آموزش کامل طرز تهیه خورش تره کردی از خورش های خوشمزه کردستان
آموزش کامل طرز تهیه خورش تره کردی از خورش های خوشمزه کردستان

طرز تهیه خورش تره خورش تره یکی از خورش های اصیل و قدیمی ایرانی است که اصالت آن به استان کردستان باز می گردد. این خورش از محبوبیت بسیار بالایی در این استان برخوردار است که در برخی مناطق حتی می تواند از قورمه سبزی هم محبوب تر باشد. تفاوت خورش تره با خورش قورمه […]

طرز تهیه خورش تره

خورش تره , طرز تهیه خورش تره , دستور پخت خورش تره , khoresh tarre , o va jvi

خورش تره یکی از خورش های اصیل و قدیمی ایرانی است که اصالت آن به استان کردستان باز می گردد. این خورش از محبوبیت بسیار بالایی در این استان برخوردار است که در برخی مناطق حتی می تواند از قورمه سبزی هم محبوب تر باشد.

تفاوت خورش تره با خورش قورمه سبزی در سبزی و لوبیای آن است. در قورمه سبزی از سبز خورشتی استفاده می شود اما در خورش تره فقط از تره استفاده می شود. لوبیای مورد استفاده در قورمه سبزی قرمز یا چیتی است ولی در خورش تره از لوبیا سفید استفاده می شود.

مقدار مواد لازم استفاده شده در این دستور برای ۴ نفر در نظر گرفته شده است. در صورتی که می خواهید برای تعداد کمتر یا بیشتری خورش تره تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی و طرز تهیه خورش تره با می پاتوق همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
تره تازه۵۰۰ گرم
لوبیا سفیدنصف پیمانه
پیاز بزرگ۱ عدد
لیمو عمانی۲ عدد
روغن مایعبه اندازه کافی
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبهبه اندازه کافی

طرز تهیه خورش تره

لوبیا سفید را از شب قبل داخل یک کاسه آب بخیسانید تا نفخش برطرف شود. ابتدا پیاز را خرد کنید و در یک قابلمه با کمی روغن تفت دهید سپس کمی زردچوبه اضافه کنید. گوشت را پس از شستن به صورت قیمه ای خرد کنید.

گوشت را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد. پس از سرخ شدن گوشت لوبیا سفید را آبکشی کنید و آنرا هم پس از اضافه کردن به قابلمه کمی تفت دهید تا سرخ شود سپس ۳ تا ۴ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید.

در گام بعدی تره ها را مانند سبزی خورشتی به صورت ساطوری خرد کتید سپس به همراه کمی روغن تفت دهید تا سرخ شوند. وقتی گوشت کمی نرم شد تره ها را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید خورش با حرارت کم جا بیفتد.

در ۳۰ دقیقه پایانی لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید. بعد از اینکه خورش تره آماده شد آنرا به همراه برنج زعفرانی سرو کنید. در کرستان این غذا را به همراه گوجه فرنگی و سیب زمینی سرخ شده سرو می کنند.


همچنین ببینید : خورش قیمه نذری | خورش فسنجون | خورش بامیه | خورش کرفس

4.2/5 - (4 امتیاز)