونق از کسب و کار لنج سازی رفته است. لنج سازی ، لنج داری یا همان تجارت و صیادی از دیگر مشاغل مردم است.

آثار تاریخی

روستای لافت با این که روستای بسیار کوچکی می باشد اما از آثار تاریخی بسیار زیادی برخوردار است. از جمله آنها می توان به قلعه نادری ، قلعه پرتغالی ها، دو آب انبار ( برکه )، گنبدی مدور، گورستان تاریخی که سنگ نوشته های آن بیش از هزار سال قدمت دارد، زیارت گاه های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی را می توان نام برد. اما در میان این همه دیدنی های تاریخی و جاذبه های گردشگری که در این روستای زیبا قرار دارد یکی از آنها بسیار جالب است و آن آب انبار تلا می باشد. تل به معنی شیب و آ به معنی آب می باشد و در کل یعنی آبی که از شیب گرفته شده باشد. این آب انبار از سیصد و شصت و شش چاه به تعداد روزهای سال کبیسه خورشیدی برخوردار است.

از سوغاتی های این روستا می توان به کلاه حصیری، سبد و دیگر ظروفی که با حصیر درست می شوند، گلیم بافی، رودوزی، سوزن دوزی اشاره نمود.

5/5 - (1 امتیاز)