برجهای دوقلوی پتروناس مالزی
برجهای دوقلوی پتروناس مالزی

برجهای دوقلوی پتروناس مالزی مالزی یک کشور پر جمعیت است که زمین های مناسب بسیار کمی برای ساخت و ساز دارد. از زمان های دور تا کنون مردم مالزی به خاطر وضعیت آب و هوا و وضعیت خاک منطقه ( آب و هوای گرم ومرطوب و بارانی و زمین های باتلاقی ) خانه های خود […]

برجهای دوقلوی پتروناس مالزی

برجهای دوقلوی پتروناس مالزی

مالزی یک کشور پر جمعیت است که زمین های مناسب بسیار کمی برای ساخت و ساز دارد. از زمان های دور تا کنون مردم مالزی به خاطر وضعیت آب و هوا و وضعیت خاک منطقه ( آب و هوای گرم ومرطوب و بارانی و زمین های باتلاقی ) خانه های خود را به صورت بلند می ساختند و جنس مصالح به کار رفته در خانه های قدیمی مالزی از چوب بوده، کم کم و با پیشرفت اقتصادی کشور مالزی مردم توانستند خانه هایشان را با مصالحی مانند سنگ و آهن آجر و سیمان و غیره بسازند اما هنوز همان مشکل قدیمی یعنی نبودن زمین های مناسب برای ساختمان سازی  گریبان گیر مردم بود، به همین جهت دوباره مهندسین وطراحان و معماران این کشور دست به ساختن ساختمان های چند طبقه زدند که کشور مالزی را تبدیل به یک کشور با ساختمانی های بلند کرده است.

برج های دوقلوی پتروناس  در آفر تورمالزی که به برج های دوقلوی مالزی هم معروف هستند، از مرتفع ترین برج های دنیا است که در سال  هزار و نهصد و نود و چهار ساخت آن شروع شده و تا پنج سال طول کشیده است. دو شرکت ژاپنی و کره ای هر کدام ساختن یکی از برج ها را بر عهده گرفتند. ارتفاع این برج با حساب آنتن مخابراتی چهارصد و پنجاه و چهار متر است که دارای هشتاد و هشت طبقه می باشد و به عنوان سیزدهمین برج بلند جهان شناخته می شود، در طراحی این برج از طرح های اسلیمی مثل ستاره هشت پر و مثلث استفاده شده است، ضمنا این برج از زیرزمین با مرکز خرید سوریا با هم متصل می شوند. از پیمانکاران ساخت این برج می توان به ( سامسونگ ) ( سی اند تی ) و (کوکدونگ اینجینیرینگ اند کانستراکشن ) نام برد . این برج ها دارای سی و دو هزار پنجره می باشند که برای تمییز کردن همه آنها دو ماه زمان لازم است. اگر در یکی از برج ها آتش سوزی رخ دهد مردم می توانند به برج مقابل بروند و از خطر آتش سوزی در امان بمانند. این برج به اندازه ای برای کشور مالزی مهم می باشد که روز افتتاح آن به عنوان روز ملی این کشور تعیین شده است، در واقع اگر مصری ها به اهرامشان و ایرانی ها به تخت جمشید میبالند مالزی ها هم به برج های دوقلو افتخار می کنند.

به گزارش سفر باتو ،  ساکنان اصلی برج در حال حاضر شرکت ملی نفت مالزی، کاری گالی هس بلومبرگ، مک کینسی، شرکت تی سی اس، مایکروسافت و چند شرکت دیگر می باشند. تا سال دو هزار و چهار این برج ها هم دوقلو و هم بلندترین برج دنیا شناخته می شدند اما پس از ساخته شدن برج صد و یک در تایوان فقط این برج ها بلندترین برج دوقلوی جهان هستند. در هر برج دو آسانسور وجود دارد که با هر آسانسور بیست و شش نفر می توانند جا به جا شوند، این آسانسور ها جدای از آسانسورهای کوچکتر هستند. اما آن چیزی که این برج دوقلو را از برج های دو قلوی دیگر جهان متمایز کرده پلی است که این دو برج را به هم وصل می کند که در بین طبقات چهل و یک و چهل و دو قرار گرفته است، در ارتفاع بالا بادهای بسیار شدیدی می وزد که در ابتدا مهندسین و سازندگان را برای ساختن برج ها به  مشکل جدی انداخته بود اما سازندگان این برج ها برای این مشکل راه حلی در نظر گرفتند که همان پل بین دو برج بود و برای اینکه این سازه نهصد تنی از ارتفاع بیش از صد و چهل متر به زمین نیفتد باز هم از همان دامپر ها به صورت پایه برای این پل زیبا استفاده کردند.

تکنیک های ساخت برج های دوقلو بسیار پیچیده و مدرن بوده است همان طور که گفته شد هر برج دارای هشتاد و هشت طبقه بوده و بر روی هر برج مناره هایی به ارتفاع سی متر واقع شده و مصالح مورد استفاده در این برج از آهن و شیشه بوده که در آن از بیست و شش هزار تن آهن استفاده شده است. از این نظر می توان گفت که برج پتروناس بزرگترین سازه آهنی در جهان می باشد. پی ریزی برج ها در زمینی به مساحت پنج هکتار صورت گرفته که برای آن هفتاد هزار تن بتن به کار رفته است. برای مقاوم کردن برج های دوقلوی پتروناس در مقابل زلزله از چهارده دامپر که در خرپاهای مورب سازه قرار می گیرد و شبیه کمک فنر ماشین که لرزش  دست اندازها را به خود میگیرد این دامپرها هم اثر زمین لرزه را از بین می برند.

در داخل این برج و برای تزیین آن از نشانه هایی که سرچشمه ی آن از فرهنگ مالزی می آید، استفاده شده است. ضمنا داخل برج سالن های کنفرانس مکان های ورزشی وتفریحی بسیاری مانند استخر، پارک و غیره  در نظر گرفته شده است.

5/5 - (1 امتیاز)